استان ها

اسرائیل با حمله به رفح در پی احیای حیثیت از دست رفته خود است

نزدیک به یک هفته است که جبهه اصلی نبرد بین رژیم صهیونیستی و غزه به منطقه رفح واقع در جنوب نوار غزه و در نزدیکی مصر منتقل شده و حملات گسترده صهیونیست‌ها به این منطقه باعث شده تعداد شهدای فلسطینی از آغاز جنگ تاکنون به عدد ۲۹ هزار نزدیک شود.

در حالی‌که تا پیش از این با کاسته‌شدن از شدت جنگ در شمال غزه، شکست‌های رژیم صهیونیستی در خان‌یونس در جنوب غزه، افزایش تبادلات آتش بین این رژیم و لبنان و همچنین تهدیدات پی‌درپی مقامات صهیونیستی مبنی بر شدت گرفتن حملات به حزب‌الله، بسیاری از تحلیلگران بر این باور بودند که احتمالا جبهه اصلی نبرد به شمال اراضی اشغالی منتقل شود، حمله به رفح تا حدی غیرمنتظره به نظر می‌رسید.

در نتیجه عملیات در رفح، رژیم صهیونیستی مدعی است ۲ اسیر خود را آزاد کرده است؛ حملاتی که باعث شهادت حداقل ۷۷ فلسطینی شد.

همچنین روز چهارشنبه حزب‌الله لبنان با انجام حملات موشکی به پایگاه نظامی صهیونیست‌ها در شهر صفد واقع در شمال اراضی اشغالی، باعث کشته شدن یک سرباز زن اسرائیلی و همچنین زخمی شدن هشت نفر دیگر شد. این عملیات که از سمت رسانه‌های صهیونیستی بی‌سابقه توصیف شد، حملات متقابل اسرائیل به جنوب لبنان را در پی داشت.

اسرائیل با حمله به رفح در پی احیای حیثیت از دست رفته خود است
حملات رژیم صهیونیستی به رفح

با آتش‌بس، شکست‌های اسرائیل گسترده‌تر می‌شود

«داریوش پایسته» تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با مجله ایرانی درباره وضعیت جنگ در غزه گفت: «گاهی اوقات در سیاست‌های بین‌المللی خصوصا در حوزه جنگ، اتفاقات بر خلاف تحلیل‌های موجود پیش می‌رود، زیرا هر لحظه ممکن است شرایط جدیدی ایجاد شود. در مورد جنگ اسرائیل و مقاومت نیز وضعیت به همین ترتیب است و حتی خود سیاستگذاران صهیونیستی و گروه‌های مقاومت یا دیگر بازیگران دخیل در این جنگ بین‌المللی هم نمی‌دانند در آینده چه اتفاقاتی ممکن است بیفتد و همه چیز تابع شرایط لحظه‌ای است».

او در ادامه افزود: «با توجه به عدم تحقق اهداف اعلامی اسرائیل در جنگ غزه، این رژیم به لحاظ پرستیژی شکست سنگینی خورد. اگر نتانیاهو همین الآن و در شرایطی که به هیچ دستاوردی نرسیده، با حماس توافق آتش‌بس امضا کند، شکست‌های اسرائیل گسترده‌تر خواهد شد؛ لذا نتانیاهو که نمی‌خواهد چنین افتضاحی را برای خود ثبت کند و از طرف دیگر در پی جلب رضایت راست‌های افراطی است، مجبور است یک عملیات ایضایی در رفح انجام دهد تا در نهایت با قرار گرفتن تحت فشارهای جامعه بین‌الملل، دست از ادامه عملیات در رفح بکشد تا حداقل بتواند به جامعه صهیونیست‌ها بگوید به‌رغم توان اسرائیل برای رسیدن به اهداف خود در رفح، تحت فشار شرکای بین‌المللش وادار به عقب‌نشینی شده است. بنابراین در حقیقت اسرائیل از حمله به رفح در پی احیای حیثیت از دست رفته خود است».

مصر از احتمال گسیل آوارگان غزه به صحرای سینا نگران است

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل همچنین با اشاره به برخی اخبار مبنی بر تهدید مصر به بر هم زدن توافق صلح با اسرائیل در صورت ادامه یافتن عملیات در رفح، عنوان کرد: مصر اگر ابراز نارضایتی می‌کند به این دلیل است که از بابت احتمال گسیل شدن آوارگان غزه به سمت صحرای سینا نگران است. لذا مصر می‌خواهد اسرائیل تضمین دهد اردوگاه‌هایی را در نزدیکی رفح یا در خان‌یونس برای آوارگان غزه ایجاد می‌کند و به منظور تحت فشار قرار دادن اسرائیل برای انجام این کار، تهدید به لغو پیمان کمپ دیوید کرده که البته صرفا یک هشدار لسانی است و هرگز محقق نخواهد شد».

