عمومیمجله کسب و کار

هر آنچه که باید در مورد لوله فلکسی بدانید

لوله فلکسی به چه نوع لوله‌هایی گفته می‌شود؟ چند نوع لوله فلکسی وجود دارد؟ این لوله‌ها چه کاربردها و مزایایی دارند؟ با ما همراه باشید تا جواب سوالات خود را بیابید.

هادی‌ های جریان برق، کابل‌ های دوربین‌های مداربسته، کابل‌های مخابراتی و هر نوع کابلی که در صنایع مختلفی مانند ساختمان‌سازی، مخابرات، کشاورزی و … استفاده می‌شوند نیاز به محافظت دارند تا برابر عوامل خارجی مقاومت بالایی داشته باشند و از آسیب دیدن در امان باشند. در صنایع مختلف همواره جلوگیری از خوردگی و پوسیدگی فلزات یک دغدغه و بحث مورد توجه بوده است و تا امروز روش‌های متنوعی برای این امر استفاده شده است (پوشش دهید با رنگ، پلاستیک، PVC و انواع پوشش‌های دیگر). یکی از مرسوم‌ترین پوشش‌ها برای محافظت بیشتر از فلزات پوششی به نام گالوانیزه است که تقریباً ۶ دهه است در ایران حضور دارد و جایگاه ویژه‌ای در صنایع مختلف دارد.

برای محافظت از سیم‌ ها معمولاً از لوله‌هایی تحت عنوان لوله برق استفاده می‌شود که ممکن از جنس، فلز، PVC، گالوانیزه، UPVC یا خم سرد و حتی پلاستیک باشند. هر کدام از این لوله‌ها با توجه به شرایط و ویژگی‌ های فیزیکی و شیمیایی خاص خود ممکن است در شرایط مختلفی استفاده شوند.برای خرید دریچه هوا و همینطور لوله های پرکاربرد فلکسی می توانید از طریق سایت تهویه فراز اقدام نمایید.

لوله فلکسی به چه لوله‌هایی گفته می‌شود

لوله فلکسی به نوعی از لوله‌های بسیار قدرتمند گفته می‌شود که برای محافظت از انواع کابل‌ها و سیم‌ها مانند کابل برق، کابل مخابرات، کابل دوربین مداربسته و هر نوع هادی دیگری استفاده می‌شود. لوله فلکسی بیشتر برای محافظت از کابل‌های رسانا در محیط‌های بیرونی ساختمان‌ها و محیط‌های باز استفاده می‌شود. بیشترین کاربردهای لوله‌های فلکسی در محافظت از کابل دوربین‌ها مداربسته است که کار انتقال تصاویر به دستگاه DVR و MVR را انجام می‌دهند. بارزترین ویژگی لوله‌های فلکسی انعطاف بسیار بالای آن‌ها است. در واقع این لوله‌ها ساختاری مشابه لوله خرطومی دارند که با مواد تشکیل دهنده آن‌ها فلز است و توسط گالوانیزه پوشش داده شده‌اند از این‌رو کاربردهای بسیار زیادی دارند.

انواع لوله فلکسی

لوله خرطومی یا لوله فلکسیبل دارای دو نوع روکش دار و بدون روکش و در سایزهای 9، 11، 13، 16، 21، 25،29، 36، 42، 48، 52، 63، 75  میلی‌متری تولید می‌گردد. با توجه به نوع پروژه سایز مناسب آن انتخاب می‌شود.

لوله های فلکسی روکش دار

این لوله‌ها معمولا از روکش پلاستیکی PVC برخوردارند و رایج ترین کاربرد آن‌ها در نصب دوربین‌های مدار بسته است. از مزیت‌های لوله فلکسی می‌توان به قیمت مناسب آن‌ها و همچنین محافظتاز کابل‌ها  در برابر رطوبت و آب اشاره کرد. معمولا کارایی این لوله‌ها هنگامی است که کابل‌ها و سیم‌های برق در زیر زمین قرار است نصب شود.

لوله فلکسی بدون روکش

همان‌طور که از نام این لوله مشخص است، این نوع از لوله‌های فلکسی از هیچ روکشی برخوردار نیستند و به همین علت است که معمولاً از این نوع لوله‌‌ها در فضاها و محیط‌های داخلی و جهت عبور سیم‌ها و‌ کابل‌ها از استفاده می‌کنند. هرچند که این لوله‌ها دارای پوشش گالوانیزه هستند و این پوشش در برابر رطوبت مقاومت خوبی دارد، اما به هر حال توصیه می‌شود از لوله‌های فلکسی بدون روکش، در محیط‌های نم‌دار و مرطوب استفاده نشود.

لوله فلکسی گالوانیزه

همان‌طور که از نام آن مشخص است، جنس این نوع لوله از گالوانیزه است که می‌تواند فشار بسیار زیادی را تحمل کند. لوله فلکسی گالوانیزه در سایزهای استاندارد 11، 13، 16، 21، 25، 29، 36، 42، 48 میلی‌متر تولید می‌شود که سایز مناسب آن طبق نیاز و کاربرد موردنظر در پروژه انتخاب می‌شود.

لوله فلکسی خرطومی

لوله فلکسی خرطومی از دو نوع پلاستیکی و فلزی موجود است. لوله خرطومی پلاستیکی جهت ساخت تابلوهای برق به عنوان یک پل ارتباطی بین درب تابلو و سینی کابل کاربرد دارد. لوله خرطومی فلزی نیز اغلب برای برق‌کشی داخلی در سوله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لوله فلکسی خرطومی شیاردار نسوز

این لوله بیشترین کاربرد را در صنعت خودروسازی دارد که از آن جهت برق‌کشی موتور ماشین‌ها استفاده می‌شود. مقاومت دمایی لوله فلکسیبل خرطومی شیاردار نسوز  بسیار بالا است (از منفی 30 تا 150 درجه سانتی‌گراد). همچنین این نوع لوله در برابر انواع مواد شیمیایی، روغن‌ها، بنزین و اسیدسولفوریک 2% مقاومت بالایی دارد.

مزایای لوله‌های فلکسی

همان‌طور که ابتدای مطلب به آن اشاره شد، از این نوع لوله‌ها جهت محافظت از انواع کابل‌های رسانا به کار برده می‌شود تا از آن‌ها در برابر عوامل آسیب‌زا محافظت شود. از مزایای مهم لوله‌های فلکسی می‌توان موارد زیر را عنوان کرد:

  • این لوله‌های از مقاومت کششی و چرخشی بسیار خوبی برخوردار هستند.
  • این لوله‌ها انعطاف بالایی دارند و می‌توانند در کمترین زاویه ممکن خم شوند.
  • لوله‌های فلکسی در برابر فشارها، ساییدگی و ضربات مقاومت بسیازر بالایی دارند.
  • همچنیم دارای قابلیت تخلیه الکتریسیته ساکن به اتصال به زمین هستند.
  • طول عمر و دوام بسیار خوبی دارند.
  • در برابر عوامل محیطی نظیر نور آفتاب و اشعه‌های فرابنفش و حرارت مقاومت بالایی دارند.

کجا کاربرد دارد؟

لوله اصلی لوله فلکسی در صنعت ساختمان‌سازی و برای محافظت از سیم‌ها و کابل‌ها ساخته شده است. به راحتی در دیوار، کف و سقف به کار می‌رود و به دلیل انعطاف‌پذیری بالا، محافظ خوبی برای سیم و کابل است؛ هم آن‌ها را به خوبی محافظت می‌کند هم نظم و ساختار خاصی به سیم‌کشی ساختمان می‌دهد به‌گونه‌ای که رفع ایراد یا تعویض مشکل پیش آمده، ساده و سریع صورت خواهد گرفت.

راستی لوله فلکسی حتی برای انتقال آب در سینک‌های ظرف‌شویی نیز کاربرد دارد. پس کاربرد آن محدود به وسایل برقی نیست. پس لوله فلکسی برای تاسیسات برقی مورد استفاده قرار می‌گیرد تا عمر آن‌ها را بیشتر کند، چند مورد از استفاده لوله فلکسی را در ادامه بخوانید:

  • سیستم روشنایی
  • تهویه مطبوع
  • انتقال داده
  • دوربین‌های مداربسته و سیستم نظارت آن
  • کف و سقف کاذب
  • تابلو برق
  • خطوط زیر زمینی (محیط مرطوب)

چطور باید از لوله فلکسی مراقبت کنیم که دچار پارگی نشود؟

حدود سی سال پیش لوله‌های فلکسی راه خود را به بازار پیدا کردند و محبوبیت خاصی را در بین مردم پیدا کردند. این لوله‌ها مزایای زیادی دارند، تنها عیبی که به آن‌ها وارد است، احتمال پارگی آن‌هاست. می‌خواهیم چند نکته را برای جلوگیری از پارگی آن برایتان بیان کنیم.

توصیه اول؛ مهترین پیشگیری، خرید لوله‌های فلکسی با جنس خوب است. پارگی و خوردگی پیش آمد اما شما می‌توانید با خرید لوله بهتر، بروز این مشکل را به حداقل برسانید.

این لوله‌ها مثل بقیه موارد، طول عمر مفید خود را دارند. قبل از اتمام طول عمر آن‌ها، بهتر است اقدام به تعویض‌شان کنید. این‌گونه امنیت خود و ساکنان را حفظ می‌کنید. البته تعویض و بررسی نیاز به تعویض، کار یک متخصص است. لطفا برای این بررسی، به متخصص مراجعه کنید.

بهترین راه جلوگیری، خرید درست، نصب اصولی، بررسی مداوم است.

پنج مزیت برتر لوله های فلکسی

۱) دوام بالا: این نوع لوله های برق کمک می کنند تا به بهترین نحو از سیم های برق محافظت شود. برای درست کردن این لوله ها از ماده خام لوله های PVC استفاده شده است که قدرت فیزیکی بالایی را به این لوله ها می دهد و دوام آنها را بلاتر می برد. علاوه بر این، لوله های فلکسی از القا شدن فشار، پارگی و شکافته شدن سیم های قرار داده شده در داخل خود جلوگیری کرده کرده و از بروز حوادث الکتریکی جلوگیری می کنند.

۲) انعطاف پذیری: فلکسیبیلیت به معنی انعطاف پذیری می باشد و همانطوری که از اسم این لوله ها (فلکسی) پیداست، این نوع لوله ها به سیم ها اجازه می دهند تا بدون شکستگی و پارگی، خم شده و بر روی هرگونه سطحی قابل نصب باشند. از این نوع لوله ها به خصوص در برنامه های کاربردی تجاری استفاده می شود.

۳) کاربرد راحت:  لوله های فلکسی بسیار سبم وزن بوده و معمولا فرآیند نصب آسانی دارند. به علاوه این لوله ها با قیمت مناسبی که دارند، در بین برق کاران بسیار مرسوم می باشند.

۴) کاربردی: لوله های فلکسی از آتش گرفتن سیم های برق جلوگیری میکند. در صورت استفاده این لوله ها در برنامه های کاربردی تجاری، برای برق کشی برنامه های فضای باز بسیار ایده آل به نظر می رسند. به همین دلیل است که بسیاری این لوله ها را کاربردی و همه فن حریف می دانند.

۵) دسترسی آسان: این لوله ها در هر شکل و اندازه ای قابل دسترسی می باشند تا نیاز های متفاوت را برآورده کنند.

مشاهده مطالب بیشتر
دکمه بازگشت به بالا