برنامه ریزی آزمون تیزهوشان : فرمولی که فقط افراد موفق می دانند!

خب دوستان! اگه به فکر ورود به دنیای پرهیجان آزمون های تیزهوشان هستید این مقاله برای شماست. قراره با هم یه برنامه ریزی برای آزمون تیزهوشان داشته باشیم که شما رو از هر نوع سردرگمی نجات بده! برنامه ای که نه تنها خودتون بلکه افراد موفق ازش استفاده می کنن.

آموزشگاه | تیزهوشان

بیشتر بخوانید: بهترین کلاس‌های آمادگی برای آزمون تیزهوشان کدامند؟

چرا برنامه ریزی؟

شاید بپرسید چرا باید برای آزمون تیزهوشان برنامه ریزی کرد؟ خب ساده ست؛ چون این آزمون مثل یه مسابقه دوندگی با موانع زیاد و سختی هاست. بدون یه برنامه منظم اصلاً نمی شه به مقصد رسید.

مرحله اول : تعیین هدف مشخص

بیاید اول تکلیف رو روشن کنیم. می خواید توی آزمون تیزهوشان قبول شید نه؟ پس باید هدف تون رو با دقت و شفافیت مشخص کنید. به یاد داشته باشید که هدف شما باید واقع بینانه باشه و انگیزه تون رو افزایش بده.

مرحله دوم : زمان بندی مطالعه

حالا که هدفتون رو مشخص کردید وقتشه که مطالعه تون رو زمان بندی کنید. آزمون تیزهوشان نیاز به برنامه ریزی فشرده داره. توصیه می کنم جدول زمانی تهیه کنید و هر درس رو با توجه به نقاط قوت و ضعف خودتون زمان بندی کنید.

درس

مدت زمان مطالعه

روزهای هفته

ریاضی

۲ ساعت

شنبه دوشنبه پنج شنبه

علوم

۱.۵ ساعت

یک شنبه سه شنبه

استعداد تحلیلی

۱ ساعت

دوشنبه چهارشنبه

فارسی

۱ ساعت

شنبه چهارشنبه جمعه

این جدول فقط یه نمونه ست. شما باید بر اساس توانایی ها و نیازهای خودتون برنامه ریزی کنید. سعی کنید برای هر روز درس های متفاوتی داشته باشید تا از تکراری شدن خسته نشید.

مرحله سوم : تکنیک مرور مطالب

خیلی از دانش آموزان فکر می کنن با یه بار خوندن مطلب همه چیز حل می شه. ولی مرور منظم فرمول اصلی موفقیته! بعد از خوندن هر مبحث مرور رو با فاصله های زمانی زیر انجام بدید :

  • اولین مرور : ۲۴ ساعت بعد از مطالعه
  • دومین مرور : ۷ روز بعد
  • سومین مرور : ۳۰ روز بعد

این روش باعث می شه مطالب به حافظه بلندمدت تون منتقل بشه و موقع آزمون به راحتی همه چیز یادتون بیاد.

مرحله چهارم : تمرین آزمون های آزمایشی

باور کنید یا نه هیچ چیز بهتر از تمرین سوالات سال های قبل نیست. اگه بتونید هر هفته یه آزمون آزمایشی برگزار کنید با ساختار آزمون و نوع سوالات آشنا می شید و استرس تون هم کاهش پیدا می کنه.

زمان آزمون

نوع آزمون

منابع پیشنهادی

هفته اول

ریاضی و علوم

کتاب های کمک آموزشی انتشارات معتبر

هفته دوم

فارسی و استعداد تحلیلی

نمونه سوالات سال های گذشته

هفته سوم و چهارم

ترکیبی

آزمون های آزمایشی آنلاین یا کتاب های ویژه

نکته مهم : بعد از هر آزمون آزمایشی تحلیل پاسخ ها رو فراموش نکنید. اشتباهاتتون رو مرور کنید و دلیلشون رو بفهمید.

مرحله پنجم : تمرکز روی نقاط ضعف

بخش هایی که توی آزمون ها ضعیف تر عمل کردید رو شناسایی کنید و روی اون ها وقت بیشتری بذارید. هر چقدر هم که اون مباحث سخت و پیچیده به نظرتون بیاد مرور و تمرین اضافی می تونه معجزه کنه!

مرحله ششم : یادگیری از منابع معتبر

منابع زیادی برای آزمون تیزهوشان وجود داره. اما به کتاب های پایه و منابع معتبر کمک آموزشی تکیه کنید. جدول زیر منابعی رو که می تونید استفاده کنید معرفی کرده :

نوع منبع

نام منبع

توضیحات

کتاب درسی

کتاب های پایه پنجم و ششم

بهترین منبع پایه ای برای هر دانش آموز

کمک آموزشی

کتاب های انتشارات خیلی سبز

حاوی نمونه سوالات تیزهوشانی

اپلیکیشن ها

اپلیکیشن های تستی و آزمون های آنلاین

دسترسی آسان و جامع

مرحله هفتم : استراحت و تفریح رو فراموش نکنید!

درسته که آزمون تیزهوشان خیلی مهمه اما سلامت جسم و روح شما مهم تره! یه برنامه تفریحی هفتگی داشته باشید. می تونید به فعالیت هایی مثل ورزش بازی یا حتی دیدن یه فیلم بپردازید. استراحت کافی به ذهن تون اجازه می ده بهتر تمرکز کنه.

مرحله هشتم : بررسی وضعیت و تنظیم مجدد

هر دو هفته یکبار وضعیت خودتون رو بررسی کنید و اگه نیاز بود برنامه تون رو تنظیم کنید. بررسی میزان پیشرفت باعث می شه بدونید کجای کار هستید و چقدر دیگه تا هدف فاصله دارید.

مرحله نهم : حمایت خانوادگی و هم درس

وجود یه هم درس یا حمایت خانوادگی می تونه خیلی کمک کننده باشه. به ویژه در روزهای سخت. خانوادتون می تونن بهتون روحیه بدن و با هم درس ها می تونید برای بررسی مطالب و رفع اشکال های مشترک کمک بگیرید.

مرحله دهم : خودباوری و اعتماد به نفس

به خودتون و توانایی هاتون ایمان داشته باشید. شک و تردید فقط انرژی و زمان تون رو هدر می ده. هر جا احساس کردید به مشکل برمی خورید به یاد داشته باشید که با تلاش و پشتکار همه چیز ممکنه.

جمع بندی و پاسخ به سوالات متداول

به اینجا که رسیدیم حالا دیگه آماده اید! هر مرحله ای که انجام بدید شما رو به هدفتون نزدیک تر می کنه. یادتون باشه موفقیت در آزمون تیزهوشان به تمرین تداوم و پشتکار نیاز داره.

سوالات متداول :

  • چند ساعت در روز مطالعه کنم؟ برای آزمون تیزهوشان بهتره روزانه حداقل ۳-۴ ساعت مطالعه داشته باشید. البته کیفیت مطالعه مهم تر از کمیت هست.
  • چه زمانی برای مرور مطالب بهتره؟ مرورها رو در فواصل ۱ روز ۷ روز و ۳۰ روز انجام بدید. این فواصل زمانی باعث تثبیت اطلاعات در حافظه می شه.
  • آیا استفاده از اپلیکیشن های آموزشی مفیده؟ بله! استفاده از اپلیکیشن ها می تونه مطالعه رو جذاب تر و متنوع تر کنه و برای حل سوالات مشابه آزمون به شما کمک می کنه.

دکمه بازگشت به بالا