دانش و سلامتمجله کسب و کار

راهنمای خرید راکت بازرسی بدنی

با توجه به اهمیت حفظ امنیت و جلوگیری از انجام اعمال مجرمانه و سرقت در اماکن مختلف، استفاده از ابزار و تکنولوژی‌های جدید برای اینکار ضرروی به نظر می‌رسد. راکت بازرسی بدنی یا فلزیاب یکی از بهترین روشهای جلوگیری از ورود یا خروج اشیاء ممنوعه به داخل یا خارج یک محدوده است. این دستگاه در بسیاری از مشاغل از جمله کارخانجات، مدارس، ادارت و … استفاده می‌شود. راهنمای خرید راکت بازرسی بدنی به شما کمک می‌کند تا بهترین دستگاه را انتخاب کرده و خریداری نمایید.

راهنمای-خرید-راکت-بازرسی-بدنی

راکت بازرسی بدنی چیست ؟

راکت بازرسی بدنی یک دستگاه بازرسی دستی است که فلزات مختلف را شناسایی می‌کند و از این رو به آن راکت فلزیاب هم می‌گویند. راکت بازرسی بدنی با ایجاد میدان مغناطیسی در اطراف خود هر فلزی را که در این محدوده ( تا حدود 15 سانتیمتری) شناسایی می‌کند و با هشدار صوتی یا لرزشی به شما آلارم می‌دهد. این دستگاه‌ها برای حمل با دستی طراحی شده‌اند و وزن کمی دارند و دسته آنها به صورتی است که به راحتی در دست انسان جای می‌گیرد. برای بازرسی کافی است راکت را در فاصله نزدیک بدن افراد حرکت دهید یا باصطلاح جارو کنید. هر نقطه‌ای که دستگاه بوق بزند، در آن ناحیه شیء فلزی پیدا کرده است.

راکت بازرسی دقیقاً چه چیزهایی را می‌تواند شناسایی کند؟

این دستگاه فلزیاب است و هر فلزی (اعم از آهن، آلومینیوم، طلا، نقره، برنج، مس و …) را تشخیص می‌دهد. از این رو تمامی فلزات و اشیائی که بخشی از آن فلزی است توسط راکت فلزیاب شناسایی خواهد شد. قطعات و دستگاه‌های الکترونیکی مانند موبایل، ساعت هوشمند، بردهای الکترونیکی، فلش مموری و … نیز به دلیل داشتن مقدار زیادی فلز توسط راکت بازرسی شناسایی می‌شوند.

راکت فلزیاب کجا استفاده می‌شود ؟

از دستگاه بازرسی دستی در خیلی از جاها می‌شود استفاده کرد. به طور مثال در مناطق امنیتی مانند فرودگاه از راکت بازرسی برای شناسایی اسلحه، چاقو و اشیاء فلزی خطرناک استفاده می‌شود. یا در شرکت‌های تولیدی می‌شود با آن از خروج و سرقت قطعات با ارزش به خارج شرکت جلوگیری کرد.

مهمترین کاربردهای راکت بازرسی بدنی عبارتند از :

  • اماکن نظامی و امنیتی : ممانعت از ورود یا خروج اشیاء ممنوعه
  • فرودگاه : ممانعت از ورود اشیاء ممنوعه و خطرناک به داخل هواپیما
  • کارخانجات و صنایع مختلف : ممانعت از خروج و سرقت قطعات تولیدی با ارزش مانند سیم و کابل، بردهای الکترونیکی، قطعات فلزی
  • مدارس و کنکور : ممانعت از ورود موبایل به داخل مدرسه و امتحانات
  • سالنهای ورزشی مانند استخر : ممانعت از ورود موبایل و دوربین به داخل
  • امکان مذهبی، تاریخی، موزه‌ها، زندان و ….

توجه : فلزیاب‌ها به صورت دروازه‌ای و ایستاده هم مورد استفاده قرار می‌گیرند( مانند گیت بازرسی بدنی که در فروگاه‌ها استفاده می‌شود.)

نکات مهم در خرید راکت بازرسی بدنی

مدل‌های بسیاری از راکت و گیت بازرسی بدنی در بازار وجود دارد که تعدادی وارداتی است و بعضی هم تولید داخل هستند. محدوده قیمتی نیز خیلی با هم تفاوت دارد. با توجه به این نکات مهم در خرید راکت بازرسی فلزیاب، قطعا دستگاه مناسبی را برای خود انتخاب خواهید کرد.

  • چه چیزی میخواهید شناسایی کنید؟ : ابتدا باید مشخص کنید که برای چه کاری میخواهید از راکت بازرسی استفاده کنید و ابعاد و سایز سوژه مورد نظرتان چقدر است. هر چه سوژه مورد نظر بزرگتر باشد مانند موبایل، سیم و کابل و …، دستگاه‌های با حساسیت کمتر هم می‌توانند آنها را شناسایی کنند، اما اگر قطعات بسیار ریز را می‌خواهید شناسایی کنید، باید از راکت های قدرتمند با حساسیت بالا استفاده نمایید.
  • نوع و کیفیت باتری : برق راکت های بازرسی بدنی از طریق باتری (معمولاً 9 ولت) تأمین می‌شود. باطری ها به دو صورت شارژی و معمولی (بدون شارژ) هستند. قیمت مدل‌های دارای باطری قابل شارژ حدوداً 300 تا 400 هزارتومان گران‌تر از مدلهای با باطری معمولی است. اگر به صورت مستمر و روزانه میخواهید از راکت استفاده کنید، باطری قابل شارژ به صرفه‌تر است، اما اگر به صورت موردی، مثلا برای آزمون کنکور و موارد مشابه نیاز دارید، بهتر است از باطری معمولی استفاده کنید. در ضمن هر چه کیفیت و قدرت باتری بیشتر باشد، قدرت شناسایی و تشخیص دستگاه نیز بیشتر خواهد بود.
  • قابلیت تنظیم حساسیت : بعضی از مدل‌ها امکان تنظیم حساسیت ندارند. اما بیشتر مدلها این امکان را دارند. بعضی مدلها دو سطح حساسیت و بعضی 3 یا 4 سطح حساسیت دارند که قیمت آنها بالاتر است.
  • استحکام و مقاومت : بدنه راکت های دستی معمولاً از جنس ABS و مقاوم بوده و در برابر ضربات مقاوم است. علاوه بر این اگر در شرایط آب و هوایی و دمایی سخت مانند دما و رطوبت زیاد کار می‌کنید، بهتر از مدل‌های مقاوم‌تر مانند md102، pg160، pd140 یا md360 استفاده نمایید.
  • حمل آسان : راکت بازرسی بدنی به صورت دستی استفاده می‌شود، بنابراین باید دارای وزن سبک باشد تا به راحتی حمل شود و در ضمن دسته خوش فرم داشته باشد تا داخل دست به راحتی جا بگیرید و نلغزد.
  • قیمت : قطعاً یکی از مهمترین فاکتورها در زمان خرید راکت بازرسی بدنی، توجه به قیمت آن است. شما معمولا با توجه به بودجه خود خرید می‌کنید. در حال حاضر هم مدلهای مختلف با قیمت‌های متنوع در بازار وجود دارد. مدل‌های زیر 5 میلیون تومان : md101, superscanner 3003b1, 1205 و scanner 1207 – مدلهای بین 5 تا 10 میلیون : MD102, zk-d180 – مدلهای بالای 15 میلیون : pg150,pg160, md360, pd140
  • گارانتی و پشتیبانی : یکی از مهمترین فاکتورها در خرید راکت فلزیاب، توجه به گارانتی و خدمات پشتیبانی آن است. بعضی از شرکت‌ها 6 ماه، بعضی یکسال و بعضی دیگر 24 ماه گارانتی ارائه می‌دهند که در مدلهای مختلف با هم فرق دارد. بهتر است از یک شرکت مطمئن خرید کنید تا علاوه بر کیفیت بالای محصول از گارانتی و پشتیبانی محصول نیز اطمینان داشته باشید.
مشاهده مطالب بیشتر

تحریریه مجله ایرانی

اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا