اقتصادیمجله کسب و کار

چرا یخچال صدا می‌دهد؟ علت صداهای تق تق و ناهنجار؟

یخچال از جمله وسایل پرکاربرد منزل است که در همه فصول سال از بهار تا زمستان در حال کار کردن خواهد بود. اما یکی از مشکلات رایج در یخچال‌های قدیمی و حتی یخچال‌های مدل جدید صداهای تق تق و ناهنجار آنها است، به طوری که در برخی از مواقع صدای اضافه یخچال واقعا کلافه کننده می‌شود. بخصوص در زمان‎های که در حال استراحت هستید و خانه خلوت است، صدای آن بیشتر به گوش می‌رسد، به طوری که انگار بر روی اعصابتان رژه می‌رود. بنابراین در این مقاله به موضوع چرا یخچال صدا می‌دهد؟ می‌پردازیم و علت صداهای تق تق و ناهنجار یخچال را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

انواع صداهای یخچال

امروزه در بسیاری از یخچال‌ها و فریزرها کمپرسورهای تعبیه شده است که وظیفه آنها تنظیم دمای یخچال خواهد بود. این کمپرسورها کمترین میزان انرژی را مصرف می‌کنند و هیچ گونه صدای ندارند. بنابراین استفاده ازکمپرسور و طبیعی کار کردن آن موجب ایجاد یک صدای معمول و طبیعی در یخچال خواهد شد که شنیدن این صدا جای نگرانی ندارد. اما اگر صدای بوجود آمده دارای حالت طبیعی و نرمال نباشد، این احساس را در افراد ایجاد می‌کند که یخچال آنها دارای مشکلی شده است. بنابراین در ادامه برخی از صداهای ناهنجار یخچال را بیان می‌کنیم و راه حل‌های جهت رفع آن را ذکر خواهیم کرد.

صدای لرزش و ویبره یخچال

زمانی که یخچال بر روی زمین تراز نشده باشد، صدای لرزش و ویبره خواهد داد. بنابراین برای رفع این مشکل می‎توان از یک زیریخچالی استاندارد استفاده کرد تا پایه‌های یخچال را روی آن قرار داد. همچنین می توان با استفاده از تراز پایه‌های یخچال را به صورت هم سطح بر روی زمین گذاشت.

صدای چکه آب یخچال

زمانی که یخ‌های که در طی چرخه دیفراست و یخ زدگی ذوب می‌شوند در سینی تخلیه ریخته شوند از آنها صدای همانند چکه به گوش خواهد رسید. این صدا از جمله صداهای طبیعی در یخچال است و شنیدن آن مشکلی ندارد.

صدای قل قل یا جوشیدن یخچال

اگر صدای همچون جوشیدن آب از یخچال شنیدید، احتمال زیادی وجود دارد که روغن در کمپرسور رفته باشد. در نتیجه این روغن در کندانسور و اواپراتور قرار می‌گیرد. معمولا این صدا بیشتر زمانی ایجاد خواهد شد که یخچال را جابه جا کرده باشید. برای رفع این مشکل باید یخچال را به دست یک تعمیرکار زبده بسپارید تا گاز آن را تخلیه کند و به خوبی آن را شسته و دوباره گاز نماید.

صدای خرخر یخچال

با توجه به این که در کمپرسور یخچال گاز و روغن جریان دارد،  به همین دلیل این صدا ایجاد خواهد شد که طبیعی است و با شنیدن آن نباید نگران شد.

صدای تق تق یخچال

این صدا مانند این است که یخچال دارد قولنجش را می‌شکند!  همان طور که می‌دانید لوله‌های یخچال با استفاده از فوم به یخچال متصل می‌شوند، از این رو به هنگام جداسازی این لوله‌ها از بدنه یخچال، این صدا ایجاد خواهد شد. معمولا شنیدن این صدا طبیعی است، ولی اگر صدا خیلی بلند بود، می‌توان در مورد آن با یک تعمیرکار ماهر مشورت کرد.

چرا یخچال صدا می‌دهد؟

تاکنون برخی از صداهای رایج و ناهنجار یخچال را مورد بررسی قرار دادیم، حال به بررسی دلایل اصلی  می‌پردازیم که منجر به ایجاد صدا در یخچال می‌شود و می‌توان برخی از این دلایل را این طور بیان کرد:

شکستگی پره‌ها به دلیل صدای یخچال

زمانی که یخچال را جابه جا می‌کنید یا در زمان نصب این لوازم، ممکن است ضربه و آسیبی به پروانه خنک‌کننده موتور آن وارد شود. یا احتمال دارد اجزای دور موتور همانند سیم یا لوله در راه چرخش آن قرار بگیرند. به همین جهت پروانه به هنگام چرخش به دلیل سرعت بالایش، صدای ناهنجار و نامطلوبی ایجاد خواهد کرد. بنابراین بهتر است به هنگام خاموش بودن یخچال نگاهی به پره‌های آن بیندازید تا علت این صدا را در آن بیابید.

تراز نبودن جای یخچال و صدای ناهنجار آن

شاید به نظر شما این علت ساده باشد، اما یکی از علت‌های سر و صدای یخچال به دلیل عدم جای صاف و تراز آن خواهد بود. از آنجایی که صاف نبودن محل قرارگیری یخچال موجب خواهد شد تا کمپرسور یخچال، موتور و دیگر اجزای یخچال به خوبی کار نکنند و صدای غیر معمولی در یخچال ایجاد شود. توجه داشته باشید تراز نبودن محل قرارگیری یخچال، حتی ممکن است موجب شود تا به تدریج صدای ناهنجار ایجاد شده در یخچال بیشتر نیز گردد. بنابراین بهتر است از یک دستگاه تراز استفاده نمود تا جای یخچال را از نظر صافی و تراز نمودن به خوبی مورد بررسی قرار دهد و این مشکل را برطرف کرد.

مشکلات یخ‌ساز یخچال

معمولا در یخچال‌ها و در کنار منبع آب یخ ساز آنها همیشه یک صدای عادی شنیده می‌شود، اما گاهی ممکن است این صدای عادی به یک صدای ناهنجار تبدیل گردد. مثلا اگر منبع آب یخچال را پر از آب کردید و از یخ‌ساز صدای هر چند دقیقه یک بار به گوش رسید، احتمال زیاد در این قسمت مشکلی وجود دارد. بهتر است قبل از روشن کردن یخ ساز یخچال، آب در درون منبع آن ریخت تا همیشه این قسمت عملکرد مناسبی داشته باشد.

دریچه‌های هوا و ایجاد صدا در یخچال

معمولا تعداد دریچه‌های یخچال با توجه به نوع و مدل یخچال با یکدیگر متفاوت خواهند بود، اگر یخچال شما در فاصله کمی از دیوار و سایر وسایل قرار گرفته باشد، امکان دارد با توجه به این که جریان هوا به این نقاط برخورد می‌کند، صدای زیادی ایجاد نماید. همچنین بسیاری از یخچال‌ها فن‌های در درون خود دارند که اگر مواد غذایی که در یخچال گذاشته می‌شود، در فاصله کمی با این فن‌ها قرار بگیرند از برخورد جریان هوا با آنها ممکن است صدای زیادی ایجاد گردد.

تعمیر یخچال ادمیرال تهران

تعمیر یخچال مابه تهران

تعمیر یخچال جنرال الکتریک تهران

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی دلایل مختلف تولید صدا در یخچال و انواع صداهای ایجاد شده در آن پرداختیم. بنابراین اگر به هر علتی در یخچال شما سر و صدای ناهنجاری ایجاد شد، می‌توانید جهت رفع آن از یک متخصص ماهر کمک بگیرید. متخصصان حرفه‌ای به بررسی تمامی علت‌های ایجاد سر و صدا در یخچال می‌پردازند تا هر گونه صدای اضافه ایجاد شده در یخچال را رفع کنند. حذف این صداها به صورت اصولی، قطعا تاثیر بسیار زیادی در کارکرد بهتر و عمر بالاتر یخچال خواهد داشت.

مشاهده مطالب بیشتر

تیم تحریریه اقتصادی

درود بر شما! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم و به تحلیل‌های اقتصادی می‌پردازم. با استفاده از روش‌های پیشرفته تحلیل، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در مورد مسائل اقتصادی تصمیم‌گیری کنید.
دکمه بازگشت به بالا