عمومیمجله کسب و کار

تگ کنونیکال در وردپرس

در حال حاضر امکان این که بتوانید یک صفحه از یک وب سایت را به کمک آدرس های URL مختلفی پیدا کنید کاملا قابل انجام است. شما می توانید چندین آدرس URL مختلف را در نوار آدرس تایپ کرده و به کمک آنها هوم پیج سایت موردنظرتان را پیدا کنید. اما کاربرد تگ کنونیکال در وردپرس چیست؟ به کمک این تگ شما می توانید تعیین کنید که کدام یک از این آدرس ها، آدرس URL اصلی سایت شما است.

در واقع آن آدرسی که بهترین و قابل جستجو ترین آدرس URL است را در هنگام طراحی سایت به عنوان تگ کنونیکال مشخص میکنید و این آدرس دیگر دامنه کنونیکال سایت شما محسوب می شود. در این مطلب قصد داریم مختصری به تگ کنونیکال در وردپرس بپردازیم و ببینیم که این تگ ها چگونه کار می کنند و چه مزیت هایی دارند، با ما همراه باشید.

منظور از تگ کنونیکال در وردپرس چیست؟

پست ها و صفحه های وردپرس از نظر URL همان گستردگی را دارند که ما برایشان تعیین میکنیم. کاربران علاوه بر URL ها می توانند خیلی راحت پست ها را به کمک post ID ها نیز پیدا کنند. برای مثال عنوانی مانند iThemes Security Pro Feature Spotlight: Site Scan را شما میتوانید به کمک این آدرسی که در ادامه می بینید در اختیار داشته باشید:

https://ithemes.com/ithemes-security-pro-feature-spotlight-site-scan

همچنین به کمک Post ID مقابل یعنی ithemes.com/?p=57051 هم شما می توانید به این پست از این سایت دسترسی داشته باشید. حال شما می بایست در صفحه هوم پیج تان یکی از این دو آدرس را به عنوان تگ کنونیکال در وردپرس انتخاب کنید تا به URL اصلی برای دسترسی به این مطلب تبدیل شود.

نکته ای که وجود دارد این است که ما هر دوی این آدرس ها را به عنوان یک محتوا می بینیم اما این موضوع برای ربات ها و موتورهای جستجو و … دقیقا به این شکل نیست. بلکه آنها هر یک از این آدرس ها را به عنوان یک آدرس مجزا برای یک پست مجزا از یک سایت در نظر می گیرند.

به طور کلی اینطور می توانیم بگوییم که تعیین یک تگ کنونیکال در وردپرس مانند ریدایرکت 301 است با این تفاوت که پروسه ریدایرکت واقعی انحام نخواهد شد.

مزیت های تعیین تگ کنونیکال در وردپرس برای سئو چیست؟

به طور کلی مشخص کردن تگ کنونیکال در وردپرس می تواند سئو را برای سایت شما بهبود ببخشد. این بهبود بخشی مزیت هایی دارد که در ادامه آنها را بررسی میکنیم. مخصوصا استفاده ار این تگ برای افزایش رتبه  فروشگاه های اینترنتی بسیار اهمیت دارد و استفاده درست ار این تگ می تواند برای بینه سازی صفحات دسته بندی و محصول بسیار مفید باشد.

به کمک مشخص کردن تگ کنونیکال در وردپرس برای هر مجموعه از URL ها به گوگل و بقیه ی موتورهای جستجو این امکان را می دهید که بفهمند این آدرس های URL مشابه اما متفاوت در واقع یکی هستند. با این کار شما مانع ربات گوگل برای سرچ کردن چندین صفحه ی مختلف برای یک محتوا می شوید. در نتیجه به این شکل به گوگل کمک کرده اید که زمان مورد نیاز برای پیدا کردن و ارائه ی یک محتوای جدید و آپدیت شده را به خوبی کاهش دهد.

مزیت دومی که برای تعیین تگ کنونیکال در وردپرس مطرح می شود این است که به شما این امکان را می دهد که تصمیم بگیرید موتورهای جستجو چگونه محتوای موجود در سایتتان را برای بازدیدکننده های بالقوه به نمایش درآورده و ارائه دهد.

برای نمونه در مثال قبلی تگ کنونیکال آدرس https://ithemes.com/ithemes-security-pro-feature-spotlight-site-scan انتخاب شده است.این ادرس هم حاوی نام ان پست وبلاگ بوده و هم بیشتر توصیف کننده آن چیزی است که سایت نشان می دهد. همچنین این URL در مقایسه با post ID خوشایندتر و جذب کننده تر است.

پروسه انتخاب تگ کنونیکال

هنگامی که شما انتخاب های متعددی برای URL یک محصول داشته باشید، انتخاب تگ کنونیکال را می توانیم انتخاب بهترین این URL ها به عنوان لینک اصلی بیان کنیم. معمولا در بسیاری از این موارد این ادرس کاملا مشخص بوده و به راحتی قابل تعیین است چرا که آن URL از سایر آدرس ها بهتر است.

اما گاها هم پیش می آید که این کار خیلی ساده نباشد و طراح سایت را با کمی مشکل مواجه کند. البته که بگذارید اینطور به شما بگوییم حتی همین کار هم ساده است. تنها کافیست یکی از آدرس ها را به عنوان ادرس کنونیکال انتخاب کنید و تمام! شاید ندانید اما بهرحال انتخاب یک تگ کنونیکال از انتخاب نکردن ان بسیار بهتر است.

چطور تگ های کنونیکال را تنظیم کنیم؟

اینطور فکر کنید که شما دو ورژن از یک وب پیج یکسان را در اختیار دارید که هر دو از نظر محتوایی 100 درصد شبیه به هم هستند یا بهتر بگوییم یکی هستند. تنها تفاوت این دو صفحه این است که در بخش های مختلفی از سایت شما قرار گرفته اند. به همین علت هم رنگ بک گراند و آیتم های فعال منو برای آنها با یکدیگر متفاوت هستند.

اما فقط همین، هیچ تفاوت دیگری در این زمینه وجود ندارد. همچنین برای هر دوی این دو محتوا بک لینک هایی وجود دارد و این نشان می دهد که خود محتوای آپلود شده کاملا ارزشمند و کاربردی است. حال این پرسش پیش می آید که موتورهای جستجو باید کدام یک از این دو محتوا را به نمایش دربیاورند؟ این موضوع را شما تعیین کنید! تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که یکی از این صفحه ها را به عنوان تگ کنونیکال انتخاب کنید.

پیشنهاد میکنیم صفحه ای که به نظرتان بهتر و مهمتر می آید را به عنوان صفحه کنونیکال برگزینید. اما اگر میان دو صفحه تفاوتی نیست بهتر است آن صفحه ای را انتخاب کنید که از نظر بک لینک ها و یا بازدیدها نسبت به صفحه ی دیگر برتری دارد. اگر از این نظر هم به نتیجه ای نرسیدید و این دو صفحه تا این حد یکسان بودند پس بهترین راه حل شیر یا خط کردن است!

پیاده سازی تگ کنونیکال در وردپرس به کمک افزونه Yoast

اگر برایتان سوال پیش آمده است که چگونه می توانیم یک تگ کنونیکال را ست کنیم این بخش مختص شماست. افزونه Yoast SEO یک بخش مخصوص برای پیاده سازی تگ کنونیکال دارد که به کمک آن خیلی راحت می توانید یک URL را به عنوان URL کنونیکال سایتتان انتخاب کنید. دقت کنید زمانی این مشخصه کار می کند که شما بخواهید آدرس دیگری به غیر از آدرس صفحه مورد نظر را به عنوان تگ کونیکال آن انتخاب کرده و تغییر دهید.

علاوه بر این خود این افزونه در حال حاضر آدرس URL معمول و صحیحی را برای تقریبا هر نوع صفحه ای به شما نشان می دهد و در این زمینه می تواند بسیار کمک کننده باشد. برای پست ها، پیج ها و همچنین کاستوم پست تایپ ها شما می توانید تگ کنونیکال در وردپرس را به کمک تب Advance از بخش the Yoast SEO metabox انتخاب کنید.

همچنین این تنظیمات از ساید بار وردپرس ادیتور هم قابل دسترسی است. شما حتی می توانید برای کتگوری ها، تگ ها، تاگزونومی ها و … هم این تگ کنونیکال را به همان شیوه ای که گفتیم یعنی به کمک متاباکس یا سایدبار وردپرس ادیتور انتخاب کرده و مورد استفاده قرار دهید. همچنین در صورتی که موارد دیگری دارید که در دسته ی پیشرفته قرار می گیرند شما می توانید به کمک فیلتر wpseo_canonical خروجی yoast را تغییر دهید.

چکیده

هنگامی که در سایتتان صفحه های مشابه با آدرس های متفاوت دارید بهتر است برای بهبود سئوی آن یکی از این آدرس ها را به عنوان تگ کنونیکال انتخاب کنید. این کار می تواند به کمک بخش advance افزونه SEO Yoast انجام شود.

مشاهده مطالب بیشتر

تحریریه مجله ایرانی

اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا