دانش و سلامت

«دارو» در انتظار تسهیلات ۳۰هزار میلیاردی / تولید و مصرف ۲برابری سرم در کشور

رئیس سازمان غذا و دارو ضمن اشاره به شرایط فعلی تامین دارو در کشور، درباره ابلاغیه بانک مرکزی جهت پرداخت تسهیلات بانکی به صنعت دارو، گفت: حدود دو هفته از ابلاغ بانک مرکزی می‌گذرد و در صورت همکاری بانک‌های عامل، پرداخت‌ها باید از اواخر خردادماه آغاز شود.

دکتر سید حیدر محمدی در گفت‌وگو با مجله ایرانی، درخصوص آخرین وضعیت ابلاغیه بانک‌ مرکزی جهت پرداخت تسهیلات بانکی به صنعت دارو، گفت: تقریبا دو هفته از ابلاغ بانک مرکزی می‌گذرد و ان‌شاءالله اگر بانک‌های عامل کار را شروع کنند، پرداخت‌ها باید از اواخر خردادماه آغاز شود.

وی افزود: مقرر شده است که بانک مرکزی یک کارگروه برای پایش و نظارت بر اجرای این ابلاغیه انتخاب کند تا بحث اجرایی پیش برود.

او تاکید کرد: تسهیلاتی که مقرر شده است بانک مرکزی از طریق بانک‌های عامل به صنعت دارو بدهد ۳۰ هزار میلیارد تومان مازاد بر تسهیلات اعطایی در سال گذشته است.

وی افزود: طبق قرار قبلی بانک‌های عامل می‌بایست مبلغ را به شکل یکجا پرداخت کنند.

محمدی با تاکید بر اینکه شرایط تامین دارو در کشور بد نیست، اظهار کرد: البته ممکن است اگر تسهیلات به موقع پرداخت نشود و سرعت لازم برای انتقال ارز وجود نداشته باشد، مشکلاتی ایجاد شود.

۲ برابر شدن تولید و مصرف سرم در کشور

وی درخصوص تامین سرم مصرفی کشور نیز تصریح کرد: تولید و مصرف سرم در کشور نسبت به سال ۱۴۰۰ دو برابر شده است. بخشی از نیاز توسط واردات و بخشی توسط تولید داخل تامین می‌شود. خوشبختانه چند ماهی است که به یک ثبات نسبی رسیده‌ایم و امیدواریم همکاران پزشک هم در تجویز سرم استانداردها و گایدلاین‌ها را رعایت کنند.

ادامه پخش شیرخشک‌های رژیمی از طریق سامانه تی‌تک

رییس سازمان غذا و دارو همچنین در پاسخ به سوال مجله ایرانی درباره تامین شیرخشک‌های رژیمی و متابولیک از طریق سامانه تی‌تک، تصریح کرد: از اوایل خرداد ماه بخشی از زنجیره توسط شرکت‌های پخش آغاز شده است و ان‌شاءالله ادامه زنجیره درحوزه داروخانه‌ها از تیرماه اجرایی می‌شود. فعلا مشکلی در این زمینه وجود نداشته است و چالش عرضه غیرقانونی این محصولات بسیار کاهش می‌یابد.

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر

گروه تحریریه علوم پزشکی

با تمرکز بر علم و دانش پزشکی، من می‌خواهم مطالبی را ارائه دهم که به شما کمک کند تا سلامتی خود را حفظ کنید و بهبود بخشید.
دکمه بازگشت به بالا