استان ها

شخم اولیه ۴۹ درصد از شالیزارهای گیلان/ هدفگذاری نشاء مکانیزه ۱۹۵ هزار هکتاری

مجله ایرانی/گیلان رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، با اشاره به انجام شخم اولیه در ۱۱۵ هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان، معادل ۴۹ درصد کل اراضی، عنوان کرد: کشاورزان از زدن شخم‌های عمیق خودداری کنند.

صالح محمدی ۲۱ فروردین ماه در گفت وگو با مجله ایرانی، با بیان اینکه در حوزه آب کشاورزی سال سختی را در پیش داریم، اظهار کرد: بارش‌های بالادست استان در پاییز و زمستان گذشته کم بوده و آورد سد هم مانند سال گذشته است.

وی با اشاره به نیاز آبی کشور در بخش‌های کشاورزی، صنعتی و شرب با توجه به خشکسالی، افزود: تغییر اقلیم جدی است و باید مدیریت منابع آبی را در دستور کار قرار دهیم، زیرا ایران در نوار خشک و نیمه خشک قرار دارد و بارش سالانه ۲۴۰ میلیمتری داریم که یک سوم نرم جهانی است؛ میزان تبخیر ما نیز ۲۰۰۰ میلیمتر بوده که سه برابر استاندارد آن در دنیاست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از نهایی شدن تقویم زراعی سال جاری و ارسال آن به دستگاه‌ها و فرمانداری‌ها خبر داد و تصریح کرد: اکنون بیش از ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب در شالیزارهاست و لذا شخم اولیه را براساس تقویم زراعی انجام خواهیم داد؛ آماده سازی زمین و احداث خزانه اراضی داخل شبکه سد از اواخر فروردین ماه آغاز می‌شود و شاهد آغاز نشاکاری از هفته اول اردیبهشت ماه تا پایان ماه هستیم.

محمدی با تاکید بر لزوم افزایش ضریب نفوذ مکانیزاسیون در اراضی شالیزاری استان، بیان کرد: با کمک تسهیلات بانکی ۳۶۵ دستگاه تراکتور به ناوگان مکانیزاسیون استان اضافه شد و در حال حاضر ۹۳۶۸ دستگاه نشاکار، ۱۱۰۰ دستگاه وجین کن و ۴۱۰۰ دستگاه کمباین برداشت برنج داریم.

وی با بیان اینکه سال گذشته در ۱۹۱ هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان نشاء مکانیزه انجام شد، خاطرنشان کرد: همچنین در ۲۰۰ هکتار از اراضی معادل ۸۴.۵ درصد، شاهد برداشت مکانیزه بودیم؛ ۱۹۵ هزار هکتار نشاء مکانیزه و ۲۰۵ هزار هکتار برداشت مکانیزه، هدفگذاری سال زراعی جدید است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گیاهچه‌های تولید شده با بذر گواهی شده را دارای مقاومت بالا در برابر خشکسالی و آفات دانست و اضافه کرد: آنام، شیرودی، رش، گیلار، گیلانه، خزر و هاشمی از جمله رقم های گواهی شده است؛ امسال ۱۴۶۹ تن بذر گواهی شده تولید و ۱۱۵۰ تن را توزیع کردیم که البته رقم هاشمی همواره با بیشترین درخواست مواجه است.

محمدی قیمت هر کیلو بذر گواهی شده رقم هاشمی را ۴۸ هزار تومان دانست و تاکید کرد: طی یک سال گذشته بیش از ۷۱ هزار تن کود شیمیایی فسفاته، ازته و پتاسه نیز توزیع شده است.

وی از انجام ۲۰۰۰ هکتار بازسازی و مرمت آب بندان‌ها و برنامه‌ریزی برای لایروبی ۲۸۰ هکتاری در سال جاری خبر داد و بیان کرد: ۲۶۰ میلیون مترمکعب آب از طریق لوله و آب‌بندان‌ها و چاه‌ها استحصال می‌شود که در این راستا مرمت ۶۷ ایستگاه پمپاژ از مجموع ۱۷۰ ایستگاه پمپاژ در حوزه جهاد کشاورزی را در برنامه داریم؛ همچنین ۳۳ حلقه چاه، حفر و لایروبی شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در پایان عنوان کرد: کشاورزان مطابق با تقویم زراعی پیش بروند؛ ۸۵ درصد فعالیت های کشاورزی استان در سال زراعی گذشته منطبق با تقویم زراعی بود و لذا شاهد کمترین تنش در اراضی بودیم.

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر
دکمه بازگشت به بالا