دانش و سلامت

هشدار نظام پزشکی نسبت به اجرای شتابزده طرح نسخه نویسی الکترونیک

با توجه به شفاف به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، در متن نامه شورای عالی نظام پزشکی خطاب به دکتر ابراهیم رئیسی آمده است: به عنوان نمایندگان منتخب آمریکا تنها بخشی از طرح تامین سلامت الکترونیک است. خدمات مطابق ماده 74 قانون ششم توسعه و نشاط ذیل را در رابطه با طرحی که به اختصار بیان شده است منعکس خواهیم کرد تا ناقص، ناتوان در محضر معظم له و جلوگیری از بروز مشکلات عدیده اجرای بی برنامه.

بر اساس ماده 74 قانون برنامه ششم توسعه، صراحتاً آمده است: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است ظرف مدت دو سال نسبت به ایجاد سامانه پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان و مراکز درمانی اقدام کند. سامانه پزشک خانواده و ارجاع، مبتنی بر فناوری اطلاعات و با حفظ حریم خصوصی و امنیت اطلاعات افراد، خدمات بیمه شده را در تعامل با پرونده الکترونیک سلامت، به صورت یکپارچه ساماندهی می کند، ضمن اینکه:

1- اقدامات قانونی مورد نیاز برای اخذ «گواهی ارزیابی امنیت افتا» هنوز بر روی سامانه‌های نسخه الکترونیک سلامت و تأمین اجتماعی انجام نشده و مرکز راهبردی افتا صراحتاً سامانه‌های مذکور را فاقد امنیت سایبری لازم اعلام کرده است. (زمان مورد نیاز برای این کار بین شش ماه تا یک سال تخمین زده می شود.)

2- موضوع مهم «امضای الکترونیکی نسخه» که در این قانون مشخص شده است، متاسفانه هنوز اجرایی نشده و در عمل به نام کاربری و رمز ورود پزشکان به سامانه بیمه تبدیل شده است. لازم به ذکر است بر اساس قانون بودجه سال جاری، پرداخت رونوشت الکترونیکی توسط شرکت های بیمه منوط به امضای الکترونیکی است که هنوز وصول نشده است.

3- قبل از اجرای نسخه الکترونیکی، لازم است هر شهروند ایرانی ابتدا پرونده الکترونیک سلامت را ایجاد و اجرا کند، در حالی که این مهم و اجرای بارگذاری خدمات سلامت در سیستم های فعلی بیمه ای توسط وزارت بهداشت به درستی انجام نمی شود. بنابراین تبادل اطلاعات با پرونده الکترونیک سلامت بین پزشکان و مراکز درمانی عملا غیرممکن است.

4- وجود کدهای متعدد دارویی و تطبیق دستی کدها توسط کادر پشتیبانی بسترهای الکترونیکی نسخه نویسی قطعاً خالی از اشکال نیست و احتمال مغایرت دارو با تجویز پزشک معالج وجود دارد که به راحتی ممکن است جان و سلامتی را به خطر بیندازد. . در موارد بی شماری. و موارد مشابه با کد سایر خدمات تشخیصی و درمانی مانند رادیولوژی، آزمایشگاه و فیزیوتراپی وجود دارد.

5- با توجه به مشکلات زیرساختی موجود در حوزه فضای مجازی از قبیل پهنای باند و سرعت اینترنت حتی در صورت دستیابی به نسخه الکترونیکی برنامه به صورت 100% لازم است بیمه گذاران مواردی مانند قطعی برق و اینترنت را مد نظر قرار دهند. نگهش دار حملات سایبری، اختلالات فنی. منجر به قطع موقت خدمات از جمله مناطقی که دسترسی کافی به زیرساخت های ارتباطی یا سخت افزار لازم ندارند، مشکلات سالمندان و همکاران مجرب با پزشکان و مراجعین اورژانس به دلیل برنامه یا همسویی با بیمارستان ها و مدارس شبانه روزی و به دلیل عدم وجود زمان. مراکز رسیدگی به مشکلات بیماران و تعداد بالای مراجعه کنندگان این گونه مراکز و وقت گیر بودن در حال حاضر و غیره در ارائه خدمات در این چارچوب مجاز به اجرای حداقل 30 درصد نسخه کاغذی و فیزیکی می باشند. غیر از نسخه های الکترونیکی

قابل ذکر است که طبق قانون بیمه عمومی مصوب 1383، افراد باید تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

متأسفانه علاوه بر اینکه هر یک از پیش نیازهای اجرای طرح کپی الکترونیکی که در متن قانون به صراحت آمده است، در شرایط فعلی به طور کامل رعایت نشده است، یکسری نواقص در طراحی وجود دارد. و نرم افزار سایت. تخصص در سازماندهی انجمن های تخصصی پزشکی و نظام های پزشکی، منجر به ایجاد موضوعات مهم و حیاتی از جمله نیازهای کاربران خاص، علایق بیماران، مدیریت اقتصادی سیستم، مدیریت زمان، دسترسی آسان و… سیستم جامع یکپارچه برای کلیه بیمه ها و غیره پیش بینی نشده است و اجرای این طرح ناقص، ناکارآمد و عجولانه عملاً به صورت جامع و ملی غیرممکن شده و در آستانه یک بحران بزرگ و خطرناک هستیم.

نهایتاً با عنایت به وجود مشکلات اصلی ذکر شده در تمامی ابعاد و سیستم های مختلف موجود، اجرای شتابزده این طرح قطعاً نارضایتی گسترده بیماران، پزشکان، کلیه مراکز و موسسات درمانی دولتی و خصوصی و نظام پزشکی را در پی خواهد داشت. اعضا در سراسر کشور خواهند بود و لذا به اتفاق آرا خواستار به تعویق انداختن اجرای همه جانبه طرح حداقل به مدت شش ماه تا یک سال تا رفع نواقص و مشکلات اساسی موجود و برخی اوراق و در شرایط فعلی اقتصادی، اجتماعی و حساس، فیزیکی هستند. کپی با نسخه الکترونیکی با توجه به اولویت های ماده 74 قانون ششم توسعه، برای اجرای کلیه پیش نیازهای قانونی این برنامه و اجرای مرحله ای طرح، تصمیم گیری بهتر کشورها برای جلوگیری از سوء استفاده جناح ها دشمنان جمهوری احساس می شود جامعه پزشکی و مردم عزیزمان خدای ناکرده دچار استرس و اضطراب مضاعف و پیامدهای منفی ناشی از آن نخواهند شد.

مشاهده مطالب بیشتر

دکمه بازگشت به بالا