هرس درخت پسته دو ساله

پسته یکی از مهم‌ترین محصولات باغی کشورمان ایران است که کاشت و پرورش آن سود اقتصادی زیادی به همراه دارد. واضح است که توسعه و پیشرفت در این زمینه از کشاورزی به چه میزان اهمیت دارد. به‌منظور افزایش عملکرد باغات پسته، لازم است تمامی عملیات ازجمله آبیاری، کود دهی و تغذیه، کنترل آفات و بیماری‌ها، هرس و … را به‌طور اصولی انجام دهید. هرس درخت پسته دوساله یکی از اقدام‌هایی است که باید به آن توجه داشته باشید. در این مقاله از به ‌ضرورت هرس درخت پسته دوساله و آموزش آن پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید. همچنین برای خرید نهال پسته می توانید به سایت مراجعه کنید.

روش هرس درخت پسته برای پیوند | زمان مناسب هرس درختان پسته | هرس درخت پسته اکبری

هرس نهال پسته

به گفته پالیز نهال میاندوآب عملیات پیوند درختان پسته یکی از اقدامات ضروری است که اهداف زیادی دارد. ازجمله این اهداف می‌توان به تسریع گلدهی و باردهی درختان پسته و رسیدن به رقم موردنظر و مناسب اشاره نمود. به این منظور لازم است که می‌توان به دو شکل زیر این عملیات را انجام داد.

هرس سر برداری درخت پسته دو یا سه ‌ساله

این نوع تا شاخه‌های جانبی جدید در فصل بهار بعدی تولید گردند. این‌گونه شاخه‌ها در زمان مناسب پیوند لوله‌ای می‌شوند.

هرس سر برداری درخت پسته سه یا چهارساله

این درختان در این سن در فصل بهار و در زمان پیوند سر برداری می‌شوند. بلافاصله بعد از هر سر برداری پیوند شکمی روی آن‌ها انجام می‌گیرد.

هرس نهال درخت پسته دوساله

پیشنهاد می‌شود که را از سال دوم آغاز کنید. 3 – 4 شاخه‌ی اصلی درخت زمانی ظهور می‌کنند که ارتفاع نهال به 1 متر برسد. این شاخه‌ها بعداً اسکلت اصلی درخت را تشکیل می‌دهند؛ بنابراین نباید از روی هم عبور کنند. در سال‌های بعدی، روال هرس مانند دیگر درختان خواهد بود.

درخت پسته نسبت به درختان دیگر به هرس کمتری نیاز دارد. هرس را می‌توانید در درخت پسته به‌منظور عبور بهتر نور خورشید و تهویه هوا انجام دهید. همچنین می‌توانید به هرس شاخه‌های بیمار و آسیب‌دیده بپردازید. هنگام هرس در هر سنی به نگه‌داشتن بخش مرکزی درخت توجه داشته باشید.

به یاد داشته باشید که درختان پسته نر را معمولاً هرس نمی‌کنند تا به ارتفاعی بیش از درختان ماده برسند و گرده‌افشانی آسان‌تر شود.

هرس درخت پسته در ارقام مختلف

به نظر شما در ارقام مختلف پسته متفاوت است؟ تحقیقات نشان می‌دهند که هرس سر برداری در ارقام مختلف پسته عکس‌العمل‌های متفاوتی را ایجاد می‌کند.

به‌طور مثال رقم اوحدی واکنش بیشتری را نسبت به این نوع هرس از خود نشان می‌دهد.

در رقم کله قوچی و البته شرایط نا آور، سر برداری شاخه دوساله حداکثر شاخه‌های جانبی را تولید می‌کند؛ اما میزان محصول و تعداد جوانه گل کاهش می‌یابد. در شرایط آور نیز سر برداری شاخه یک‌ ساله موجب افزایش شاخه‌های جانبی و افزایش تعداد جوانه‌های گل برای سال بعد خواهد شد.

بعضی از ارقام به شاخه‌بری حساس هستند (رقم اکبری) و شاخه‌بری موجب کاهش عملکرد می‌شود و درخت تا ۲ الی ۳ سال محصول نمی‌دهد.

در ارقام فندقی و کله قوچی نباید تاج درخت را خالی کرد، چراکه در تیر و مردادماه دچار آفتاب‌سوختگی و سر خشکیدگی می‌شوند.

آموزش هرس پسته

هرس پسته یکی از است که نیازمند به فردی باتجربه و حرفه‌ای خواهد بود. دست‌کم، این فرد باید تمامی آموزش‌های مربوط به هرس را فراگرفته باشد و برای چند بار ابتدایی فردی متخصص در این زمینه به او کمک کند.

ناگفته نماند که انجام هرس غیراصولی و اشتباه نه‌تنها کمکی به درخت شما نخواهد کرد، بلکه امکان دارد رشد درخت شما را کاهش دهد. درنهایت این موضوع موجب کاهش محصول شما خواهد شد.

هرس نهال از سال اول تا پنجم

اولین هرس در زمستان

اولین هرس نهال پسته را می‌توانید انجام دهید. همچنین شاخه‌های بیمار و آلوده را نیز حذف کنید. هرس سر برداری نیز از ارتفاع 90 تا 100 سانتی‌متری به‌منظور افزایش شاخه‌های جانبی انجام می‌شود.

پیشنهاد می‌شود که درختانی را که پیوند نخورده‌اند و رشد کمتری دارند را از یک‌سوم تا یک‌دوم شاخه‌ها سر برداری نمایید.

دومین هرس در فصل رشد

بعد از اولین هرس که در زمستان انجام داده‌اید. جوانه‌های جانبی نزدیک محل هرس تحریک می‌شوند و رشد می‌کنند. این شاخه‌ها اسکلت اصلی درخت را در آینده تشکیل می‌دهند.

می‌توانید هرس فرم جامی را انجام دهید. از بین این شاخه‌ها 3 تا 5 شاخه را که پراکندگی خوبی دارند و حجم درخت را افزایش می‌دهند نگه‌دارید. بقیه شاخه‌ها را می‌توانید حذف کنید.

سومین هرس در زمستان

در زمستان پیش رو می‌توانید شاخه‌های اسکلتی درخت را از 25 سانتی‌متری سر برداری نمایید. این هرس به‌منظور ایجاد فرم جامی به درخت پسته دوساله خواهد بود.

چهارمین هرس در فصل رشد

بعد از هرس درخت پسته دوساله، در طول سال‌های سوم تا پنجم می‌توانید دقیقاً مشابه سال‌های قبل عمل کنید. از این زمان به بعد هدف اصلی از هرس افزایش مجموع و اندازه تاج و قطر شاخه‌ها است. شاخه‌هایی را که رشد زیادی دارند را برای استقرار بهتر اسکلت سر برداری نمایید.

پنجمین هرس در زمستان

پنجمین نوع هرسی که می‌توانید برای درختان پسته خود در نظر بگیرید، هرس زمستانه در سال‌های سه تا پنج زندگی درخت است. در زمان خواب درخت، 2 تا 3 شاخه از شاخه‌های ثانویه درخت را انتخاب نموده و باقی را از ارتفاع 60 سانتی‌متری حذف کنید. همچنین تمامی شاخه‌های جانبی نازک و کوچک را ببرید.

ضرورت هرس نهال پسته

هرس درخت پسته دوساله یا چندساله، تنها برای نیست. برای باردهی بهتر درخت و پرورش یک درخت مثمر و پرسود می‌باشد.

انجام تمامی فرآیند کشت ازجمله ، ، و هرس الزامی است. همچنین لازم است هرس قبل از پیوند نیز انجام گیرد؛ بنابراین هرس اصولی پسته همه‌ساله و از سال‌های ابتدایی کاشت توصیه می‌شود.

فواید انجام هرس در نهال پسته

درصورتی‌که هرس را در سال‌های ابتدایی زندگی درخت پسته انجام ندهید، درختان موجود به شیوه سنتی (درختچه‌ای) پرورش می‌یابند. . ازجمله این فواید می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ایجاد اسکلت قوی و محکم
  • تشکیل فرم مناسب و موردنظر درخت
  • تحریک رشد شاخه‌های مناسب
  • ایجاد تاج متراکم و متوازن
  • افزایش رشد شاخه‌های نگهداری شده

مقابله با آفات با هرس نهال دوساله پسته

سوسک سرشاخه خوار یکی از مهم‌ترین آفاتی است که نهال و درخت پسته را تهدید می‌کند. این آفت زیر پوست ضعیف شاخه‌های درخت زندگی می‌کند. چندراه برای مقابله با این سوسک‌ها وجود دارد. یکی از این روش‌ها هرس نهال پسته است که . تله گذاری نیز روشی برای خلاصی از شر این سوسک‌ها می‌باشد.

سخن پایانی

نهال و درخت پسته مانند هر درخت دیگری اگرچه کمتر، اما به هرس نیاز دارد. بهترین زمان هرس درخت پسته دوساله در زمستان است. این عملیات با اهداف مختلفی انجام می‌گیرد که ازجمله آن‌ها می‌توان به نفوذ نور و تهویه هوا، از بین بردن شاخه‌های بیمار، فرم دهی و ایجاد شکل مناسب برای درخت و افزایش باردهی درختان پسته اشاره نمود. به یاد داشته باشید که این درختان به هرس سنگین نیاز ندارند. مراقب باشید تا به‌اشتباه شاخه‌ای را نبرید زیرا در این صورت نه‌تنها باعث رشد گیاه نمی‌شوید بلکه امکان دارد حتی رشد آن را متوقف نمایید. برای مشاوره گرفتن با افراد حرفه‌ای و متخصص دراین‌ رابطه می‌توانید با کارشناسان تماس بگیرید.

 

دکمه بازگشت به بالا