نحوه نصب گیربکس حلزونی

سری VF و سری W (کتابی یا NMRV) از پرکاربردترین انواع گیربکس صنعتی در طراحی و ساخت دستگاه ها و مکانیزم های مختلف در صنعت می باشند. در این مقاله سعی می شود ضمن معرفی انواع مختلف وضعیت نصب گیربکس (نوع خروجی گیربکس حلزونی)، حالت های مختلف نصب نیز مورد بررسی قرار گیرد.

How to install a helical gearbox

حالت نصب گیربکس حلزونی

به طور کلی حالت های نصب گیربکس صنعتی یا موتور بر اساس استاندارد IEC 60034-7 (کمیسیون بین المللی الکتروتکنیک) تدوین شده است و به سه دسته تقسیم بندی می شود:

  1. اتصال پایه (Foot Mounted)
  2. اتصال فلنج (Flange Mounted)
  3. ترکیبی از حالت اول و دوم

نکات مهم هنگام  نصب یک گیربکس صنعتی

در هنگام نصب یک گیربکس صنعتی باید به نکات زیر توجه کرد :

  1. گیربکس صنعتی باید محکم به یک پایه صلب پیچ شود تا از ارتعاش آن جلوگیری شود.
  2. اگر احتمال ضربه، بار بیش از حد و یا گریپاژ وجود دارد از  های هیدرولیکی ، محدود کننده های گشتاور نیرو ، کلاچ و غیره استفاده شود.
  3. اگر لازم است گیربکس صنعتی رنگ آمیزی شود ، لازم است برای جلوگیری از خراب شدن کاسه نمد ها ، کاسه نمد ها پوشانده شوند.
  4. تلرانس ماشینکاری هر نوع دنده ، چرخ زنجیر یا پولی که روی محورهای ورودی یا خروجی نصب می شود باید مطابق استاندارد ISO H7 باشد.
  5. محور گیربکس صنعتی سوراخ و رزوه شده است تا قابلیت نصب روی چرخ دنده یا چرخ زنجیر مورد نصب ، را داشته باشد.
  6. برای جلوگیری از اکسید شدن وگریپاژ قطعات بالا، نیاز است تا قبل از نصب آنها سطوح مورد تماس را تمیز گردد و گریس کاری شود.
  7. سوراخ محور گیربکس صنعتی دارای تلرانس H7 است ، تمام محورهایی که به آن وصل می شوند معمولا با h6 ماشینکاری می گردند. اگر لازم باشد که فیت تداخلی باشد می توان از (H7-J6 ) استفاده کرد.
  8. لازم است قبل از راه اندازی گیربکس صنعتی از یکسان بودن سطح روغن و میزان لزجت روغن متناسب با بار مصرفی اطمینان حاصل نمود.
  9. زمانی که گیربکس صنعتی با گریس ترکیبی روغن کاری شده باشد نیاز به تعویض روغن نمی باشد.
  10. زمانی که روغن معدنی استفاده شده باشد نیز نیاز به تعویض روغن مجدد نمی باشد.
  11. زمانی که روغن معدنی استفاده شده باشد توصیه می شود که : روغن پس از ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ ساعت کار اولیه تعویض گردد و بهتراست داخل گیربکس صنعتی شسته شود.
  12. توصیه می شود جهت افزایش کارآیی گیربکس صنعتی در فواصل زمانی منظم ،سطح روغن رابازرسی وروغن پس از ۴۰۰۰ ساعت کار تعویض گردد. اگر از روغن ترکیبی استفاده شده است لازم است تا پس از ۸۰۰۰ ساعت کار تعویض روغن دستگاه عوض شود.
  13. در صورتیکه قرار است زمان استقرار گیربکس صنعتی در هوای خیلی مرطوب زیاد باشد لازم است تا گیربکس صنعتی پر از روغن باشد، در این صورت باید توجه داشت که برای راه اندازی مجدد گیربکس صنعتی، باید سطح روغن به مقدار مطلوب برسد.
  14. معمولا ، برای تمام انواع گیربکس صنعتی پیشنهاد می شود که توان انتقالی را به تدریج زیاد شود و یا اینکه در ساعت های اولیه کار فقط ۵۰ تا ۷۰٪ حداکثر بار اعمال شود.

15 مورد نکته برای بهره برداری مطلوب از گیربکس حلزونی

  1. در صورت احتمال ضربه به گیربکس حلزونی ، بار بیش از حد و گریپاژ، از کوپلینگ های هیدرولیکی ، محدود کننده های گشتاور خروجی، کلاچ و غیره استفاده نمایید.
    توجه: باید توجه داشته باشید که کلاچ ها بسیار متنوع و دارای کاربردهای مختلف است، از اینرو انتخاب و کاربرد صحیح کلاچ در انتقال حرکت از موتور به گیربکس حلزونی و از گیربکس به تجهیز بعدی، در طول عمر آن تاثیر به سزایی دارد.
  2. قبل از راه اندازی، از هم محور بودن شفت خروجی گیربکس حلزونی و شفت ورودی ماشین اطمینان حاصل نمایید. این مورد بیشترین درصد احتمال خرابی در گیربکس را به خود اختصاص می دهد. به ایراد عدم هم محوری شفت های مرتبط misalignment گفته می شود.
    توجه: انتظار کارکرد صحیح گیربکس حلزونی بدون دقت در ساختار درست ماشین امکان پذیر نمی باشد. برای جا زدن محور خروجی یا محورهای ورودی ماشین در داخل هالو شفت که با تلرانس H7 ماشین کاری شده اند، بایستی تلرانس h6 برای گیربکس حلزونی در نظر گرفته شود. چون عدم انطباق آن ها و جا زدن غیر اصولی به کلیه اجزای گیربکس حلزونی صدمات جبران ناپذیری وارد مینماید. دقت در تلرانس خارها سبب روان کار کردن قابل توجه گیربکس حلزونی و ماشین خواهد شد و عدم رعایت این مساله در ایجاد خرابی و سر وصدای بسیار زیاد نقش قابل توجهی دارد.
  3. در موتور گیربکس حلزونی از بستن موتور به شاسی جدا خودداری فرمایید. زیرا بستن موتور به شاسی باعث میشود هم محور بودن شفت موتور و گیربکس دچار انحراف شده و مشکلاتی از قبیل: آسیب رساندن به بیرینگ، داغ کردن بیرینگ، شکستن محور ورودی، سر و صدا و نیز روغن ریزی از محل کاسه نمد اتفاق بیفتد در این گونه موارد کافیست فقط گیربکس حلزونی به صورت کاملا تراز و محکم به شاسی بسته شود.
    نکته: در موقع نصب الکتروموتور توسط کوپلینگ، هم محور بودن شفت الکتروموتور و شفت گیربکس از اهمیت خاصی برخوردار است.
  4. هنگامی که انتقال حرکت از الکتروموتور به گیربکس حلزونی از طریق چرخ تسمه صورت میپذیرد، رگلاژ تسمه بایستی با دقت انجام شده و در زمان بندی مشخص مورد بازرسی قرار گیرد،زیرا بعد از مدتی کارکرد تسمه کشیده و شل میشود که سبب لغزش بیش از حد میشود.
    نکته: اگر تسمه شل باشد لغزش، بسیار زیاد بوده وانتقال دور به درستی انجام نمی شود و اگر بیش از حد سفت باشد سبب فشار شعاعی زیاد به بیرینگ و داغ شدن و خرابی آنها خواهد شد.
  5. در صورت رنگ آمیزی گیربکس حلزونی پس از نصب روی ماشین ، جهت جلوگیری از خراب شدن کاسه نمد ، کاسه نمد را از آغشته شدن به رنگ محافظت نمایید.
  6. جهت جلوگیری از زنگ زدگی پایه و شاسی نصب، ابتدا سطوح تماس پایه گیربکس حلزونی و شاسی نصب را تمیز کرده سپس گریس کاری نمایید.
  7. قبل از راه اندازی از کافی بودن سطح روغن گیربکس حتما اطمینان حاصل نمایید. سطح روغن کمتر و بیشتر از حد استاندارد سبب بروز مشکلات مختلفی می شود.
    توجه: در برخی از گیربکس های حلزونی که همراه با برچسب”روغن ندارد”عرضه می گردند لازم است در زمان نصب گیربکس بر روی ماشین ، به مقدار مشخص شده از روغن پرشوند. مقدار روغن مناسب برای سایزهای مختلف گیربکس حلزونی در کاتالوگ شرکت سازنده آمده است.
  8. توصیه می شود در ساعات کار اولیه به میزان 50% تا 70% بار و پس از 300 ساعت کار، حداکثر بار را اعمال نمایید.
  9. روغن گیربکس حلزونی باید پس از 48 ساعت کار اولیه تخلیه شده ،داخل محفظه گیربکس حلزونی تمیز و روغن جدید تا سطح نرمال پر شود. زیرا در ساعات اولیه کار گیربکس حلزونی براده های بسیار ریز برنز ناشی از تنظیم شدن (آب بندی) چرخش محور مار پیچ و چرخ دنده برنزی، در محفظه قرار می گیرد که در صورت عدم تخلیه به مرور باعث آسیب رساندن به بیرینگ می شود.

برند اصلی و اورجینال قطعات دنا کدام است؟

در حال حاضر اصلی ترین و معتبر ترین برندی توزیع لوازم یدکی دنا را انجام می دهد، است. شرکت مدرن گیربکس از لحاظ کیفیت قطعات دیگر برندها را تایید می کند و تحت لیبل خود به فروش می رساند. شما با خرید گیربکس دنا پلاس توربو اتومات می توانید خیال خود را بابت کیفیت و اصالت لوازم یدکی دنا راحت کنید.

بررسی قیمت لوازم یدکی دنا

“قیمت لوازم یدکی دنا” نسبت به رقیبان داخلی این خودرو مانند سمند، پژو 405 و پژو پارس گرانتر می باشد ولی نسب به خودروهای چینی هم رده مانند ام وی ام 550، برلیانس H330 و دانگ فانگ H30 قیمتی تا حدودی مشابه و بعضا با توجه به تیراژ بالاتر، قیمت کمتری دارد. به طور کلی هزینه نگهداری این خودرو در مقایسه با سایر خودروهای ایرانی بیشتر است و قیمت لوازم دنا در رنج موسط رو به بالا قرار می گیرد. البته لازم به توضیح است که برندهای مختلفی برای قطعات این خودرو وجود دارد که تا حد زیادی قیمت لوازم یدکی دنا به برند آن بر میگردد. شما می توانید قطعات بی کیفیت و ارزان قیمت و یا لوازم باکیفیت و گرانتر را برای خودرو خود انتخاب کنید.
گفتنی است بصورت کلی قیمت لوازم یدکی دنا پلاس در قطعاتی که با نسخه پایه آن تفاوت دارد گرانتر از قیمت لوازم یدکی دنا است بخصوص در بخش موتوری قیمت قطعات دنا پلاس توربو تفاوت قابل توجهی با نسخه معمولی این خودرو دارد. در این صفحه شما می توانید با پس از انتخاب قطعه، قیمت لوازم دنا، دنا پلاس و دنا پلاس توربو را به تفکیک برند در بخش اختصاصی خود مشاهده و پس از بررسی اقدام به ثبت سفارش نمایید.

تعمیر دنا

اگر ماشین شما همیشه خراب است و از این موضوع کلافه شدین ما همراه شما هستیم تا با بهترین متخصصان تعمیر گیربکس دنا پلاس اتومات شما را انجام دهیم بدون هیچ نگرانی مجموعه ما همیشه در کنار شماست تا شما با خیال راحت مسیر خود را ادامه دهید.

 

دکمه بازگشت به بالا