اقتصادیمجله کسب و کار

مدت زمان خشک شدن بتن چقدر است؟

مدت زمان خشک بتن به پارامتر و ویژگی های مختلف بستگی دارد و نمی توان یک زمان مشخص را برای همه موارد در نظر گرفت. از جمله پارامترهای مهم و تاثیر گذار در مدت زمان خشک شدن بتن، می توان به شرایط آب و هوایی منطقه، حجم و میزان بتن و مقدار ترکیب شده مواد تشکیل دهنده بتن اشاره کرد.

انواع میکسر بتن | قیمت ماشین میکسر بتن دیوار | قیمت میکسر بتن 1000 لیتری

مواد ترکیبی بتن

ترکیب مواد بتن یک فرایند مهم است که تعیین کننده ویژگی های نهایی بتن می باشد و بستگی به نوع پروژه، خواص مورد نظر و شرایط محلی دارد.

مواد اصلی مورد استفاده در ترکیب بتن، سیمان، آب، سنگدانه و شن ریز یا ماسه هستند. این مواد در نسبت های مشخص با یکدیگر ترکیب می شوند تا به ویژگی مورد نظر در بتن دست پیدا کنیم.

سیمان: سیمان ماده اصلی بتن است. جنس سیمان انواع مختلفی دارد که برای استفاده از هر کدام به کاربرد و نیازهای پروژه بستگی دارد.

سنگدانه: سنگدانه ها نقش اصلی در ایجاد استحکام بتن دارند. اندازه و نوع سنگدانه ها می تواند تأثیر مستقیم بر خواص نهایی بتن داشته باشد. سنگدانه ها ممکن است از سنگ آهک یا دیگر مواد معدنی باشند.

شن ریز یا ماسه: ماسه یا شن ریز کوچکترین مواد جامد در بتن هستند. این مواد به عنوان یک ترکیب تشکیل دهنده ساختار بتن عمل می کنند و وظیفه پرکننده فاصله بین سنگدانه ها را دارند.

انواع میکسر بتن | قیمت ماشین میکسر بتن دیوار | قیمت میکسر بتن 1000 لیتری

عمل آوری بتن

عمل آوری یا کیورینگ بتن یعنی حفظ رطوبت و دمای مناسب برای بتن تازه پس از عملیات بتن ریزی است.

کار عمل آوری بتن، بلافاصله پس از عملیات بتن ریزی آغاز می شود و با این کار بتن به مقاومت و استحکام لازم می رسد.

وقتی سیمان با آب مخلوط می شود واکنش های شیمیایی اتفاق می افتد که در استحکام، مقاومت و وزن بتن اثر گذار است. به این عملیات، هیدراتاسیون می گویند.

برای انجام فرایند هیدراتاسیون، تقریبا نیاز به آب فراوان است اما آب به مرور تبخیر می شود که باعث تاخیر و یا توقف فرایند هیدراتاسیون می شود.

پس در روزهای ابتدایی پس از بتن ریزی که فرایند هیدراتاسیون با سرعت بیشتری انجام می شود، آب مورد نیاز بتن حتما باید تامین شود و بسیار مهم است.

انواع میکسر بتن | قیمت ماشین میکسر بتن دیوار | قیمت میکسر بتن 1000 لیتری

مدت زمان خشک شدن بتن

نکته مهمی که برای ساخت سازه های بتنی وجود دارد، این است که بدانیم مدت زمان تقریبی خشک شدن بتن چقدر است.

مدت زمان تقریبی که برای خشک شدن بتن در نظر می گیرند، تقریبا 6 ساعت بعد از تولید بتن آغاز می شود اما باید به مواردی دیگری هم توجه کرد.

مثلا در هوای گرم، آب با سرعت بیشتری تبخیر می شود و بتن خیلی سریعتر خشک می شود.

یا اینکه حجم بتن ریز چقدر بوده است. هرچقدر حجم بتن بیشتر باشد، مدت زمان خشک شدن هم بیشتر است.

حتی جنس و نوع موادی که در تهیه بتن استفاده می شود هم تاثیر گذار است، مثلا زمان خشک شدن بتن ضد آب با بتن معمولی تفاوت دارد چون موادی که در تهیه آن ها به کار رفته است، با هم متفاوت است.

جمع بندی

به طور کلی قانون ثابتی برای این مسئله وجود ندارد و نمی توان عدد و زمان ثابتی را ارائه کرد.

یکی از نکات تاثیر گذار در مدت زمان سفت شدن بتن، تجهیزاتی است که برای تولید بتن استفاده می شود!

این تجهیزات باید حتما کیفیت بالایی داشته باشند و از لحاظ فنی به درستی انتخاب شوند. این تجهیزات شامل دستگاه میکسر بتن و دستگاه های محرک مثل الکتروموتور هستند که با توجه به چالش های چند سال اخیر در خرید الکتروموتور حتما باید هنگام انتخاب آن دقت لازم را به کار گیرید.

برای بهتر متوجه شدن این موضوع، به موارد گفته شده مثل جنس سیمان و مواد به کار رفته در بتن، شرایط آب و هوایی و حجم بتن دقت کنید تا زمان مناسب را با توجه به شرایط خود به دست آورید.

مشاهده مطالب بیشتر

تحریریه مجله ایرانی

اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا