دانش و سلامتمجله کسب و کار

انواع مختلف دستگاه تصفیه هوا کدامند؟

دستگاه تصفیه هوا چیست؟ انواع آن کدامند؟

بخش عمده ای از آلودگی هوا در ایران توسط وسایل نقلیه مانند خودرو ها تولید می شود که در شهر تهران تا 70 درصد این آلودگی سهم آنها می باشد، باقی مانده این آلودگی ها نیز نتیجه فعالیت نیروگاه ها، صنایع، و مراکز تجاری، اداری و مسکونی می باشد. آلاینده هایی که نقش به سزایی در آلودگی هوا دارند، عبارتند از ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون، گاز co2، دی اکسید کربن و غیره، که این آلاینده ها می توانند موجب افزایش عفونت های ریوی شوند. برای تصفیه هوای اماکن مسقف با کاربری خانگی، اداری، بیمارستانی و غیره می توان از گزینه خرید دستگاه تصفیه کننده هوا استفاده کرد.

دستگاه تصفیه کننده هوا متناسب با طراحی و ساخت، شامل چند مرحله فیلتر می باشد که قادر به حذف انواع آلاینده ها، بوی بد، ویروس ها و باکتری ها، گاز هایی همچون دی اکسید کربن و به طور کلی هرگونه ذرات معلق تا دقت 0.1 میکرون می باشد. استفاده از دستگاه های تصفیه هوای خانگی می تواند تا حدود زیادی ابتلا به بیماری های قلب، عروق، حساسیت های فصلی ناشی از ذرات معلق و گرده درختان و بیماری های تنفسی نظیر آسم و تنگی نفس را کاهش دهد.

عملکرد دستگاه تصفیه هوای خانگی مانند دستگاه تصفیه هوا خانگی مدل Shamim UN90 New با یون منفی معمولاً به گونه ای است که برای تصفیه هوای حجم معینی از فضا طراحی و ساخته شده است به عنوان مثال برای تصفیه هوای فضاهایی با زیربنای 20 الی 300 متر مربع با توجه به نوع مدل، اکثر دستگاه های تصفیه هوای خانگی مناسب هستند. در زندگی امروزه با توجه به حجم بالای آلودگی به خصوص در کلانشهر ها، استفاده از دستگاه تصفیه هوا دیگر کالای لوکس نیست و یک نیاز ضروری به شمار می رود. پیش از تشریح نحوه عملکرد و مزایای استفاده از دستگاه تصفیه هوا می خواهیم درباره انواع دستگاه تصفیه هوا، فیلتر های بکار رفته در آن و اهمیت تاثیر هوای تمیز بر سلامتی انسان همچنین کیفیت هوای حال حاضر کشورمان توضیح می دهیم.

بهترین دستگاه تصفیه هوا برای منزل | تصفیه هوا پارس خزر | دستگاه تصفیه هوا

معرفی انواع دستگاه تصفیه هوا

دستگاه های تصفیه هوا که توسط تکنولوژی فیلترینگ کار می کنند، دارای انواع گوناگونی می باشند که در ادامه به مهمترین آنها اشاره شده است.

دستگاه تصفیه هوای رومیزی

دستگاه های تصفیه هوای رومیزی با وزن سبک در ابعاد کوچک و متوسط ارائه می شوند و به همین دلیل مناسب استفاده در محیط هایی با متراژ کم همچون اتاق خواب ها می باشند.دستگاه تصفیه کننده هوا رومیزی معمولاً دارای 3 مرحله فیلتراسون است.

دستگاه تصفیه هوای ایستاده

دستگاه های تصفیه هوای ایستاده سایز بزرگتری نسبت به نوع رومیزی دارند، در این دستگاه ها ممکن است از تعداد مراحل بیشتری فیلتراسیون استفاده شود.

دستگاه تصفیه هوای همراه

دستگاه های تصفیه هوای همراه، دارای قابلیت حمل بر روی گردن می باشند و وزن آنها بسیار سبک است. این دستگاه ها توسط فرآیند جذب یون ها عمل تصفیه هوا را انجام می دهند. دستگاه تصفیه کننده هوای همراه، مناسب برای استفاده افرادی است که در هوای آلوده مجبور به بیرون رفتن از منزل می باشند.

دستگاه تصفیه هوای اتومبیل

همان طور که از نام این دستگاه تصفیه کننده هوا مشخص است برای استفاده در اتومبیل طراحی شده است. برای فعالیت دستگاه تصفیه کننده هوا کافی است، آن را به فندک ماشین وصل کنید و یا در مواردی امکان استفاده از باطری قلمی هم در آن تعبیه شده است. دستگاه تصفیه کننده هوای اتومبیل، نباید در معرض تابش مستقیم آفتاب و یا حرارت قرار گیرد.

فیلتر های انتخابی دستگاه تصفیه هوا

بهترین دستگاه تصفیه کننده هوا در کنار فیلتر های یاد شده بر حسب شرایط، فیلتر انتخابی به آن اضافه می شود تا با توجه به محیطی که دستگاه تصفیه هوا خانگی در آن قرار دارد، فیلتراسیون با کیفیت بهتری صورت پذیرد. از جمله این فیلتر ها در دستگاه تصفیه هوا می توان،فیلتر های فرمالدئید، شن های زرد، آنفولانزای انسانی، لژیونلا و ضد آلرژی را نام برد. که در زیر به شرح هر یک از آنها می پردازیم.

·         فیلتر فرمالدئید دستگاه تصفیه هوا

فیلتر فرمالدئید در دستگاه تصفیه هوای خانگی یک گاز شیمیایی بدون رنگ با بوی تند است که قادر به حذف ترکیبات عالی و سرب از محیط می باشد.

·         فیلتر شن های زرد دستگاه تصفیه هوا

این فیلتر در دستگاه تصفیه هوای خانگی تا 98 درصد ریزگرد ها و گرد و غبار های محیط را حذف می کند، علاوه بر این فیلتر شن های زرد موجب از بین رفتن ترکیبات اکسید سولفور و اکسید نیتروژن از محیط می شوند.

·         فیلتر آنفولانزای انسانی دستگاه تصفیه هوا

فیلتر آنفولانزای انسانی، ذرات آلرژی زا و ویروس سرما خوردگی را در اطراف دستگاه تصفیه هوای خانگی حذف می کند.

·         فیلتر لژیونلا دستگاه تصفیه هوا

این فیلتر توان حذف ویروس لژیونلا را دارد. فیلتر لژیونلا، برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، از جمله کودکان و سالمندان ضروری است.

·         فیلتر ضد آلرژی دستگاه تصفیه هوا

فیلتر ضد آلرژی در دستگاه تصفیه هوای خانگی ذرات آلرژی زای موجود در محیط که شامل ساس، کنه و غیره می باشد را حذف می کند. این فیلتر همچنین قابلیت به دام انداختن فیلتر آنفولانزای فصلی را نیز داراد.

ویژگی بهترین دستگاه تصفیه هوای خانگی

امروزه برخی از دستگاه های تصفیه هوا به دلیل دارا بودن برخی ویژگی ها از محبوبیت بیشتری نزد کاربران برخوردار می باشند، از جمله این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • دارا بودن نشانگر زمان تعویض فیلتر
  • سطح موثر فیلتراسیون بالا
  • دارا بودن سنسور های کیفیت هوا

زمان تعویض فیلتر های دستگاه تصفیه هوای خانگی

تمامی فیلترهای دستگاه تصفیه هوای خانگی نیاز به تعویض مداوم ندارند، اما فیلتر های قابل تعویض بهتر است، به صورت سالانه یا دو سال یک بار جایگزین شوند. برخی از دستگاه های تصفیه هوا دارای سنسور برای نمایش زمان تعویض فیلتر ها می باشند و در صورت گرفتگی فیلتر بیش از حد مجاز، آن را بر روی نمایشگر و یا با چراغ نشان می دهند. فیلترهای اولیه و ثانویه قابلیت شستشو دارند و در صورت گرفتگی می توان آنها را به صورت دوره ای تمیز کرد. اما فیلتر های کربنی و هپا با توجه به مکانیزم تصفیه آنها قابلیت شستشو و باد گرفتن را ندارند و باید به صورت سالیانه تعویض شوند.

برخی از فروشندگان دستگاه های تصفیه هوا، اداع دارند که دستگاه تصفیه هوا با فیلتر قابل شستشو ارائه می دهند. این ادعا نمی تواند صحیح باشد، دلیل آن هم این است که، فیلتر کربن و هپا، میزان معینی از ظرفیت برای تصفیه هوا را دارد و بعد گذشت این زمان، دیگر کارایی خود را از دست می دهد و حتما باید تعویض شود.

مشخصات فیلتر دستگاه های تصفیه هوای خانگی
نوع فیلتر جنس ابعاد (میلی متر) قابلیت ها قابلیت نظافت عمر
فیلتر اولیه توری های فلزی از جنس آلومینیوم گالوانیز 50*300*600 حذف ذرات جامد معلق در هوا به قطر 1 الی 2 میلی متر دارد قابل شتشو
50*600*600
فیلتر ثانویه توری های فلزی از جنس آلومینیوم گالوانیزه 50*600*600 حذف ذرات جامد معلق در هوا با دقت بالا دارد قابل شتشو
600*300*50
فیلتر کربن چوب، ذغال، پوست میوه هایی مانند نارگیل یا گردو 4.1*26*18 جلوگیری از رشد قارچ و کپک ندارد 1 سال
فیلتر هپا کاغذ الیاف شیشه چین خورده با قالب چوبی، فلزی یا پلاستیک آبندی شده 298*610*610 جذب انواع باکتری، ویروس و گرد و خاک تا قطر 0.3 میکرون ندارد 2 سال
298*610*1220
298*305*305
150*610*610
150*610*1220
150*305*305
70*610*610
70*610*1220
70*305*305
فیلتر یووی لامپ یووی از بین برنده ویروس ها و باکتری ها ندارد تا زمان سوختن لامپ UV
فیلتر هگا ماده نیمه رسانا دی اکسید تیتانیوم جاذب گازهای مضر و بخارات شیمیایی هم چون بنزن و الاینده های خودرو ندارد 2 سال
نانو پلاسما رطوبت مایع شده درونی هوا با استفاده از تکنولوژی نانو جذب الکتریکی ذرات آلرژی زا و دوده هوا و
بوزدایی
ندارد 3 الی 5 سال

دستگاه تصفیه هوا رطوبت ساز

دستگاه های تصفیه هوا که دارای بخور سردهستند قادر به افزایش رطوبت محیط و کاهش الکتریسیته ساکن می باشند و نحوه استفاده از آنها به دین صورت است که با اضافه نمودن آب به محفظه دستگاه تصفیه می توان از آن هم به عنوان دستگاه تصفیه هوا و هم به عنوان رطوبت ساز استفاده نمود.

ضرورت استفاده از دستگاه تصفیه هوا

آیا می دانید روزانه بیش از دو قاشق ذرات آلوده موجود در هوا را تنفس می کنیم؟ تنفس یک کودک در هوای آلوده، معادل 4 نخ سیگار می باشد. آیا می دانید ریزترین این ذرات آلوده، خطرناک ترین، آنها نیز می باشند؟ دانشمندان و متخصصان تنفسی بر این باورند که استفاده از دستگاه های تصفیه هوا برای کلیه کسانی که در مناطق و شهرهای آلوده مانند تهران زندگی می کنند، ضرورت دارد و همچنین برای کودکان، نوجوانان، افراد مسن، بیماران قلبی و بانوانی که باردار هستند، استفاده از دستگاه های تصفیه هوا بسیار سودمند است.

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، هوای محیط های بسته، می تواند تا 5 برابر آلوده تر از محیط های خارجی باشد. با توجه به اینکه انسان حدود 90 % عمر خود را در فضای بسته سپری می کند، اهمیت استفاده از هوای پاکیزه دو چندان می شود.

تاثیر آلودگی هوا بر بدن انسان

بسیاری از بیماری های رایج که حتی در مواردی باعث مرگ زودرس انسان ها می شود ناشی از استنشاق هوای آلوده است. طبق آمار های جهانی سالانه حدود 4.500.000 نفر بر اثر آلودگی هوا، جان خود را از دست می دهند که در ایران نیز میزان این آمار بالا می باشد و تنها در شهر تهران سالانه حدود 5000 نفر جان خود را بر اثر بیماری های ناشی از آلودگی هوا از دست می دهند.

از بیماری های ناشی از استنشاق هوای آلوده می توان آسم، فشار خون، آلرژی، تنگی نفس و حملات قلبی، مغزی و انواع سرطان ها و غیره را نام برد، همچنین چشم ها جزء اندام های حساس بدن می باشند که در تماس مستقیم با ذرات آلاینده دچار سوزش و آبریزش می شوند. سرب موجود در هوا نیز از عوامل بروز بیماری های پوستی نظیر حساسیت و اگزما است.

بیماری های فوق ارتباط مستقیم با آلودگی و آلاینده های موجود در هوا دارند، این آلاینده ها شامل انواع گاز های سمی همچون منو اکسید کربن، سرب، دی اکسید گوگرد، اکسید نیتروژن، ذرات جامد معلق، مواد آلی، هیدروکربن ها و غیره می باشند. تصور بعضی از افراد، این است که با در خانه ماندن دیگر آلودگی هوا ما را تهدید نمی کند که این یک تصور اشتباه است. کنترل هوای بیرون برای ما غیر ممکن است، ولی توجه به این نکته ضروری است که انسان ها حدود 80 درصد زمان خود را در محیط های بسته می گذرانند، در نتیجه می توانیم هوای محیط بسته را کنترل کنیم.

نکات خرید دستگاه تصفیه هوای خانگی

برخی از نکات مهم در خرید دستگاه تصفیه هوا شامل موارد زیر است:

  1. فیلترهای تعبیه شده دستگاه تصفیه هوا
  2. امکانات تکنولوژیکی
  3. اثر بخشی سیستم تصفیه هوای خانگی
  4. مساحت زیر بنا و مقدار فضای تحت پوشش
  5. طراحی و زیبایی دستگاه تصفیه هوا
  6. قیمت دستگاه
  7. طراحی متناسب با اقلیم
  8. عملکرد دستگاه
  9. میزان آلودگی صوتی
  10. میزان مصرف انرژی
  11. خدمات پس از فروش

برند های دستگاه تصفیه هوا

نحوه نصب دستگاه تصفیه هوای خانگی

نصب دستگاه تصفیه هوای خانگی ایرانی و خارجی می تواند به راحتی توسط مصرف کننده انجام شود. در برخی از مدل های دستگاه تصفیه هوا فیلتر ها به صورت وکیوم، درون کارتن دستگاه می باشد که نیاز به قرار دادن آنها درون دستگاه می باشد. پس از جای گذاری فیلتر ها در درون دستگاه تصفیه هوا، کافی است دو شاخه آن را به پریز برق متصل کنید. به این نکته توجه شود که از نصب دستگاه تصفیه کننده هوا در نزدیکی سرویس های بهداشتی و آشپزخانه پرهیز شود.

تصفیه هوای صنعتی

در محیط های صنعتی به دلیل وجود آلاینده های بسیار زیاد، ضرورت دارد که از دستگاه های تصفیه هوا در ابعاد بزرگ استفاده شود. اگر درمحیط های نظیر، پتروشیمی، پالایشگاه ها، آزمایشگاه ها، بازیافت زباله و صنایع پلاستیک مشغول به فعالیت هستید، لازم است از دستگاه های تصفیه هوا در ابعاد صنعتی استفاده شود.

در محیط هایی هم چون بیمارستان ها نیز به دلیل وجود آلودگی های میکروبی وجود دستگاه های تصفیه هوا ضرورت دارد. فیلتر هپا، در دستگاه های تصفیه هوا بهترین و مناسب ترین فیلتر برای ساخت دستگاه تصفیه هوا بیمارستانی است.

مزایای دستگاه تصفیه هوا

از جمله تاثیر دستگاه تصفیه هوا در منزل می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • حفاظت از کودکان، سالمندان و افراد دارای بیماری های زمینه ای
  • تأثیر مثبت بر سیستم عصبی و خلق و خو زیرا دستگاه های تصفیه هوای خانگی منجر به کاهش خشونت در افراد می شوند.
  • کاهش عوامل استرس زا
  • کاهش عوامل ایجاد کننده حملات تنفسی و آسم از جمله مزایاس مهم دستگاه تصفیه کننده هوا می باشد.
  • از بین برنده عوامل آلرژی زا، از قبیل گرد و غبار و پرز فرش و پر حیوانات
  • نابود کننده دود سیگار و کاهش ابتلا یه بیماری های ریوی
  • دستگاه تصفیه کننده هوا موجب کاهش ذرات آز بست موجود در هوا می شود.
  • دستگاه تصفیه کننده هوا از بین برنده گاز رادون موجود در هوا که منجر به کاهش ابتلا به سرطان خون می شود، است.
  • بر طرف کننده آلودگی های خطرناک در محیط هایی همچون بیمارستان ها
  • دستگاه تصفیه کننده هوا برای کرونا از موارد موثر در کنار دیگر راه های پیشگیری از این بیماری می باشد، زیرا فیلتر هپای موجود در دستگاه های تصفیه هوا، در بیرون کشیدن و حذف ذرات تا قطر 0.01 مکیرون موثر است. ویروس کرونا در انتهای پایین ترین سطح فیلتر هپا قرار دارد، بدین معنا که شاید با یک بار تصفیه 100درصد این ذرات جذب نشوند، اما با چندین بار عبور هوا از فیلتر هپا، در یک بازه زمانی مشخص، می تواند تا 97.99 درصد این ویروس را از بین ببرد. پس می توان گفت دستگاه تصفیه هوا برای کرونا بی تاثیر نیست

منبع : rabbitair

مشاهده مطالب بیشتر

تحریریه مجله ایرانی

اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا