دانش و سلامتمجله کسب و کار

افسردگی بعد از عمل اسلیو

آیا جراحی اسلیو باعث افسردگی می شود؟

شیوع افسردگی پس از جراحی چاقی نسبتاً بالا است و به 9/64 درصد می رسد که تقریباً از هر پنج بیمار یک نفر به آن مبتلا می شود. افسردگی با افزایش وزن، اختلالات خوردن و کیفیت زندگی مرتبط است.

افسردگی بعد از اسلیو معده چقدر طول می کشد؟

شنیدن این جمله غیرمعمول نیست: “وقتی تصمیم گرفتم این کار را انجام دهم به چه فکر می کردم؟” بسیاری از بیماران به من می گویند که “به عنوان یک دوست برای از دست دادن غذا عزادار هستند.” من، بسیاری از بیماران را مشاهده کرده‌ام که این مورد را تجربه می‌کنند، اما بیشتر آنها در عرض 2 تا 3 ماه احساس بهتری دارند.

چرا بعد از اسلیو معده اینقدر احساساتی هستم؟

پس از انجام عمل جراحی چاقی، بسیاری از بیماران در سازگاری با سبک زندگی جدید خود و مراقبت های قبل و بعد از جراحی چاقی با مشکلاتی مواجه می شوند. این انتظار می رود. زندگی پس از جراحی چاقی شامل تغییرات زیادی در رژیم غذایی، سطح فعالیت و بدن شما است. این می تواند منجر به نوسانات خلقی، تحریک پذیری و حتی خلق و خوی ضعیف شود.

چاقی یکی از اصلی ترین معضلات افراد در جوامع نوین محسوب می شود. به دلیل پیشرفت بیش از حد تکنولوژی و کم شدن تحرک افراد، شاهد افزایش روزافزون چاقی در جوامع می باشیم. برای جلوگیری و کنترل چاقی افراد، روش های مختلفی وجود دارد. یکی از این روش ها که اخیرا در جوامع پیشرفته رواج پیدا کرده است، رژیم درمانی و تغذیه خوب برای چاقی و پس از آن جراحی اسلیو معده می باشد.

بهترین جراح معده در اصفهان | بهترین دکتر برای عمل بای پس معده در اصفهان | عمل اسلیو معده در اصفهان

علت افسردگی بعد از عمل اسلیو معده

بدن شما در مدت زمان کوتاهی پس از عمل تغییرات زیادی خواهد داشت. اگرچه این تغییرات مثبت هستند، اما می توانند برای مدت کوتاهی باعث افسردگی شوند.پس از جراحی شرایطی پیش می آید که باید رژیم غذایی خود را تغییر دهید. این مشکل نیز می تواند یکی از عواملی باشد که فرد را پس از جراحی افسرده کند. معمولا برخی افراد برای کنترل استرس خود پرخوری می کنند. اگر بعد از جراحی نتوانند این عادت را ترک کنند و استرس خود را به روش دیگری مدیریت کنند، باعث افزایش فشار و استرس روی آنها می شود و افسرده می شوند.

یا پس از مدتی کاهش وزن با سرعت بالا، سرعت کاهش وزن کاهش می یابد، این امر می تواند بر خلق و خوی فرد تأثیر بگذارد و باعث افسردگی شود. بعد از جراحی باید سبک زندگی خود را با توجه به تغییرات بدن خود تغییر دهید. این روند تغییر سبک زندگی، می تواند در ابتدا برای شما سخت باشد و شما را افسرده کند. بعد از جراحی ممکن است در مورد امید به زندگی و کاهش توانایی ها و ظرفیت کاری استرس داشته باشید که زمینه افسردگی بعد از جراحی اسلیو را فراهم می کند. داروهای آرامبخشی که پزشک تجویز می کند در بدتر شدن شرایط روحی تاثیر دارد. استرسی که بیمار از جراحی دارد، گاهی اوقات منجر به افسردگی می شود.

درمان افسردگی بعد از عمل اسلیو معده

دلایل مختلفی وجود دارد که افراد پس از جراحی های مختلف دچار افسردگی می شوند. احتمال افسردگی بعد از جراحی اسلیو معده نیز وجود دارد. در زیر راه های درمان افسردگی بعد از جراحی اسلیو را شرح می دهیم.

1.به پزشک خود مراجعه کنید

یکی از راه های توصیه شده برای مقابله با افسردگی پس از جراحی  مراجعه به پزشک است. از مزیت های این روش این است که پزشک می تواند افسردگی شما را با تجویز داروهایی که با سایر داروهای شما تداخل ندارند کنترل کند.

2. خارج از منزل بروید

یکی دیگر از راه‌های بهبود افسردگی پس از gastric sleeve، بیرون رفتن از منزل است. پیاده روی باعث بهبود و کاهش افسردگی می شود. اگر به هر دلیل، در روزهای اول بعد از عمل نمی توانید به تنهایی بیرون بروید، از یکی از نزدیکان خود بخواهید که به شما کمک کند.

3. مثبت فکر کنید

دوره نقاهت را طولانی در نظر نگیرید. در مورد آن واقع بین باشید و اگر کمی بهبود در بهبودی خود مشاهده کردید، آن را جشن بگیرید.

4. ورزش کنید

یکی از بهترین راه‌ها برای مقابله با افسردگی پس از sleeve، ورزش است. ورزش علاوه بر پیشگیری از افسردگی پس از عمل، روند بهبودی را تسریع می کند. لازم به ذکر است که ورزش، به معنای انجام تمرینات سنگین نیست. پیاده روی ساده در خانه یا بیمارستان نیز ورزش محسوب می شود. بهتر است در مورد ورزش هایی که می توانید بعد از جراحی انجام دهید با پزشک خود صحبت کنید.

آیا موضوع افسردگی بعد از عمل اسلیو معده در افراد صحت دارد؟

یکی از مسائلی که تحت عنوان تغییرات پس از عمل اسلیو معده مطرح می شود، بحث افسردگی بعد از عمل اسلیو معده می باشد. در این بخش قصد داریم تا به بررسی صحت و سقم این مساله بپردازیم. برای آگاهی از صحت افسردگی بعد از عمل اسلیو معده، ابتدا به بررسی معنی و مفهوم افسردگی می پردازیم. افسردگی اختلالی است که موجب بر هم خوردن قواعد زندگی افراد می شود.

اختلالی که در کنار خود غم و اضطراب را همراه با ناامیدی در قلب فرد ایجاد می کند. افسردگی بر افکار و احساسات افراد تاثیر می گذارد و ممکن است این تاثیرات به تصمیمات افراد نیز نفوذ پیدا کند. در صورتی که فردی بیش از دو هفته در چنین حالتی باشد، حتما باید مشکل خود را با یک روانشناس مطرح کند تا بررسی های لازم صورت بگیرد. پس تا اینجا با مفهوم افسردگی آشنا شدیم. علل زیادی برای به وجود آمدن افسردگی در افراد وجود دارد که با توجه به روحیه ی افراد و شرایط زندگی آن ها دسته بندی می شود.

جراحی اسلیو معده به طور مستقیم روی روان و نگرش افراد تاثیر نمی گذارد

جراحی اسلیو معده به طور مستقیم روی روان و نگرش افراد تاثیر نمی گذارد. جراحی اسلیو جزو آن دسته از جراحی هایی است که موجب بروز پیشرفتی خاص نسبت به گذشته در افراد می شود و آن پیشرفت کاهش وزن فرد می باشد. تاثیر این مساله بر روان افراد به طور مستقیم نمی باشد، بلکه آثار و نتایج حاصله از جراحی اسلیو معده می تواند روی نگرش افراد نسبت به زندگی و آسایش روان آن ها تاثیر گذار باشد.

بسیاری از افراد، چاقی را مدافعی در برابر خود برای قرارگیری در مسیر پیشرفت می دانند و حال چگونه با رفع این مدافع می توانند نسبت به آینده ی خود و مسیر پیشرفت در آن باوری منفی داشته باشند. در صورتی که با یک فرد با وزن بالا صحبت کنید، مطمئنا گلایه بسیاری از وزن خود و محدودیت های ناشی از آن خواهد داشت و کمتر کسی در بین افراد چاق پیدا می شود که از وزن بالای خود اظهار رضایت داشته باشد.

با انجام جراحی اسلیو معده، چاقی افراد از میان برداشته می شود

با انجام جراحی اسلیو معده، چاقی افراد از میان برداشته می شود و این امر قطعا بر روان و نگرش افراد نسبت به زندگی تاثیر گذار می باشد. اما تاثیر این امر روی بیمار قطعا تاثیری مثبت خواهد بود. فردی که جراحی اسلیو را با موفقیت پشت سر گذاشته باشد، می تواند محدودیت های ناشی از امر چاقی را نیز به راحتی دور بزند و این مساله موجب باز شدن راهی جدید در برابر فرد خواهد شد. حال با این اوصاف چگونه می توان گفت که جراحی اسلیو معده موجب افسردگی افراد می شود؟ مطمئنا چنین ادعایی در این باب قطعیت ندارد و فردی که مورد جراحی اسلیو قرار گرفته است، نه تنها افسرده نمی شود، بلکه روحیه ی خود را باز می یابد و از اعتماد به نفس بالاتری برخوردار می شود.

از دست دادن اعتماد به نفس

یکی از آفت های مهم چاقی، از دست دادن اعتماد به نفس به خاطر عدم تناسب اندام و ویژگی های ظاهری می باشد. جراحی اسلیو با اعطای تناسب اندام به فرد موجب می شود تا وی بتواند دوباره احساس وجود کند و اعتماد به نفس خود را به خوبی باز یابد.

اصطلاح صحیح در مورد تاثیرات اسلیو روی روان افراد بدین گونه می باشد که باید بگوییم پس از جراحی اسلیو معده، خلق و خوی افراد ممکن است تا مدتی معین متغیر باشد و این امر نیز پس از تمامی جراحی ها روی بدن اتفاق می افتد. بخشی از این تغییر خلق مربوط به جراحی می باشد که معمولا کوتاه مدت می باشد و نهایتا پس از سه ماه به طور کامل برطرف می شود.

بخش اصلی تغییر رفتار و منش افراد ناشی از تاثیرات جراحی روی روان افراد می باشد

اما بخش اصلی تغییر رفتار و منش افراد ناشی از تاثیرات جراحی روی روان افراد می باشد. در جراحی اسلیو، فردی غول چاقی خود را شکست داده است و آن را پشت سر گذاشته و دیگر دارای اندام نامتوازن قبلی خود نمی باشد. حال چگونه ممکن است چنین فردی از تناسب اندام کنونی خود ناراضی باشد؟ معمولا افرادی که یک سال از جراحی اسلیو معده شان می گذرد، احساس سرزندگی و نشاط بیشتری نسبت به گذشته ی خود دارند چرا که تناسب اندام فوق العاده ای را در طول این یک سال به دست آورده اند. همچنین اکثر افراد پس از جراحی اسلیو شروع به انجام فعالیت های ورزشی منظم می کنند که این امر نیز از ابتلای افراد به افسردگی و ناامیدی به شدت جلوگیری می کند.

منبع: کلینیک لاغری در اصفهان

مشاهده مطالب بیشتر

تحریریه مجله ایرانی

اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا