دانش و سلامت

دلایل درد شدید معده را بشناسید

آفتاب‌‌نیوز :

درد شدید در ناحیه معده چندین علت بالقوه دارد. 

بیماری ناشی از غذا

که اغلب مسمومیت غذایی نامیده می‌شود، می‌تواند توسط باکتری‌ها، سموم، ویروس‌ها و انگل‌ها ایجاد شود. در برخی از افراد علائم می‌تواند شدید و حتی تهدید کننده زندگی باشد.

ورم معده و روده

که با نام آنفولانزای معده نیز شناخته می‌شود، عفونت معده یا روده است. اغلب توسط یک ویروس مانند نوروویروس در بزرگسالان و روتاویروس در کودکان ایجاد می‌شود، اما می‌تواند به دلیل باکتری یا انگل نیز باشد.

عدم تحمل لاکتوز

زمانی رخ می‌دهد که بدن نتواند لاکتوز را به درستی هضم کند. هیچ درمانی برای آن وجود ندارد، اما با مدیریت رژیم غذایی می‌توان از علائم آن جلوگیری کرد.

سندرم روده تحریک‌پذیر 

یک بیماری عملکردی مزمن گوارشی است.

آپاندیسیت

می‌تواند ناشی از عفونت در دستگاه گوارش یا انسداد مسیر بین روده بزرگ و آپاندیس باشد.

سنگ کیسه صفرا

رسوبات سخت، کوچک و سنگریزه مانندی هستند که می‌توانند در کیسه صفرا تشکیل شوند. به طور معمول با جراحی برای برداشتن کیسه صفرا درمان می‌شود.

کیست‌های تخمدان

کیسه‌هایی پر از مایع و روی تخمدان‌ها هستند. اگر کیست بترکد، می‌تواند باعث درد شدید و ناگهانی شود.

درد تخمک‌گذاری

تقریباً ۱۴ روز قبل از قاعدگی، تخمدان یک تخمک آزاد می‌کند و به عنوان تخمک‌گذاری شناخته می‌شود. در طول این مدت، برخی از افراد در یک طرف پایین شکم خود احساس درد می‌کنند. درد ممکن است تیز و ناگهانی یا مانند یک گرفتگی مبهم باشد..
عفونت دستگاه ادراری 

یک عفونت در هر نقطه از سیستم ادراری است. در زنان بیشتر از مردان رخ می‌دهد.

بیماری سلیاک

یک بیماری خود‌ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به اشتباه به بدن حمله می‌کند. هنگامی که یک فرد مبتلا به بیماری سلیاک، گلوتن مصرف می‌کند، واکنشی را ایجاد می‌کند که باعث آسیب به روده کوچک می‌شود.

سنگ کلیه

یک توده سخت، کوچک و سنگی شکل است که از مواد موجود در ادرار تشکیل می‌شود.

زخم معده

زخمی است که می‌تواند در پوشش معده یا اولین قسمت روده کوچک ایجاد شود. شایع‌ترین علامت آن سوزش یا درد مبهم در معده است. درد بیشتر زمانی رخ می‌دهد که معده خالی است.

حساسیت غذایی

آلرژی غذایی می‌تواند علائم مختلفی ایجاد کند که معمولاً چند ثانیه تا چند دقیقه پس از خوردن غذای حاوی آلرژن (ماده‌ای که باعث واکنش آلرژیک می‌شود) رخ می‌دهد.

حاملگی خارج رحمی

زمانی اتفاق می‌افتد که حاملگی در خارج از رحم ایجاد می‌شود. این اغلب در لوله فالوپ رخ می‌دهد و زندگی فرد باردار را به خطر می‌اندازد.

منبع: سلامت

مشاهده مطالب بیشتر

گروه تحریریه علوم پزشکی

با تمرکز بر علم و دانش پزشکی، من می‌خواهم مطالبی را ارائه دهم که به شما کمک کند تا سلامتی خود را حفظ کنید و بهبود بخشید.
دکمه بازگشت به بالا