اقتصادیمجله کسب و کار

بررسی بهترین دستگاه بلوک زنی  

برای این که بتوانیم بهترین دستگاه بلوک زنی را انتخاب کنیم، ابتدا باید با نحوه کار، انواع این دستگاه و ویژگی های هر مدل آشنا شویم. با بررسی ویژگی های آن ها می توان تشخیص داد کدام مدل و برند برای ما بهتر مناسب تر است.

انواع میکسر بتن | قیمت ماشین میکسر بتن دیوار | قیمت میکسر بتن 1000 لیتری

نحوه کار دستگاه بلوک زنی

برای این که دستگاه شروع به کار کند، ابتدا مواد مورد نیاز که شامل شن، سیمان، ماسه و آب است را با هم مخلوط می کنند و درون دستگاه بلوک زن می ریزند.

دستگاه بلوک زن، طبق قالب و حالتی که دارد بلوک ها یا آجر ها را در شکل ها و اندازه های مختلف تولید می کند.

سپس مانند مراحل بتن ریزی، باید به میزان رطوبت بلوک دقت کرد و منتظر ماند تا بلوک ها خشک شوند.

در برخی موارد نیاز به بلوک هایی خاص است که پوشش یا رنگ خاصی داشته باشند که در حین مراحل تولید بلوک یا پس از خشک شدن بلوک، اقدامات لازم را انجام می دهند.

انواع دستگاه بلوک زنی

دستگاه های بلوک زنی، با توجه به ویژگی و نحوه کارکردشان به 3 دسته اتوماتیک، نیمه اتوماتیک و دستی تقسیم می شوند که آن ها را بررسی می کنیم.

انواع میکسر بتن | قیمت ماشین میکسر بتن دیوار | قیمت میکسر بتن 1000 لیتری

دستگاه بلوک زن دستی

در دستگاه بلوک زن دستی، تمامی کارها از جمله پر کردن قالب و حرکت توسط اپراتور انجام می گیرد. در این دستگاه می توان با استفاده از یک گیربکس میکسر بلوک زنی، مواد را در مخزن به خوبی ترکیب کرده و پس از بررسی از کیفیت ملات، آن را به دستگاه منتقل کرد.

دستگاه بلوک زنی دستی، از یک الکتروموتور و  موتور ویبره برای فشرده کردن ملات استفاده می کند و همانطور که گفتیم در برخی مدل ها از گیربکس میکسر بلوک زنی برای مخلوط کردن مواد استفاده می شود. دقت داشته باشید انتخاب گیربکس میکسر چه برای دستگاه بلوک زنی و چه بتونیر نیاز به بررسی شرایطی چون حجم دیگ و ملات، مدت زمان کار  و… دارد.

همچنین با توجه به افزایش قیمت شدید موتور ویبره ها در ماه های اخیر باید کاملا تخصصی و حساب شده موتور ویبره مخصوص نیاز خود را انتخاب کنید.

در صورتی که قصد راه اندازی کارگاه بلوک زنی با تعداد پایین دارید، این گزینه می تواند مناسب باشد. چرا که هم به لحاظ قیمتی از دیگر مدل ها به صرفه تر است و هم ابعاد و نحوه کار.

در دستگاه بلوک زنی دستی نیاز به کارهای پیچیده و تنظیمات نرم افزاری مختلف نیست. بلکه تنها به یک اپراتور متخصص نیاز دارد تا با یک تنظمیات ساده عملیات بلوک زنی را مدیریت کند.

دستگاه بلوک زن اتوماتیک

در دستگاه بلوک زن اتوماتیک، انسان هیچ دخالتی در تولید بلوک ندارد و بلوک ها پس از تولید روی پالت های چوبی قرار می گیرند، سپس به مکان مناسبی جهت خشک شدن منتقل می شوند.

این دستگاه ها دارای دو نوع ثابت و متحرک هستند و معمولا برای کارگاه های بزرگ با تیراژ بالا مناسب هستند. بنابراین اگر صاحب یک تولیدی بزرگ هستید که کیفیت و البته سرعت در انجام سفارش هایتان اهمیت دارد، دستگاه بلوک زنی اتومات را پیشنهاد می کنیم.

انواع میکسر بتن | قیمت ماشین میکسر بتن دیوار | قیمت میکسر بتن 1000 لیتری

دستگاه بلوک زن اتوماتیک متحرک یا بلوک زن تخم گذار

دستگاه تمام اتوماتیک متحرک دارای یک پاکت است که برای تامین ملات با سرعت بالا در دستگاه بلوک زنی طراحی شده است.

ملات مورد نیاز از این طریق در بازوی ملات کش اضافه می شود. سپس این بازو با استفاده از فرمان و جک های هیدرولیک حرکت می کند که وظیفه ی پر کردن قالب روی پالت های چوبی را بر عهده دارد.

در نهایت دستگاه بلوک زن اتوماتیک متحرک در محوطه حرکت می کند و بلوک هایی که روی زمین تولید شده است را از قالب خارج می کند.

به دستگاه های بلوک زن اتوماتیک متحرک، دستگاه تخم گذار هم می گویند.

دستگاه بلوک زن اتوماتیک ثابت

این مدل از دستگاه ها مثل مدل تمام اتوماتیک متحرک دارای مخزنی برای ذخیره ملات هستند و عملیات پرکردن قالب بلوک سیمانی هم اتوماتیک انجام می شود.

تفاوت این دو مدل در این است که در این  مدل، بلوک ها روی پالت فلزی تولید می شوند و از طریق نوار نقاله به یک بالابر منتقل می شوند.

در نهایت زمانی که بالابر پر شد، با لیفتراک به محل دیگری برای خشک کردن منتقل می شوند.

این مدل دستگاه ها چند کاره هستند و می توانند بلوک، جدول، کفپوش و محصولات دو لایه را تولید کنند و چون نیازی به حرکت ندارند، ظرفیت تولید بیشتری نسبت به دستگاه تمام اتوماتیک متحرک دارند.

دستگاه بلوک زن نیمه اتوماتیک

دستگاه های بلوک زن نیمه اتوماتیک مخزنی برای ذخیره ملات ندارند و پرکردن ملات در قالب ها به صورت دستی انجام می شود.

دستگاه بلوک زن نیمه اتوماتیک دارای چرخ و فرمان است و مثل مدل تمام اتوماتیک با نیروی هیدرولیک جابجا می شود و حرکت می کند.

برندهای تولید کننده دستگاه بلوک زنی

به دلیل این که استفاده از بلوک در صنعت ساخت و ساز کاربرد بسیاری دارد، شرکت های مختلفی هم تولید کننده این دستگاه ها هستند.

در این جا چند مورد از برندهای تولید کننده دستگاه بلوک زنی داخلی را نام می بریم:

  • دستگاه بلوک زنی برند پاسارگاد نوین
  • دستگاه بلوک زنی برند افراز بتن سرمد
  • دستگاه بلوک زنی برند بتن ماشین اصفهان
  • دستگاه بلوک زنی برند ماشین سازی طراحان
  • دستگاه بلوک زنی برند ماشین سازی تیام
  • دستگاه بلوک زنی برند آژينه سپاهان
  • دستگاه بلوک زنی برند ماشین سازی صادقی
  • دستگاه بلوک زنی برند رنجبر
  • دستگاه بلوک زنی برند پارسیان ماشین سازان تبریز
  • دستگاه بلوک زنی برند ماشین صنعت حق نژاد

شما می توانید با توجه به نوع دستگاهی که قصد خرید دارید، از هرکدام از این برندهای معرفی شده، دستگاه بلوک زن خود را تهیه کنید. در پایان توجه اشته باشید، هر یک از این برند ها میتواند انتخاب خوبی باشد، اما مدل مدنظر شما را ممکن است  تنها برندهای خاصی تولید کنند.

مشاهده مطالب بیشتر

تحریریه مجله ایرانی

اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا