دانش و سلامتمجله کسب و کار

درمان‌های دارویی و قطره‌های چشمی برای آلرژی یا حساسیت چشم 

چه عواملی باعث آلرژی چشم می‌شوند؟

به نقل از چشم پزشک متخصص کلینیک اترس چشم‌های قرمز، خارش چشم و آبریزش آن از علائم و نشانه‌های بارز آلرژی چشمی هستند. آلرژن‌ها معمولاً ماده‌های بی ضرری هستند و برای افرادی که مستعد واکنش‌های آلرژیک هستند، مشکلاتی ایجاد می‌کنند. رایج ترین آلرژن‌های موجود در هوا که باعث حساسیت چشم می‌شوند گرده، گرد و غبار و شوره حیوانات خانگی هستند.

آلرژی چشمی همچنین می‌تواند در اثر واکنش به برخی از مواد آرایشی و یا قطره‌های چشم ایجاد شود، از جمله اشک مصنوعی که برای درمان استفاده می‌شود که حاوی مواد نگهدارنده است. آلرژی‌های غذایی و واکنش‌های آلرژیک به نیش زنبور عسل یا نیش سایر حشرات به طور معمول، چنانکه آلرژن‌های موجود در هوا اثر می‌گذارند.

چشم پزشک اصفهان | چشم پزشک اصفهان صبح | چشم پزشک اصفهان فوق تخصص

رهایی از آلرژی چشمی

برای رهایی از حساسیت چشمی و خارش چشم و آبریزش آن، می‌توانید چند روش را دنبال کنید:

از قرار گرفتن در معرض آلرژن‌ها خودداری کنید

بهترین روش برای کنترل علائم حساسیت چشمی، عدم انجام هر کاری می‌باشد که ممکن است شما را مجبور به قرار گرفتن در معرض آلرژن‌های متداولی کند که می‌دانید نسبت به آنها حساس هستید. به عنوان مثال، در روزهایی که گرده‌ها زیاد است، تا حد امکان در داخل خانه بمانید و از تهویه هوا برای فیلتر کردن هوا کمک بگیرید. از فیلترهای باکیفیت استفاده کنید که می‌توانند آلرژن‌های موجود را به دام بیندازند و فیلترها را به دفعات تعویض کنید. هنگامی که در فصول حساسیت زا به بیرون از منزل می‌روید، عینک آفتابی بزنید تا در محافظت از چشمان شما در برابر گرده، گرد و غبار و غیره کمک کنند و با پنجره‌های بسته رانندگی کنید.

لنزهای خود را بردارید

از آنجا که سطح لنزهای تماسی قادر به جذب و تجمع آلرژن‌های موجود در هوا هستند، در فصل حساسیت زا به جای لنز از عینک استفاده کنید. یا برای جلوگیری از ایجاد حساسیت و سایر بقایای لنزها، از لنزهای یکبار مصرف روزانه استفاده کنید.

اغلب، اگر آلرژی چشم شما را آزار می‌دهد، بهترین انتخاب قطع استفاده از لنز به طور کلی است- حداقل تا زمانی که تمام علائم آلرژی شما از بین برود. همچنین استفاده از عینک با لنزهای فتوکرومیک می‌تواند حساسیت به نور را کاهش دهد و می‌تواند به محافظت از چشم شما در برابر آلرژن‌های موجود در هوا کمک کند.

از قطره‌های چشم استفاده کنید

از آنجا که آلرژی چشم بسیار رایج است، بسیاری از مارک‌های قطره چشمی بدون نسخه موجود هستند که برای تسکین خارش، قرمزی و آبریزش چشم ناشی از آلرژی ساخته شده‌اند.

اگر علائم آلرژی چشم شما نسبتاً خفیف است، استفاده از قطره‌های چشم بدون نسخه برای تسکین آلرژی شما ممکن است بسیار مناسب باشد و شاید حتی ارزان تر از قطره‌های با نسخه چشم یا سایر داروها باشد.

داروهای تجویزی برای درمان آلرژی چشم

اگر علائم آلرژی شما نسبتاً شدید است یا قطره چشم بدون نسخه در تسکین آن بی اثر است، ممکن است لازم باشد برای تجویز داروی قوی تری به چشم پزشک خود مراجعه کنید. قطره‌های چشم و داروهای خوراکی که برای تسکین آلرژی چشم استفاده می‌شود عبارتند از:

آنتی هیستامین‌ها

بخشی از پاسخ آلرژیک طبیعی بدن آزاد سازی هیستامین است، یعنی ماده‌ای که رگ‌های خونی را گشاد می‌کند و دیواره رگ‌های خونی را نفوذ پذیر می‌کند. علائم ناشی از رهاسازی هیستامین شامل آبریزش بینی و خارش و آبریزش چشم است. آنتی هیستامین‌ها با مسدود کردن گیرنده‌های هیستامین در سلول‌های بدن که یک واکنش آلرژیک را ایجاد می‌کنند، علایم آلرژی را کاهش می‌دهند.

ضد احتقان

ضد احتقان‌ها با کاهش تورم بینی به بهبود تنفس کمک می‌کنند. آنها همچنین برای تسکین قرمزی چشم ها، اندازه رگ‌های خونی روی سفیده (اسکلرا) چشم را کاهش می‌دهند. مواد موثره اصلی در این دسته از داروها شامل فنیل افرین و شبه ادرین است. داروهای ترکیبی نیز در دسترس هستند که هم شامل داروی آنتی هیستامین و هم ماده ضد احتقان هستند.

تثبیت کننده‌های ماست سل

این داروها باعث تغییر در سلول‌های حاوی هیستامین واقع در بافت‌های مختلف بدن از جمله بخش ملتحمه چشم و پلک‌ها می‌شوند که مانع از انتشار هیستامین و واسطه‌های مرتبط با آن در واکنش‌های آلرژیک می‌شوند. از آنجا که ممکن است چندین هفته طول بکشد تا اثرات کامل تثبیت کننده‌های ماست سل مشاهده شود، مصرف این داروها قبل از شروع فصل آلرژی به عنوان روشی برای جلوگیری یا کاهش شدت واکنش‌های آلرژیک در آینده (به جای درمان علائم حاد آلرژیک که قبلاً مشاهده شده است) توصیه می‌شود.

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی

(NSAIDs نیز نامیده می‌شوند، این قطره‌های چشم را می‌توان برای کاهش تورم، التهاب و سایر علائم مرتبط با ورم ملتحمه آلرژیک فصلی (که به آن زکام نیز گفته می‌شود) تجویز کرد.

استروئیدها

قطره چشم کورتیکواستروئید گاهی اوقات برای رفع علائم حاد آلرژی چشمی تجویز می‌شود. اما عوارض احتمالی استفاده طولانی مدت از این داروها شامل فشار زیاد چشم، گلوکوم و آب مروارید است، بنابراین آنها معمولاً فقط برای استفاده کوتاه مدت تجویز می‌شوند.

درمان با ایمونوتراپی

اگر هیچ یک از اقدامات فوق مؤثر نبود، در مورد روش‌های ایمونوتراپی از پزشک خود سؤال کنید. این درمانی است که یک متخصص آلرژی به شما مقدار کمی آلرژن تزریق می‌کند تا در ایجاد تدریجی ایمنی بدن شما کمک کند و از این طریق واکنش‌های آلرژیک را کاهش دهد.

آلرژن‌های متداول شامل گرده، شوره حیوانات و قارچ هستند

از این پرسشنامه استفاده کنید تا ببینید آیا آلرژی چشمی دارید یا خیر. اگر مشکوک هستید که بیماری چشمی دارید، به یک چشم پزشک مراجعه کنید.

  • آیا آلرژی در خانواده شما ارثی است؟
  • آیا اغلب چشمان شما خصوصاً در فصل گرده افشانی بهاری خارش دارد؟
  • آیا تاکنون به “چشم صورتی” (ورم ملتحمه) مبتلا شده‌اید؟
  • آیا به بعضی از حیوانات مانند گربه‌ها حساسیت دارید؟
  • آیا برای کنترل عطسه، سرفه و احتقان غالباً به آنتی هیستامین‌ها و یا داروهای ضد احتقان نیاز دارید؟
  • هنگامی که گرده‌ها در هوا وجود دارند، وقتی در محیط خانه و در زیر سیستم تهویه هوا قرار دارید چشمان شما قرمزتر شده و بیشتر خارش دارد؟
  • آیا وقتی از مواد آرایشی یا لوسیون خاصی استفاده می‌کنید، یا وقتی عطرهای قوی استشمام می‌کنید، چشمان شما پر اشک می‌شود؟

اگر به اکثر این سؤالات پاسخ مثبت داده‌اید، ممکن است آلرژی چشمی داشته باشید. برای تعیین بهترین مسیر درمان، به یک پزشک بینایی سنج یا چشم پزشک مراجعه کنید.

آلرژی چشم و لنزهای تماسی

ناراحتی در حین استفاده از لنزهای تماسی یک عارضه شایع در طول فصل حساسیت است، برخی این سوال را می‌پرسند که آیا به لنزهای تماسی حساسیت پیدا می‌کنند یا خیر. مسئله حساسیت همچنین هر از گاهی در شرایطی به وجود می‌آید که فرد پس از موفقیت در استفاده از لنزهای تماسی استاندارد (هیدروژل)، شروع به استفاده از لنزهای تماسی هیدروژل سیلیکونی کرده و علائمی مانند آلرژی را تجربه می‌کند.

مطالعات نشان داده‌اند كه عامل آلرژی چشمی در ارتباط با لنزهای تماسی، واكنش آلرژیك به خود لنزهای تماسی نیست، بلكه به خاطر موادی است كه روی سطح لنزها جمع می‌شوند. در صورت استفاده از لنزهای هیدروژل سیلیکونی به جای لنزهای هیدروژل معمولی، سطح و خصوصیات شیمیایی مواد سازنده لنز ممکن است رسوبات لنز به راحتی جذب کند و باعث ایجاد ناراحتی شود.

بسیاری از پزشکان چشم بر این باورند که بهترین نوع لنزهای تماسی برای افرادی که مستعد حساسیت چشمی هستند، لنزهای یکبار مصرف است که پس از یکبار استفاده دور انداخته می‌شود و این باعث کاهش میزان حساسیت و جمع شدن سایر بقایا روی سطح لنز می‌شود. هیدروژل سیلیکون اغلب ماده سازنده این لنزها می‌باشد، زیرا در مقایسه با مواد عادی لنزهای تماسی معمولی، اجازه می‌دهد اکسیژن بیشتری از لنزها عبور کند.

 

منبع : ابدومینوپلاستی

مشاهده مطالب بیشتر

تحریریه مجله ایرانی

اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا