اقتصادیمجله کسب و کار

نکات مهم و کاربردی که در خرید تیغه برف پاک کن باید به آن توجه کرد

یکی از مهم ترین و پرکاربردترین مواد مصرفی در خودروهای سبک و سنگین تیغه برف پاک کن است. این قطعه  در تماس مستقیم با شیشه اتومبیل شما می باشد. نسبت به سایر مواد مصرفی آسیب پذیرتر است، بنابراین باید بیش از سایر وسایل مورد توجه قرار گیرد. کارایی این بخش در زمان بارش باران و برف بیشتر به چشم می آید، درست در زمانی که نیاز ضروری به آن داریم. اگر باران و برف با تیغه برف پاک کن از روی شیشه جلو پاک نشود، جلوتر را نخواهید دید و ممکن است دچار سانحه شوید.

این امر اهمیت رسیدگی به برف پاک کن و تیغه برف پاک کن را بیش از هر زمان دیگری برای شما روشن می کند. تصور کنید در یک شب بارانی یا برفی با همسر و فرزندان خود در جاده سفر می کنید. اگر تیغه برف پاک کن شما به درستی کار نکند، حتی اگر برف پاک کن ها مشکلی نداشته باشند، نمی توانید یک کیلومتر را هم طی کنید. بنابراین باید به این جزییات بیشتر از سایر موارد مصرفی خودرو توجه شود. زیرا در صورت خرابی، در راه خواهید ماند. بنابراین همیشه قبل از دل به جاده زدن این قطعه ساده و ارزان را بررسی کنید.

اگر قصد خرید تیغه برف پاک کن خودرو را دارید، اما به دلیل تنوع زیاد مدل و قیمت، هنگام خرید این قطعه با مشکل مواجه شده اید نگران نباشید. در این مقاله شما را با انواع برف پاک کن خودرو آشنا می کنیم و به شما می گوییم که در خرید برف پاک کن به چه نکات مهمی توجه کنید.

برف پاک کن ماشین چیست؟

برف پاک کن خودرو وسیله ای است که از یک موتور الکتریکی برای حرکت دادن تیغه برف پاک کن برای حذف برف و باران از روی شیشه جلو و عقب خودرو استفاده می کند. البته از این دستگاه برای نظافت شیشه نیز استفاده می شود. مهمترین جزء برف پاک کن تیغه ی  آن است، همانطور که موتور ماشین نباید بدون روغن کار کند، شما نمی توانید برف پاک کن را بدون تیغه روشن کنید. در تابستان حتما از محافظ برف پاک کن استفاده کنید و با شروع فصل بارندگی لاستیک های آن  را که به تیغه برف پاک کن مشهور هستند تعویض کنید.

انواع تیغه برف پاک کن خودرو

  • تیغه برف پاک کن اصلی:

 این نوع تیغه برف پاک کن به صورت پیش فرض توسط سازنده بر روی خودروی شما نصب می شود. این نوع تیغه به راحتی باران و برف را از روی شیشه پاک می کند. آنها معمولاً هنگام تمیز کردن شیشه می توانند صدا ایجاد کنند.

  • تیغه برف پاک کن هیبریدی:

 به این نوع تیغه برف پاک کن ژله ای نیز گفته می شود. لاستیک تیغه آنها از نظر نرمی و چسبندگی بسیار شبیه به ژله است. زیرا به خوبی به شیشه می چسبند و آن را تمیز می کنند. بسیاری از افراد به دلیل قدرت تمیز کنندگی بیشتر، تیغه برف پاک کن اصلی شرکتی خود را با این مدل جایگزین می کنند.

  • تیغه برف پاک کن مخصوص برف (برفگیر دار):

اگر بیشتر در جاده های برفی رانندگی می کنید، قطعا تیغه برف پاک کن معمولی شما به درستی کار نمی کند و باید تیغه برف پاک کن را با تیغه های قوی تری جایگزین کنید. بنابراین پیشنهاد می کنم بدون تیغه برف پاک کن مناسب در جاده های کوهستانی رانندگی نکنید.

مقایسه تیغه برف پاک کن ژله ای و شرکتی

پاسخ این سوال به منطقه جغرافیایی که در آن زندگی می کنید بستگی دارد. اگر در منطقه ای هستید که بارش باران بسیار بیشتر از برف است، پیشنهاد می کنم از نمونه ژله ای استفاده کنید. چون در باران عالی عمل می کنند، اما اگر منطقه سکونت و رفت و آمد  شما سرد و برفگیر است، پیشنهاد می کنم از  تیغه برف پاک کن اصلی استفاده کنید. زیرا برف پاک کن ژله ای برای برف روبی طراحی نشده و در هنگام بارش برف به درستی کار نمی کند. با توجه به چهار فصل بودن آب و هوای کشور، شرکت های تولیدی از مدل شرکتی استفاده می کنند.

بهترین زمان برای عوض کردن تیغه برف پاک کن چه زمانی است؟

در واقع زمان دقیقی برای تعویض این قطعه وجود ندارد. اگر از این قسمت به درستی استفاده کنید، ممکن است تا چندین سال نیازی به تغییر آن نداشته باشید. البته کسانی که در مناطق پرباران مانند شمال کشور زندگی می کنند به دلیل استفاده زیاد از برف پاک کن ممکن است زودتر آن را تعویض کنند. توصیه می شود با توجه به قیمت پایین همیشه در ابتدای فصل بارندگی این قطعه  را تعویض نمایید.

نکات مراقبتی تیغه برف پاک کن برای طول عمر بیشتر

  • هرگز از این دستگاه بدون شیشه شوی یا پاک کننده یا آب استفاده نکنید زیرا تیغه ها می توانند آسیب جدی ببینند.
  • برای افزایش عمر تیغه بهتر است که از آب معمولی، استفاده نکنید. زیرا نه تنها به لاستیک تیغه آسیب می رساند، بلکه باعث رسوب چشم و موتور اسپری می شود. توصیه کارشناسان این است که از شیشه شوی استفاده کنید.
  • در فصول گرم مانند تابستان، از روکش مخصوص تیغه برف پاک کن استفاده کنید زیرا نور خورشید برای آنها مضر است.
  • در صورت وجود جسم خارجی مانند فضولات خشک شده پرنده، از شیشه پاک کن استفاده نکنید. بلکه ابتدا جسم خارجی را با استفاده از یک دستمال تمیز کنید سپس برف پاک کن را روشن کنید.

علائم و نشانه های شکستگی تیغه های برف پاک کن

  1. زمانی که برف پاک کن تمام یا بخشی از شیشه را تمیز نمی کند.
  2. هنگام تمیز کردن شیشه صدایی ناهنجار و ناخوشایند ایجاد می کند.
  3. اگر روی شیشه جلو ضعیف حرکت کند یا ناگهان به سرعت حرکت کند.
  4. به دلیل شکستگی لاستیک روی تیغه برف پاک کن، شیشه دچار خط و خراشیدگی شده باشد.

نکات مهمی که هنگام خرید تیغه برف پاک کن باید در نظر گرفت

  • قیمت تیغه برف پاک کن: قبل از انجام هر کاری مشخص کنید که چقدر برای تیغه برف پاک کن بودجه کناز گذاشته اید. پس از تعیین بودجه، مدل‌هایی که در محدوده قیمتی شما نیستند به‌طور خودکار از انتخاب شما حذف می‌شوند و انتخاب را برای شما آسان‌تر می‌کنند.
  • نوع تیغه برف پاک کن: تیغه های برف پاک کن انواع مختلفی دارد که با توجه به نوع کاربری و شرایط آب و هوایی منطقه خود می توانید نوع آن را تعیین کنید. اگر در منطقه زندگی می کنید جایی که باران می بارد بیشتر از برف می بارد، بهتر این است که از تیغه ژله ای استفاده کنید. با این حال، در مناطق برفی، تیغه برف پاک کن های قوی تر و برفگیر دار توصیه می شود.
  • جنس لاستیکی: به جنس و کیفیت لاستیک تیغه برف پاک کن توجه کنید، اگر کیفیت لازم را نداشته باشد با استفاده مکرر از برف پاک کن می شکند و کارایی لازم را نخواهد داشت.
  • جنس بدنه: به مواد فلزی که بدنه تیغه برف پاک کن از آن ساخته شده است توجه کنید. حتی اگر لاستیک تیغه مرغوب باشد، ولی جنس بدنه تیغه کیفیت لازم را نداشته باشد خیلی زود زنگ می زند و می پوسد. در این صورت باید کل تیغه برف پاک کن را تعویض کنید.
  • مناسب برای مدل ماشین: در هنگام خرید به مدل ماشین خود توجه کنید.
  • کالای ضمانت دار: به دنبال برندهایی باشید که دارای گارانتی هستند. این محصولات معمولا از کیفیت بالایی برخوردار هستند، زیرا تضمین محصولات بدون کیفیت چیزی جز ضرر برای شرکت نخواهد بود. بنابراین، می توان نتیجه گرفت که مارک هایی با کیفیت تضمین شده وجود دارد.
مشاهده مطالب بیشتر

تیم تحریریه اقتصادی

درود بر شما! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم و به تحلیل‌های اقتصادی می‌پردازم. با استفاده از روش‌های پیشرفته تحلیل، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در مورد مسائل اقتصادی تصمیم‌گیری کنید.
دکمه بازگشت به بالا