بین الملل

وحشت لابی صهیونیسم از رای پارلمان انگلیس به طرح نیم‌بند حمایت از آتش‌بس در غزه

به گزارش مجله ایرانی، سوئلا برآورمن وزیر کشور سابق انگلیس که آبان‌ماه گذشته در پی نفرت‌پراکنی و اظهارات موهن علیه حامیان فلسطین، از دولت ریشی سوناک برکنار شد طی یادداشتی برای نشریه دیلی تلگراف، با ادبیاتی اهانت آمیز نوشت: «روزی که کی‌یر استارمر (رهبر حزب کارگر) باید از خود جسارت نشان می‌داد، در برابر اوباش تعظیم و یکپارچگی پارلمان را تضعیف کرد. او مسئول یکی از شرم آورترین روزهای دموکراسی در کشور است و باعث بدنامی مجلس شد. فقط تصور کنید که استارمر به عنوان نخست وزیر چه خواهد کرد.»

ماجرا به رای‌گیری چهارشنبه گذشته بر می‌گردد، هنگامی که حزب ملی اسکاتلند با متهم کردن رژیم صهیونیستی به مجازات دسته‌جمعی فلسطینی‌ها، طرح حمایت از آتش‌بس فوری در غزه را به رای گذاشت.

اما پیش از رای‌گیری، حزب مخالف دولت (کارگر) به رهبری آقای استارمر اصلاحیه‌ای را ارائه کرد که دست رژیم صهیونیستی را برای تداوم جنگ باز گذاشته می‌گذارد. در این طرح ادعا شده است که در صورت ادامه مبارزات حماس «نمی‌توان از اسرائیل انتظار داشت جنگ را متوقف کند.»

به گزارش ایرنا، در همین پیوند لیندزی هویل رئیس مجلس بر خلاف رویه‌های معمول اجازه داد که نمایندگان در مورد این پیشنهاد رای‌گیری کنند. اقدام لیندزی هویل با انتقاد جدی حزب ملی اسکاتلند و شمار چشمگیری از نمایندگان دو حزب کارگر و محافظه‌کار مواجه شد که به نشان اعتراض صحن مجلس را ترک کردند.

هویل نهایتاً مجبور به ترک جلسه شد هرچند دقایقی بعد بازگشت و از کار خود عذرخواهی کرد. در نهایت قطعنامه‌ای نه چندان قوی و به نسبت دو پهلو در مورد جنگ غزه تصویب شد. در حقیقت اقدام رییس مجلس عوام باعث شد تا طرح اصلی حزب ملی اسکاتلند بی‌اثر شود.

اما همین طرح نیم‌بند اعتراض امثال خانم برآورمن را به همراه داشته است. او حامیان فلسطین را که هم‌زمان با رای‌گیری مقابل پارلمان تجمع کردند، «اسلام‌گرایان پست فطرت» نامید که با تهدید ارزش‌های دمکراسی، در تمام ابعاد کشور نفوذ کرده‌اند.

در همین حال لی‌ اندرسون معاون پیشین دبیر حزب حاکم محافظه‌کار نیز ادعا کرد که اسلام‌گرایان، افسار صادق خان شهردار لندن را به دست گرفته و کنترل پایتخت را در قبضه خود درآورده‌اند.

با این حال مقامات دولت لندن این ادعاها را رد کرده و از از تصدیق ادبیات آن فاصله گرفته‌اند. جیمز کلورلی وزیر کشور انگلیس اظهار داشت که خشم سلف خود (خانم برآورمن) را درک می‌کند اما رای پارلمان و اعتراضات حامیان فلسطین بخشی از یک روند دمکراسی است.

صادق خان هم با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که اظهارات خانم برآورمن «تلاشی سمی» برای ایجاد شکاف بین جامعه و در خدمت منافع جاه‌طلبانه اوست.

حامیان فلسطین از آغاز جنگ در غزه چندین تظاهرات گسترده در لندن برگزار کرده و ضمن محکومیت جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی، خواستار آتش‌بس فوری در جنگ شده‌اند.

رژیم صهیونیستی با حمایت غرب و برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ نیروهای مقاومت، کشتار گسترده‌ای را در غزه به راه‌ انداخته است. این رژیم تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد شمار شهدای غزه از آغاز جنگ اسرائیل در غزه در هفتم اکتبر (۱۵ آنلاین) تاکنون، به ۲۹ هزار و ۶۰۶ نفر و تعداد زخمی‌ها نیز به ۶۹ هزار ۷۳۷ نفر رسیده است.

310310

مشاهده مطالب بیشتر

تیم تحریریه مقالات بین المللی

تحلیل‌گر خبری بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای داغ جهانی. به شما اخبار روز را با نگاهی بی‌طرف و با تحلیل‌های کارشناسی ارائه می‌دهم. با دسترسی به منابع قوی، اطلاعاتی دقیق و جامع را به شما می‌رسانم.
دکمه بازگشت به بالا