اقتصادیمجله کسب و کار

تغییر گرایش خریداران موبایل به تعمیر موبایل، بررسی علل و دلایل

گرانی دلار و ارزهای مرجع تاثیرات گسترده ای در بازارهای مختلف داخلی قرار میدهد. از گران شدن طلا گرفته تا لوازم خانگی و حتی کالاهای دیجیتال پرتقاضایی همچون گوشی موبایل از این تاثیرات در امان نخواهند بود. بر کسی پوشیده نیست که جهش های ناگهانی قیمت دلار طی سالهای گذشته بسیاری از کالاها را از سبد خرید علاقه مندان به خرید این قبیل کالاها خارج کرده است. یکی از جمله اصلی ترین این کالاها که امروزه نیاز به آن بیش از پیش احساس می شود گوشی موبایل است که رفته رفته طی سالهای گذشته بجای آنکه خرید آن و علاقه به خرید آن افزایش یابد، رو کاهش نهاده است.

تعمیرات موبایل | خرید گوشی موبایل

دلایل گران شدن گوشی موبایل

قیمت گوشی های موبایل تحت تاثیر عوامل گوناگونی هستند، از جمله اصلی ترین این دلایل میتوان به نرخ ارز مرجع، گمرک و نرخ ریجستری اشاره نمود. هر چه قیمت تمام شده دلاری و درهمی گوشی موبایل بیشتر شود طبیعتا قیمت فروش آن در ایران با اضافه شدن هزینه های جانبی نظیر هزینه حمل، نگهداری، خواب سرمایه، دستمزد نیرو و … بیشتر می شود. در کنار این هزینه ها، چند سالی است که هزینه های گمرکات و واردات گوشی موبایل به خصوص گوشی های برند و پرچم دار افزایش یافته است و این افزایش هزینه ها نیز در نهایت از جیب خریداران نهایی گوشی پرداخت می شود. همین مسئله باعث شده است تا خرید گوشی موبایل برای بسیاری از افرادی که به خرید گوشی نو نیاز دارند دست نیافتنی باشد!

گوشی های جدید با نرخ دلاری بالا به بازار عرضه می شوند

یکی دیگر از دلایلی که میتوان آنرا دلیلی بر نخریدن گوشی نو توسط مردم دانست این است که گوشی هایی که در سال 2023 به بازار عرضه شدند با نرخ دلاری بالاتری نسبت به سالهای قبل با مقایسه گوشی های هم رده گذشته به بازار عرضه شده اند و همین موضوع نیز سبب شده است تا مبلغ ارزی بیشتری برای خرید گوشی ها توسط وارد کنندگان گوشی موبایل پرداخت شود. در کنار این موضوع، افزایش قیمت ها شامل همه رده های گوشی موبایل شده است و حتی افرادی که توانایی گوشی پایین رده را داشته اند نیز دیگر رغبتی به خرید گوشی مورد نظر با این قیمت تمام شده برای آن ندارند.

تغییر گرایش به سمت تعمیر موبایل به جای خرید آن

طی چند سال گذشته نسبت به مراجعه افراد به تعمیرگاه های موبایل به نسبت سالهای قبل تر بسیار بیشتر شده است و دلیل آن این است که بسیاری از افراد مایلند تا بجای خرید گوشی جدید با قیمتی که آنرا “گران” میدانند همان گوشی که اکنون در اختیار دارند را تعمیر کنند. در این بین نیز قیمت قطعات موبایل نیز تحت تاثیر افزایش قیمت ارز قرار گرفته است اما این افزایش قیمت نسبت به افزایش قیمتی که گوشی های موبایل را شامل شده است نبوده و همچنان تعمیر موبایل تصمیمی اقتصادی برای این دسته از افراد به حساب می آید.

آیا شما همچنان به خرید گوشی نو فکر میکنید یا در صورت خرابی گوشی به سراغ تعمیر آن خواهید رفت؟

 

خبرگزاری هم میهن

مشاهده مطالب بیشتر

تحریریه مجله ایرانی

اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا