دانش و سلامتمجله کسب و کار

در ماساژ بدن از چه روغن‌هایی استفاده می‌شود؟

معرفی 6 روغن مناسب برای ماساژ

استفاده از روغن برای ماساژ اندام‌های بدن می‌تواند سلامت جسم و روح شما را ارتقاء بدهد. البته تأثیر استعمال روغن‌ها بر روی بدن، هم پوست را تغذیه می‌کند و هم به درون بدن نفوذ کرده و سلامت را بهبود می‌بخشد. پس اگر فقط برای مو و پوست خود برنامه مراقبتی روزانه دارید، بهتر است ماساژ بدن با روغن‌های طبیعی را نیز به آن اضافه کنید. اما برای اینکه ماساژ با روغن‌های طبیعی را به برنامه روزانه خود اضافه کنید، لازم است بدانید که چه روغن‌هایی و با چه روشی برای این کار توسط بهترین ماساژور در تهران بهتر است.

آدرس ماساژور در تهران | بهترین ماساژور خانم در تهران | بهترین مرکز ماساژ تهران

فواید ماساژ با روغن‌های طبیعی چیست؟

روغن تراپی بدن یا ماساژ درمانی اندام‌ها با روغن‌های طبیعی فواید زیادی برای جسم و روان شما دارد، به خصوص اگر به صورت منظم و پیگیرانه انجام بگیرد. روغن‌های طبیعی علاوه بر اینکه مزیت‌های فراوانی برای پوست دارند، اثر عمیق‌تری بر روی سلامت درونی شما می‌گذارند. ماساژ درمانی با روغن‌های طبیعی، از کارکرد آبرسانی پوست و تقویت کلی آن برخوردار است. به علاوه روغن مورد نظر به عضلات و جریان خون نفوذ کرده و اثرات قابل‌توجهی از خود باقی می‌گذارد. از بین مهم‌ترین مزیت‌های ماساژ با روغن‌های طبیعی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنترل استرس و ایجاد احساس آرامش
  • ایجاد احساس جوانی و تازگی
  • بالا بردن سطح انرژی کلی بدن
  • برطرف کردن خستگی
  • آرام‌بخش اعصاب
  • بهبود گردش خون
  • افزایش درخشندگی و رنگ طبیعی پوست
  • افزایش هوشیاری ذهنی
  • کمک به خواب عمیق‌تر و بهتر
  • تغذیه کل بدن
  • افزایش طول عمر
  • افزایش انعطاف‌پذیری در ماهیچه‌ها
  • درمان دردهای موضعی
  • بهبود تورم و التهاب
  • درمان دردهای ماهیچه‌ای
  • بهبود خلق و خوی کلی
  • بهبود سوخت و ساز بدن
  • آبرسانی و تغذیه پوست

در ضمن ماساژ با روغن‌های طبیعی بدون ضرر است. به همین خاطر می‌توانید از این روش در طولانی مدت استفاده کنید، بدون اینکه کوچکترین دغدغه‌ای در مورد عوارض جانبی آن داشته باشید.

کدام روغن‌ها در ماساژ درمانی کاربرد دارند؟

در انتخاب روغن‌های مفید برای ماساژ، بهتر است با مشاوران متخصص در زمینه ماساژ درمانی و روغن‌های طبیعی مشورت کنید. به هر حال ممکن است با در نظر گرفتن وضعیت کلی جسم شما، روغن‌های خاصی پیشنهاد بشود. اما به طور کلی محصولات زیر را می‌توان برای ماساژدرمانی مورد استفاده قرار داد:

روغن ترکیبی

این محصول نتیجه ترکیب عصاره ۱۲ گیاه و دانه روغنی است. هر کدام از عناصر ترکیب شده در این محصول خاصیتی داشته و بخشی از عارضه‌های جسمی را درمان می‌کند. ماساژ بدن با روغن ترکیبی درد به معنای بهبود سردرد، گرفتگی و اسپاسم عضلانی، دردهای عصبی و حتی دردهای ناشی از بیماری‌های خاص می‌باشد. به علاوه عوارض بیماری‌هایی مانند آرتروز و روماتیسم، پا درد و کمر درد، ام اس و سرطان با استفاده منظم از این محصول بهبود پیدا می‌کند.

روغن اسطوخودوس

این روغن برای بهبود عملکرد سیستم عصبی، بهبود کیفیت خواب، تسکین درد و بهبود سلامت سیستم ایمنی مفید است. روغن اسطوخودوس در ماساژدرمانی یک کارکرد قابل‌توجه دارد و آن درمان بی‌خوابی مزمن است. در واقع علاوه بر اینکه این محصول خواص معمول ماساژ با روغن طبیعی را دارد، عطر آن می‌تواند تنش و استرس را به حداقل رسانده و بدن شما را آماده خواب کند.

جالب است بدانید که دو ترکیب اصلی موجود در اسطوخودوس، لینالول و لینالیل استات، به راحتی توسط پوست جذب شده و به سرعت باعث آرامش سیستم عصبی مرکزی می‌شوند. این عملکرد به شما کمک می‌کند تا مغز خود را از حالت تنش به حالت آرامش تبدیل کنید. این روند به شما در  داشتن خواب عمیق کمک می‌کند. روغن اسطوخودوس پنج دقیقه بعد از استعمال بر روی بدن، جذب گردش خون شده و اثرگذاری خود را آغاز می‌کند.

روغن سیاه دانه

روغن سیاه دانه به درمان بیماری‌های زیادی کمک می‌کند. اما استفاده از آن در ماساژدرمانی، می‌تواند عوارض و دردهای ناشی از این بیماری‌ها را نیز تا حدود زیادی بهبود بخشد. ماساژ بدن با استفاده از روغن سیاهدانه می‌تواند دردهای ناشی از آرتروز و روماتیسم، التهابات، دردهای دیابت و دردهای عضلانی را کم کند.

روغن زیتون

این نظر محققان است که روغن زیتون نه تنها در آشپزخانه بلکه در سالن‌های ماساژ نیز یک معجزه است. ماساژ با روغن زیتون علاوه بر اینکه پوست شما را تغذیه و آبرسانی می‌کند، فواید بیشماری برای وضعیت کلی جسم و روانتان دارد. بهبود دردهای عضلانی به خصوص بعد از تمرینات ورزشی، کنترل استرس، پیشگیری از التهاب و ریلکس کردن شانه‌ها، گردن و دست و پا از دیگر خواص ماساژدرمانی روغن زیتون می‌باشد.

به علاوه ماساژ بدن با روغن زیتون احساس خوشایندی در شما ایجاد می‌کند، به خصوص اگر به روش ماساژ سوئدی انجام شود.

روغن آرگان

روغن آرگان در ماساژ درمانی کاربرد گسترده‌ای دارد. فواید این محصول طبیعی آنقدر زیاد است که در یک بند کوتاه قابل گفتن نیست. همین قدر بدانید که روغن آرگان یک تسکین‌دهنده درد طبیعی است که بر ضد انقباضات عضلانی عمل می‌کند. این روغن، خشکی و کرختی پوست را برطرف کرده و متابولیسم بدن را بهبود می‌بخشد.

شی باتر

شی باتر را می‌توان یک ضدالتهاب قوی دانست. عناصر آنتی‌اکسیدان موجود در این محصول، تورمات را از بین برده و از بروز التهابات پیشگیری می‌کند. شی باتر بواسطه بافت خاصی که دارد احساس خوشایندی به شما می‌دهد. به علاوه پوست شما از طریق این محصول انواع مواد معدنی را دریافت کرده و به خوبی آبرسانی و تغذیه می‌شود.

نکته‌های کاربردی در مورد ماساژ درمانی با روغن‌های طبیعی

  • اگر می‌خواهید نتیجه دلخواه خود را از ماساژ درمانی به دست آورید، لازم است این اقدام را به طور مرتب تکرار کنید. به هیچ عنوان انتظار نداشته باشید که با چند بار روغن‌تراپی در ماساژ، دردهایتان برای همیشه تسکین پیدا کند. پس ماساژ درمانی با روغن‌های طبیعی را به برنامه مراقبتی خود اضافه کنید.
  • هر فردی بسته به ژنتیک و شرایط جسمی خود واکنش متفاوتی به استعمال روغن‌ها در ماساژ درمانی نشان می‌دهد. بنابراین بهتر است در دیدن نتایج صبور باشید و خودتان را با هیچ شخص دیگری مقایسه نکنید.
  • بهترین روغن برای ماساژ بدن شما محصولی است که بیشترین سازگاری را با شرایط جسمی و دغدغه‌هایتان داشته باشید. برای تشخیص و شناسایی این روغن می‌توانید با متخصصان ماساژ درمانی صحبت کنید.

14 روغن مخصوص برای ماساژ بدن و مزایای آن ها

هیچ چیز به اندازه یک ماساژ آرامش بخش، خستگی جسمی و روحی بعد از یک روز پر دغدغه را آرام نمی ‎کند. ماساژ نه تنها باعث برطرف شدن گرفتگی عضلات و ماهیچه های بدن می ‎شود، بلکه باعث از بین رفتن استرس و اضطراب فرد در عرض چند دقیقه نیز خواهد شد و همچنین اگر ماساژ به وسیله یک روغن ماساژ خوب و با کیفیت انجام شود، تجربه ماساژ برای فرد لذت بخش تر خواهد شد. هر روغن ماساژی مزایای خاص خودش را دارد و اینگونه نیست که با یکدیگر فرقی نداشته باشند. در این بخش از به خصوصیات و مزایای 14 نوع روغن ماساژ متنوع خواهیم پرداخت.

1. روغن زیتون

روغن زیتون معمولا برای انجام ماساژ های سبک تر مانند ماساژ سوئدی استفاده می ‎شود. این روغن سنگین است و با سرعت بسیار کندتری جذب پوست می ‎شود و به همین دلیل در ماساژ هایی مورد استفاده قرار می گیرد که شامل استفاده از حرکات مکرر بر روی بدن است.

روغن زیتون از هزاران سال پیش بخشی از فرهنگ مردم مدیترانه بوده است و مردمان آن زمان از روغن زیتون برای پرستش خدایان، تهیه غذا و داروهای مختلف و سایر اهداف درمانی استفاده می‎ کردند.

فواید

این ماده تاثیر مرطوب کنندگی بر روی پوست دارد و یک راه عالی برای مبارزه با خشکی پوست است. استفاده از این ماده به روش صحیح به کاهش آسیب های پوستی و استرس، رفع اسپاسم و درد عضلانی کمک می ‎کند. پزشکان اغلب برای درمان لک، تورم و درد عضلات روغن زیتون را تجویز می‎ کنند. روغن زیتون همچنین به بهبود گردش خون در بدن کمک می‎ کند و این امر به نوبه خود باعث افزایش سطح انرژی فرد می ‎شود زیرا سلول ها، مواد مغذی و اکسیژن بیشتری دریافت می‎ کنند.

2. روغن نارگیل

بسیاری تصور می ‎کنند که روغن نارگیل سنگین و چرب است اما برعکس این ماده سبک و بدون چربی است و به سرعت جذب پوست می ‎شود. این ماده حاوی تری گلیسیرید های زنجیره ای است و از این رو برای ماساژ عضلات هدف مورد استفاده قرار می ‎گیرد. روغن نارگیل بیشتر در ماساژ های سنگین مانند ماساژ بافت های عمیق، ماساژ های قبل از زایمان ، شیاتسو و رفلکسولوژی مورد استفاده قرار می ‎گیرد.

فواید

این ماده حاوی اسیدهای چرب با زنجیره متوسط است و به همین دلیل بسیار پایدار است.با ماساژ دادن روغن نارگیل بر روی پوست، پوست لکه دار نمی ‎شود و در عوض اگر اجازه دهید مدتی بر روی پوستتان باقی بماند، جذب می ‎شود و از آنجایی که این روغن بسیار پایدار است، پر از چربی های اشباع شده است که از خشک شدن پوست جلوگیری کرده و پوست را مرطوب نگه می ‎دارد. این روغن همچنین برای درمان خارش خفیف یا متوسط پوست نیز مفید است.

روغن نارگیل سرشار از ویتامین E و آنتی اکسیدان هایی است که پوست را سالم نگه داشته و از بروز علائم پیری جلوگیری می‎ کن و. همچنین می ‎توان روغن های دیگر را با آن ترکیب کرد و مورد استفاده قرار داد.

3. روغن بادام شیرین

این روغن که به طور گسترده در ماساژ درمانی مورد استفاده قرار می‎ گیرد، روغنی به رنگ زرد کمرنگ با رایحه ای ملایم و شیرین است. روغن بادام شیرین کمی چرب است و این امر باعث حرکت راحت دست بر روی پوست در هنگام ماساژ می ‎شود اما با این حال، این روغن سنگین نبوده وبه راحتی جذب پوست می‎شود (اما نه آنقدر سریع که نیاز به استفاده مجدد از آن باشد ). بهترین نوع این روغن برای انواع پوست ها مناسب بوده و معمولا باعث تحریک پوست نمی شود.

فواید

این روغن بسیار سبک و ملایم است، به طوری که می‎ توان از آن برای پوست کودک نیز استفاده کرد. این روغن همچنین دارای خواص ضدالتهابی نیز هست و پوست را آبرسانی می ‎کند و خارش و جوش را تسکین می‎ دهد، به خصوص در شرایطی مانند درماتیت ، اگزما و پسوزیاریس.

استفاده از این روغن بر روی پوست باعث جلوگیری از آسیب دیدگی ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش می ‎شود. این روغن پوست را تغذیه کرده و باعث روشن شدن پوست های آفتاب سوخته نیز می ‎شود و درد را تسکین می ‎دهد و موجب آرامش عضلات نیز می ‎شود.

4. روغن هسته انگور

روغن هسته انگور سبک است و باعث نرمی پوست می ‎شود و در مقایسه با هر روغن ماساژ دیگری، این روغن پوست را تغذیه کرده و براق نیز می‎ کند. این روغن بوی خاصی نداشته و یک انتخاب عالی برای داشتن یک ماساژ آرامش بخش است.

فواید

روغن هسته انگور حاوی رسوراترول است که به صورت موضعی خاصیت ضد میکروبی دارد و از رشد پاتوژن ها مانند استافییلوکوکوس اورئوس، سودوموناس آئروژینواز و انتروکوکوس فکالیس جلوگیری می‎ کند. این روغن ویتامین E، اسید لینولئیک و ترکیبات فنولیک موجود در بدن را سالم نگه داشته و از ایجاد التهاب جلوگیری می ‎کنند . این روغن را می ‎توانید با روغن های دیگر ترکیب کرده و استفاده کنید.

5. روغن آفتابگردان

این روغن سبک برای پخت و پز و همچنین ماساژ مورد استفاده قرار می ‎گیرد و از آنجایی که روغن آفتابگردان به سرعت سفت و غلیظ می ‎شود، بهتر است آن را در مقادیر کم خریداری کنید و در جای خشک و خنک نگه داری کنید و فشردن یک یا دو کپسول ویتامین E در این روغن موجب ماندگاری بیشتر آن می شود.

فواید

روغن آفتابگردان حاوی اسیدهای لینولئیک و اولئیک در درصد بیشتری از روغن زیتون است.این امر باعث بهبود سطح رطوبت پوست و تقویت بافت های آن می‎ شود.

این روغن با پاکسازی پوست از سموم و ترمیم بافت آسیب دیده آن؛ باعث جلوگیری از بروز پیری زودرس و تقویت سلول ها و جوان سازی پوست می ‎شود و ماساژ منظم با این روغن، باعث درخشندگی پوست خواهد شد.

6. روغن آرگان

از روغن آرگان خالص معمولا برای ماساژ پوست استفاده می ‎شود . این روغن سبک و بدون چربی است و فورا پوست را نرم می ‎کند.

فواید

ماساژ پوست با روغن آرگان موجب افزایش خاصیت ارتجاعی آن می ‎شود و این امر موجب سفت و محکم شدن پوست و از بین رفتن علائم پیری خواهد شد. این روغن پوست را مرطوب کرده و سطح هیدراتاسیون آن را بهبود می ‎بخشد و همچنین باعث افزایش ظرفیت نگهداری آب در پوست می‎ شود . این امر از خشکی پوست جلوگیری کرده و پوست را سالم و درخشان نگه خواهد داشت.ماساژ بافت های عمیق با روغن آرگان باعث تسکین درد شده و تورم و درد مفاصل را کاهش می ‎دهد.

7. روغن بادام زمینی

روغن بادام زمینی نیز برای ماساژ بدن مورد استفاده قرار می ‎گیرد اما با این حال ممکن است برخی افراد به این روغن حساسیت داشته باشند و به همین دلیل چنانچه در نمناک گفته ایم بهتر است قبل از استفاده از آن از عدم حساسیت به این روغن اطمینان حاصل کنید . این روغن همچنین به عنوان روغن زیرزمینی نیز شناخته می ‎شود. مردم معمولا روغن بادام زمینی را گرم می ‎کنند و سپس تمام بدن خود را با آن ماساژ می ‎دهند و این روغن موجب تسکین درد عضلات، بافت ها و مفاصل خواهد شد.

فواید

این روغن موجب آبرسانی پوست می‎ شود و از آنجایی که حاوی ویتامین E است، پوست را تغذیه کرده و انرژی را افزایش می ‎دهد. این روغن به دلیل داشتن رایحه ای معطر، بیشتر در ماساژ آروماتراپی مورد استفاده قرار می ‎گیرد و موجب جوان سازی پوست و آرامش فرد نیز خواهد شد.

8. روغن کنجد

این روغن به عنوان روغن ماساژ در آیورودا بسیار مورد استفاده قرار می ‎گیرد. ماساژ با روغن کنجد ساختار بدن را که شامل رباط ها، ماهیچه ها و تاندون ها است تقویت می ‎کند و غلیظ است و پوست را چرب می ‎کند.

فواید

روغن کنجد بخشی جدایی ناپذیر از طب تایوانی است که در آن جا بیشتر برای تسکین درد التهابی مفاصل مورد استفاده قرار می ‎گیرد. ماساژ با روغن کنجد به کاهش آسیب های پوستی ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش کمک می‎ کند.در آیورودایی از روغن کنجد به روش آبیانگا استفاده می ‎شود و این یک روش ماساژ است که شامل گرم کردن روغن و مخلوط کردن آن با برخی گیاهان می ‎باشد.

9. روغن آووکادو

این روغن سبز از آووکادو سرد و بسیار سنگین است و قبل از انجام ماساژ، با روغن های سبک تر مخلوط می ‎شود. این روغن حاوی لاتکس طبیعی است و بنابراین در صورت داشتن حساسیت به این ماده بهتر است از این روغن استفاده نشود.

فواید

این روغن سرشار از ویتامین ها ، مواد مغذی ضروری مانند اسید لینولئیک، اسید اولئیک، اسید لینولنیک، بتاکاروتن، بتا سیتوسترول، لیستین و ویتامین های A، C، D و E است که همه این ویتامین ها خاصیت ضد التهابی دارند و از پوست در مقابل بروز علائم پیری مانند چین و چروک و همچنین شرایطی مانند پسوریازیس محافظت می‎ کند . این روغن همچنین موجب تقویت پوست نیز می ‎شود. روغن آووکادو، سنتز کلاژن را تقویت می ‎کند و این بدان معنا است که باعث بهبود خاصیت ارتجاعی پوست و نرم شدن و کاهش خطوط آن می ‎شود.

منبع : (https://drgoya.com/blog/)

مرجع: نت برگ

مشاهده مطالب بیشتر

تحریریه مجله ایرانی

اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا