دانش و سلامت

کاهش ۴۰ درصدی فوتی‌های کرونا با اجرای طرح شهید سلیمانی

دکتر. به گزارش شفاف محمدمهدی گویا وی گفت: برنامه بسیار ارزشمند شهید سلیمانی برای کنترل اپیدمی کوید 19 و گسترش برنامه های پیشگیری از بیماری در سراسر کشور برای ما بسیار مهم است.

وی اظهار داشت: برنامه های اجرا شده در این پروژه طی مدت زمان كوتاهی نشان داده است كه چقدر موفق بوده است ؛ در مدت كمتر از یك ماه ، تعداد مرگ و میرهای ناشی از این بیماری تقریبا 40 درصد كاهش یافته است.

گویا ادامه داد: همکاری نزدیک دالیتس و سازمان بسیج نیروهای بهداشتی تاکنون دستاوردهای ارزنده ای برای کشور داشته است. این در شرایطی است که ایران تحت شدیدترین ، ناعادلانه ترین و ظالمانه ترین تحریم های ایالات متحده قرار دارد. برای بسیاری از مردم نمی توان اطمینان داشت که اجرای چنین طرحی برای ایران دشوار است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر گفت: هدف اصلی این پروژه مدیریت و کنترل اپیدمی کوید 19 از طریق مشارکت عمومی ، همکاری های بین بخشی با استفاده از نیروهای کوید و داوطلبان محبوب است.

گویا گفت: من به عنوان مسن ترین مدیر وزارت بهداشت بیشترین تجربه همکاری و همکاری با بسیج را در کنترل و پیشگیری از بیماری های عفونی دارم. با توجه به ریشه کنی فلج اطفال ، سالها با همکاری نیروی مقاومت مبانی ، به خانه های مردم می رفتیم و برای کودکان زیر پنج سال قطره فلج اطفال را برای همه مردم مناطق شهری و روستایی کشور تهیه می کردیم.

وی توضیح داد: ثمره این همکاری در سالهای اول متولد شد و از سال 1379 تاکنون حتی یک مورد فلج اطفال در کشور مشاهده نشده است ، در حالی که ایران فقط در همسایگی دو کشور جهان یعنی افغانستان است. و این پاکستان است که هنوز از این بیماری رنج می برد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های عفونی ادامه داد: سال گذشته توانستیم برای از بین بردن سرخک از سازمان بهداشت جهانی گواهی بگیریم. این گواهینامه به این معنی است که بیش از سه سال است که هیچ موردی از سرخک و سرخچه در کشور ما وجود ندارد.

گویا گفت: در حالی كه هیچ كشوری در شرق مدیترانه به جز جمهوری اسلامی ایران و دو كشور كوچكتر بحرین و عمان به چنین موفقیتی نرسیده است ، سال گذشته شیوع سرخك در سراسر اروپا و منطقه ما افزایش یافته است. بود. ”

وی اظهار داشت: گرفتن چنین گواهی در چنین شرایطی باورنکردنی است ، این کار مهم به گونه ای محقق شد که از سال 2003 ، کمتر از یک ماه با همکاری و مشارکت نیروی بهداشت و نیروهای بنیاد صرف کردیم. عملیات واکسیناسیون سرخک را با واکسیناسیون به موقع 33 میلیون نفر به پایان برسانید.

گویا با بیان اینکه دنیا به این دستاوردهایی که حاصل چنین مشارکتی است افتخار می کند و نه فقط ایران ، افتخار کرد ، گفت: اکنون ما گام مهم بعدی را برای کنترل بیماری کوید 19 برداشتیم. رسانه های خارجی و ضدانقلاب هر روز علیه ما فعالیت می کنند ، اما این بیماری در همه کشورهای جهان در حال شیوع است و فقط چند کشور از آن جان سالم به در می برند.

وی گفت: در هفته های اخیر افزایش شیوع این بیماری در کشورهای جهان کاملاً واضح و غیرقابل انکار است و ما شاهد موج عظیمی از بیماری در جهان از جمله کشورمان هستیم. برخی از رسانه های ناراضی ادعا می کنند که این بیماری در سراسر جهان پوشش داده شده است و فقط ایران در کوید 19 قرار دارد.

گویا ادامه داد: ستاد ملی تاجگذاری در کشور با همکاری سازمان بسیج مستضعفین و هماهنگی بین ادارات و سایر سازمانها با همکاری مردم برای کنترل بیماری اقداماتی را برای افزایش اطلاعات انجام داد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های عفونی گفت: هفت راهکار برای این منظور انتخاب شد. اولین استراتژی تشدید نظارت بر اجرای پروتکل های بهداشتی و اجرای قانون است. استراتژی دوم افزایش تعداد آزمایشات انجام شده در مناطقی است که احساس می کنیم در کنترل بیماری بیشترین تأثیر را داریم. مناطقی که فکر می کردیم افراد زیادی با بیماری ویروس کرونا قلب وجود دارند که یا علائمی ندارند یا علائم بسیار خفیفی دارند. این امر به ما در تشخیص و درمان به موقع بیماری کمک می کند و اجازه نمی دهد کسی ما را به بیمارستانها برساند.

وی گفت: ما سعی می کنیم موارد بدون علامت و بدون علامت را بطور فعال شناسایی و مورد مراقبت قرار دهیم تا در اسرع وقت از این افراد جدا ، منزوی و گوشه گیر مراقبت شود تا بتوانند به دیگران بخصوص دیگران در خانواده کمک کنند این بیماری را به اعضا یا همکاران منتقل نکنید. ” .

رئیس مرکز مدیریت بیماری های عفونی ادامه داد: طرح شهید سلیمانی با آموزش و اطلاع رسانی ، ردیابی هوشمند بیماران در مناطقی که تعداد افراد مشکوک به کوید 19 وجود دارد و ترافیک بیشتری دارند ، انجام می شود “

گویا گفت: استراتژی بعدی در این طرح آموزش ، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی است. Kovid 19 زندگی افراد و جوامع را تغییر داده است. اگر به سال گذشته نگاه کنیم ، بسیاری از نگرش ها ، رفتارها و عادت های ما تغییر کرده است. بسیاری از این تغییرات می تواند سالها یا حتی مادام العمر باشد.

وی گفت: “استراتژی بعدی نجات گروه های آسیب پذیر است.” همکاری سه جانبه بین ارتش های وزارت بهداشت ، بنیاد و داوطلبان مردمی برای کسانی انجام شده است که به دلیل بیماری زمینه ای یا سایر مشکلات نمی توانند در مراکز درمانی حضور پیدا کنند ، به ویژه افراد مسن که به آنها خدمات ارائه می دهند. در این استراتژی ، ما خدمات را در محیط می گیریم و از آنجا شروع به کنترل و متوقف کردن Kovid 19 می کنیم.

گویا گفت: راهکار ششم ما ایجاد یک سری محدودیت ها با مشارکت خود مردم است ، یعنی مردم تصور کنند این محدودیت ها برای سلامتی خود ، خانواده و افرادی که با آنها زندگی می کنند ، است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های عفونی گفت: وقتی گفته می شود در تعطیلات به مسافرت نمی روید یا شب یلدا وجود دارد ، ابتدا باید افراد را به خوبی اطلاع دهیم تا همکاری کنند. یکی از مهمترین راهکارها این بود که تحریمها برای مردم هدفمندتر و قابل اعتمادتر باشد.

وی گفت: استراتژی نهایی درمان سرپایی و جلوگیری از مراجعه آنها به مراکز درمانی و بیمارستان ها است. برای کسانی که به خدمات پیشرفته بیمارستان احتیاج ندارند و قادر به درمان آنها در خانه نیستند ، ما در مراکز خدمات تخصصی خدمات ارائه می دهیم. به عنوان مثال ، فرد مبتلا به بیماری است و علاوه بر دارو به اکسیژن نیز نیاز دارد. بنابراین فقط برای تأمین نیاز اکسیژن به بیمارستان مراجعه نکنید.

گویا گفت: به من مأموریت داده شد كه منطقه سه كشور را كه شامل استانهای كردستان ، كرامنشاه ، ایلام و حمدان در غرب كشور است ، ذکر كنم و فعالیتهای فعلی پروژه شهید ندیمانی را رصد كنم.

وی گفت: هماهنگی بین نیروهای بهداشتی ، دانشگاههای علوم پزشکی ، هلال احمر و پایگاه در این استانها با حمایت خوب استانداران انجام شده است. سازمانها و رژیمهای مختلفی در غرب کشور وارد صحنه شده و به خوبی طرح را اجرا می کنند.

گویا گفت: “اوضاع بهتر از آن چیزی بود که فکر می کردیم.” تقسیم وظایف به خوبی انجام شد و هیچ مسئله فنی وجود نداشت. فقط مشکلات پروژه ، برخی تجهیزات آزمایشگاهی و بودجه وجود داشت. رویه های مراقبت های سرپایی به خوبی مشخص شده و با شاخص های تعیین شده ، استان های غربی کشور در حال حاضر به بسیاری از اهداف خود رسیده اند.

گویا گفت: نتایج برخی از شاخص ها به مرور زمان بدست می آید. اما تشخیص زودهنگام و زودهنگام بیماری در این استانها با مشکل روبرو شده است و این همان چیزی است که شاهد آن هستیم.

وی گفت: امری طبیعی است که هنگام انجام آزمایشات در مقیاس بزرگ ، تعداد تشخیص های سرپایی افزایش می یابد و تعداد مراجعه به مراکز درمانی کاهش می یابد. کشف سرپایی به معنای گسترش بیماری نیست ، بلکه بیانگر فعالیت موثر همکاران ما است که قبلاً توانسته بودند بیماران را شناسایی کنند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های عفونی ادامه داد: “یک شاخص بسیار مهم میزان مرگ و میر است که تقریباً 40٪ در سراسر کشور کاهش یافته است و کمترین مرگ و میر ناشی از CIDID 19 در استان های غربی (منطقه 3) است. بیایید ببینیم ؛ در 10 روز گذشته ، در بعضی از استان ها ، این تعداد حتی به تعداد انگشتان دست هم نمی رسد.

به گفته روابط عمومی معاونت بهداشت وی در پیام ، وی گفت: “امیدواریم که برنامه شهید سلیمانی نیز به همین منوال پیش برود و روزی فرا برسد که در آینده ای نه چندان دور اعلام کنیم که مرگ ها به حد قابل قبولی رسیده است. و بیماری کوید کاملاً تحت کنترل است. “

مشاهده مطالب بیشتر

تحریریه مجله ایرانی

اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا