دانش و سلامت

نگرانی از افزایش کرونا در شهرهای زرد و آبی/جایگاه “کمیته علمی کووید” مشخص شود

یکی از اعضای کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا از اینکه مشخص نیست مطالعات و تصمیمات اتخاذ شده در کمیته علمی تا چه اندازه در ستاد ملی مورد توجه و استفاده قرار می گیرد، انتقاد کرد. و گهگاه ابلاغیه های موازی به مسئولین این دو نهاد صادر شده است که به وضوح چشم انتظار افزایش اثربخشی این نهادها با رفع تکراری هستیم.

دکتر مسعود یونسیان در گفت وگو با مجله ایرانی وی با اشاره به پایان روند کاهشی کرونا در اکثر استان‌های کشور، گفت: بدیهی است رنگ‌های کرونایی که از شهرهای کشور ارائه می‌شود بر اساس موارد بستری است؛ در حالی که باید درست عمل کنیم. تصمیم گیری در زمان مناسب.” برای به روز بودن اطلاعات در مورد موارد جدید. موارد جدید کسانی هستند که به تازگی بیماری عروق بیماری کرونا قلب تشخیص داده شده است و معمولاً چند روز پس از بیماری، فرد می تواند در بیمارستان بستری شود و تصمیم درستی بگیرد. برای این کار باید شکاف بین آنها بسته شود.

وی تاکید کرد: در رنگ های جدید، تعداد شهرهای نارنجی افزایش یافته است که نشان دهنده افزایش تعداد بیماران بستری در آن شهرها است. اما از آنجایی که در شهرهای بزرگی مانند تهران همچنان روند کاهشی وجود دارد، در کل روند بیماری در سراسر کشور افزایش نیافته است. اگر بخواهیم درست رصد کنیم، همه آزمایشگاه‌هایی که در کشور تست‌های عروق بیماری کرونا انجام می‌دهند باید به یک سیستم واحد متصل شوند و با دسترسی به این سامانه و استخراج اطلاعات به‌روز، می‌توان خیلی سریع تصمیم گرفت. اما تا زمانی که تعداد موارد مثبت جدید تاخیر نداشته باشد، نمی‌توانیم تصمیمات مهمی را برای رسیدگی به وضعیت به موقع اتخاذ کنیم.

این اپیدمیولوژیست با تاکید بر اینکه نمی توان زمان پیک ششم را به طور دقیق پیش بینی کرد، خاطرنشان کرد: با این وجود در کشورهای دیگر که اطلاعات به روز و سامانه آنلاین دارند، نمی توان درباره زمان دقیق آن صحبت کرد. اوج بگیرید و آن را پیش بینی کنید.” ما می توانیم گذشته و در نهایت حال را توصیف کنیم تا آینده را مانند اکنون پیش بینی کنیم.

وی در خصوص علت تمرکز شهرهای قرمز رنگ در کمربند غربی کشور گفت: ما دو معیار داریم. یکی شیوع بیماری و مثلاً اینکه از هر 100000 نفر چند نفر به ویروس کرونا مبتلا می شوند و دیگری شاخص مهمی از تغییرات نرخ ابتلا است. این بدان معناست که مثلاً در یک استان، ممکن است از هر 100000 نفر، 15 نفر مبتلا به بیماری عروق بیماری کرونا قلب باشند، که نشان دهنده یک روند ثابت است. اما اگر از هر 100000 نفر 7 نفر در شهری دیگر امروز و 10 نفر در هفته آینده مبتلا شوند، اگرچه تعداد مبتلایان کمتر از شهر اول است، اما سرعت و روند بیماری در شهر دوم رو به افزایش است، یعنی بیشتر. نگران کننده . . در واقع ما بیشتر نگران تغییر سیر بیماری در شهرهای زرد و آبی هستیم تا پایداری بیماری در یک شهر نارنجی یا قرمز.

یونسیان درباره سامانه مدیریت هوشمند کرونا تصریح کرد: پیشنهاد این سامانه و برنامه مدونی که از آن ارائه شد خوب بود، اما نحوه اجرای آن در عمل گزارش می دهیم تا بتوانیم تصمیمات درستی بگیریم. تصمیماتی به حدی ممکن است در حین نوشتن برنامه به طور کامل از آنها آگاه نبودیم.

وی گفت: تصمیمات اصلی در ستاد ملی مدیریت کرونا گرفته می شود که همه اعضای کمیته علمی در آنجا حضور ندارند و به نظر می رسد باید ارتباط مستمرتر و نزدیک تری بین کمیته علمی و ستاد ملی وجود داشته باشد. کمیته می داند به چه مسائلی می تواند رسیدگی کند.» را وارد کنید تا زمانی که این اتفاق نیفتد، طبیعی است که کمیته علمی انگیزه زیادی برای ورود به چنین موضوعاتی نخواهد داشت. به عبارت دیگر مشخص نیست مطالعات انجام شده در کمیته علمی و تصمیمات ارائه شده بر اساس این مطالعات تا چه اندازه در ستاد ملی مورد توجه و استفاده قرار می گیرد.

وی با تاکید بر لزوم رفع نقاط ضعف در گفت‌وگو، گفت: با رفع این ضعف می‌توانیم گام‌های موثرتری برداریم. هنوز جایگاه کمیته علمی و ستاد ملی به‌طور شفاف مشخص نشده است و گاه هشدارهای موازی صورت می‌گیرد. برای مسئولان این دو نهاد صادر شده است و امیدواریم با حذف صریح موازی کاری، اثربخشی این نهادها افزایش یابد.

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر

دکمه بازگشت به بالا