اسرائیل با حمله به رفح در پی احیای حیثیت از دست رفته خود است
مرز مصر-غزه

نتیجه مذاکرات بستگی به شرایط اسرائیل و حماس در میدان دارد

او با اشاره به مذاکرات صلح در قاهره، بیان کرد: «اکنون نه اسرائیل و نه حماس هیچ کدام خود را نسبت به مذاکره منتهی به صلح مشتاق نشان نمی‌دهند، اما هر دو نیازمند این صلح هستند. به نظر من حملات حزب‌الله به پایگاه‌های نظامی اسرائیل در صبح چهارشنبه، یکی از ابزارهای مقاومت برای وارد آوردن فشار به اسرائیل است تا مذاکره صلح را بپذیرد و به آتش‌بس تن دهد».

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل اضافه کرد: «نتیجه مذاکرات بستگی به شرایط اسرائیل و حماس و میزان برتری هر کدام در میدان دارد. اگر حماس هنوز قدرت مقاومت داشته باشد و همچنین هنوز تعداد قابل توجهی اسرای زنده در اختیار حماس باقی مانده باشد، از شروط خود در مذاکرات عدول نخواهد کرد. از طرف مقابل اگر همچنان افکار عمومی داخل اسرائیل به خاطر اسرا به دولت نتانیاهو فشار وارد کند، رژیم صهیونیستی مجبور است حضور خود در پای میز مذاکره را بیشتر کند تا حداقل به مردم خود نشان دهد که از راه مذاکره در حال تلاش برای آزادسازی گروگان‌هاست».

پایسته همچنین با اشاره به سفر اردوغان به قاهره که به نظر می‌رسد با هدف حل بحران غزه صورت گرفته است، گفت: «این‌ها همه اقدامات نمایشی اردوغان است تا در صورت حصول نتیجه، اعلام کند آتش‌بس با میانجی‌گری او محقق شده است، در حالی‌که اردوغان توانایی باز کردن گره جنگ غزه را ندارد. به نظر من اکنون ایران تنها کشوری است که می‌تواند نقشی سازنده در حل این بحران داشته باشد».

اسرائیل با حمله به رفح در پی احیای حیثیت از دست رفته خود است
اعتراضات به کابینه نتانیاهو

زمان و مسیر تحقق آتش‌بس در غزه مبهم است

او با تاکید بر اینکه «اکنون وقوع هر نتیجه‌ای به اتفاقات لحظه‌ای بستگی دارد»، اظهار کرد: «ممکن است اسرائیل محل استقرار «یحیی السنوار« (رئیس حماس در غزه) را پیدا و او را دستگیر کند یا رزمندگان حماس به نیروهای ارتش اسرائیل شبیخون بزنند و یکی، دو تیپ از سربازان اسرائیلی را قتل‌عام کنند. این‌ها اتفاقاتی است که مسیر جنگ را به کلی عوض می‌کند. روی کاغذ و در عرصه تحلیل حوادث خیلی چیزها می‌توان مطرح کرد، اما در عمل اتفاقاتی رخ می‌دهد که برای خود بازیگران دخیل در این جنگ نیز غیر قابل پیش‌بینی است. جنگ غزه نهایتا به آتش‌بس ختم خواهد شد، اما زمان و مسیر تحقق آتش‌بس، مبهم است».

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل افزود: «اکنون اسرائیل در پی این است یک ضربه به شدت محکم به حماس وارد کند تا بتواند آن را از موضع ضعف پشت میز مذاکره بنشاند و با یک برگ برنده، جنگ را خاتمه دهد. حتی سیاستمداران اسرائیل هم می‌خواهند جنگ پایان یابد، چراکه هزینه‌های جنگ به شدت سرسام‌آور است. لذا اسرائیل هم خواهان پایان یافتن جنگ از طریق مذاکره است، اما می‌خواهد امتیاز قابل توجهی را از میز مذاکره به دست آورد».

پایسته در پایان گفت: «اکنون از یک طرف حملات اسرائیل به رفح و از یک طرف حملات حزب‌الله به پایگاه‌های نظامی اسرائیل و همچنین حملات انصارالله در دریا، باعث برقراری نوعی توازن شده است. تا زمانی که چنین توازنی برقرار باشد، احتمال دستیابی به آتش‌بس ضعیف است، اما نهایتا آتش‌بس محقق خواهد شد».

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر
دکمه بازگشت به بالا