دانش و سلامتمجله کسب و کار

عکس کامپوزیت دندان قبل و بعد

ونیر دندان چیست؟

ونیرها لایه‌هایی‌ از روکش هستند که‌ متشکل‌ از مواد همرنگ دندان می باشند وبه منظور اصلاح رنگ دندان، ترمیم موضعی، کاربرد زیبایی و یا رفع عیوب دندانی مورد استفاده‌ قرار می گیرند. روکش های ونیر به‌ لحاظ روش درمانی، در دو دسته مستقیم (direct) و یا غیرمستقیم (indirect) موجود می باشند. ونیر های‌ مستقیم در یک جلسه‌ با اضافه نمودن به دندان در داخل مطب استفاده می شوند و کاربرد آنها در زمانی‌ است که‌ بخواهیم تعداد محدودی‌ از دندان ها را اصلاح کنیم؛ زمانی‌ که نیشال دندان ها سالم باشد، می توان با کمک ونیر مستقیم ایرادات جزئی‌ را رفع نمود. ذکر این‌ نکته لازم است‌که انجام چنین‌کاری‌ نیازمند تبحر، تجربه و هنر دندانپزشک دندانپزشکی زیبایی در اصفهان بوده وتاحد زیادی زمانبر است.

ونیر های‌غیر مستقیم به‌دلیل زیبایی بیشتر، استحکام بالاتر، حفظ بافت دندان و دوام بهترشان کاربرد وسیع تری‌دارند. کاربرد ونیر ها در درمان دندان بیمارهای دیابتی، تغییر رنگ دندان، لکه‌های رنگی موضعی، تغییر رنگ‌های آبی یا خاکستری و تغییر رنگ درونی‌ است. لازم‌ است انجام ها‌ به‌ شکل دانه دانه و به‌ نوبت صورت‌ گیرد.

بهترین دکتر زیبایی دندان در اصفهان | بهترین دکتر کامپوزیت دندان در اصفهان | بهترین دندانپزشک اصفهان برای ایمپلنت

ونیر کامپوزیت دندان چیست؟

 امروزه‌ با استفاده‌ از ونیر کامپوزیت دندان، می توان یکی‌ از بهترین درمان ها را برای‌ ایجاد لبخندی زیبا در بیماران انجام‌ داد. در یک تعریف می توان این‌گونه عنوان‌ کرد که ونیر کامپوزیت دندان، ترکیبی‌ از مواد زمینه‌ای هستند که‌ در اثر ترکیب ذراتی به‌ نام فیلر به‌ استحکام بالایی‌ دست خواهند یافت. به‌ عبارت دیگر این‌ ترکیب خمیری‌ شکل‌ است به‌ وسیله تابش نور در طول موج خاص به صورت سفت و سخت در خواهد آمد. بعد از سفت‌شدن، بوسیله پولیش دادن‌ به‌ آن‌ شکل مناسب‌ می دهند تا در دهان موجب‌ اذیت کردن‌ دیگر دندان ها نشود.

ونیر کامپوزیت آی پی اس (ips)

ونیر کامپوزیت آی پی اس و لیمنت دندان در اصفهان؛ نسل جدیدی‌ از ونیر کامپوزیت ها‌ هستندکه ذرات سرامیک به کامپوزیت اضافه‌ شده‌ است. اضافه شدن‌ این ذرات سرامیکی باعث شده ونیر کامپوزیت استحکام بیشتری داشته‌ باشد و در مقابل رنگ پذیری نسبت به ونیر کامپوزیت های معمولی مقاومت بهتری داشته‌ باشد. همچنین‌ این ذرات سرامیکی به ونیر کامپوزیت جلوه براق تری داده‌ اند و باعث شده‌ آن حالت مات گونه ونیر کامپوزیت های معمولی کاهش یابد. طول عمر ونیر کامپوزیت های معمولی 3 تا 5 سال و طول عمر ونیر کامپوزیت آی پی اس حدود 6 سال می باشد. از مزایای ونیر کامپوزیت آی پی اس آن‌ است‌ که دندان تراشیده نمی شود و نسبت‌ به  بسیار ارزانتر می باشد. در روش ونیر کامپوزیت آی پی اس نیز مانند تمامی روش‌های دیگر زیبایی روی 8 تا 10 دندان از هر فک عمل زیبایی انجام می شود.

ونیر کامپوزیت بدون تراش دندان

در ونیر کامپوزیت بدون تراش از یک ماده ترمیم همرنگ دندان استفاده می شود و این  ماده روی سطح دندان قرار داده شده و توسط دندانپزشک فرم داده می شود. درمان یک جلسه‌ای بدون تراش دندان برای زیبایی دندان، مرتب کردن، اصلاح فرم دندان و همچنین برطرف کردن نامنظمی‌های کوچک، بستن فاصله بین دندان ها و زردی دندان می باشد.

هزینه ونیر کامپوزیت بدون تراش کمتر از است‌ و این‌ به علت عدم ارسال کار به لابراتوار است‌ و در یک جلسه کار توسط دندانپزشک در مطب انجام داده‌ می شود. در این تکنیک که‌ با مواد نانو تکنولوژی در دسته ونیر کامپوزیت ها انجام می شود، رنگ و فرمی زیبا بر روی دندان های‌ شما ایجاد می شود. استفاده از ونیر کامپوزیت حتی در بسیاری از موارد برای  نیز تجویز می شود. نکته‌ای که‌ در این نوع مواد وجود دارد، این‌ است‌ که کار با این مواد بسیار سخت می باشد و تخصص دندانپزشک و هنر دست وی، از اهمیت ویژه ای برخوردار‌ است. برتری که ونیر کامپوزیت ها به مواد دیگر دارند، این‌ است که دندان ها تراش نمی خورند و آسیبی به مینای دندان وارد نمی شود.

مزیت ونیر کامپوزیت بدون تراش نسبت‌ به لمینت سرامیکی مدت زمان کمتر، هزینه کمتر و عدم تراش دندان‌ است. لازم به ذکر است‌ که لمینت سرامیکی موارد کاربرد خود را‌ دارد و در نامنظمی‌های بیشتر دندان که نیاز یه تغییرات بیشتر است، لزوم لمینت سرامیکی احساس می شود. به‌ این ترتیب می توان دندان ها را سفید تر و بلندتر کرد.

بهترین کاندیدا ونیر کامپوزیت دندان

مشاوره‌ و بررسی‌ وضعیت دندان ها، توسط دندانپزشک زیبایی، مناسب‌ بودن‌ شما برای‌ استفاده از ونیر کامپوزیت را مشخص می کند. در این حالت‌ لازم است‌ که شما هیچ بیماری فعال لثه یا التهاب های‌ مربوط به‌ آن‌ را قبل‌ از شروع درمان نداشته‌ باشید.
با این‌حال روش ترمیم دندان ها و دندانپزشکی زیبایی به‌کمک ونیر کامپوزیت، برای اکثر افراد مناسب‌ و ایده آل است‌ و کارآمدترین گزینه‌ برای اشخاصی است‌ که‌ با مشکلات زیر مواجهند:

  • دندان نا مرتب
  • دندان هایی‌ که روی یکدیگر قرار می گیرند.
  • رنگ بد دندان
  • موارد لب پر و شکستگی دندان
  • دندان های‌ بلند، کوتاه یا کوچک

مزایا ونیر کامپوزیت دندان

  1. در بیشتر مواقع، نصب آن نیازی به تراش دندان ها ندارد و در شرایط خاص نیز، میزان بسیار ناچیزی از مینای دندان تراشیده می شود. همچنین نصب آن به دندان های مجاور آسیبی وارد نمی کند.
  2. چنانچه تحت فشار های‌ بالا دچار پریدگی لبه یا شکستگی شدند، امکان ترمیم و اصلاح آن ها همانند دندان های طبیعی، به‌ راحتی وجود خواهد داشت.
  3. دارای قابلیت تحمل فشار های‌ بالا در زمان جویدن مواد غذایی به‌میزان ۱۰ برابر لمینیت های‌ چینی می باشند.
  4. شکل‌ و فرم طبیعی، به‌طوریکه سایرین به‌ سختی متوجه تفاوت دندان طبیعی با دندان ونیر کامپوزیت می شوند.
  5. به‌علت بی‌ نیازی از لابراتوار می توان خطای انسانی را حذف نمود.
  6. مدت زمان درمان کوتاه و در یک جلسه صورت می گیرد.

قیمت هر واحد ونیر کامپوزیت دندان

قیمت تمام‌شده روش کامپوزیتی، لمینت و ونیر سرامیکی بستگی به‌کیفیت مواد اولیه به‌کار برده دارد. همچنین میزان ضخامت دندان ها، سطح تکنیکی درمان انتخاب شده از سوی دندانپزشک و تجربه و مهارت‌ وی، بر هزینه‌های درمان تاثیر مستقیم می گذارند.

طول عمر ونیر کامپوزیت دندان

طول عمر ونیر کامپوزیت به‌ عوامل مختلفی‌ مانند جنس دندان ها، رعایت بهداشت و عادت غذایی بستگی دارد. در صورتی‌که ونیر کامپوزیت به‌ درستی صورت گیرد و پس‌ از آن‌ توسط بیمار، مراقبت‌های لازم انجام شود، می توان گفت‌که ونیر کامپوزیت جزو یکی‌ از با دوام‌ترین درمان ها در حوزه دندانپزشکی به‌حساب می‌آید.

سن کامپوزیت دندان

افراد بسیاری قادر به استفاده از این روش درمانی و زیبایی می باشند، اما توصیه دندانپزشکان متخصص این است که تا قبل از 18 سالگی نصب کامپوزیت دندان مگر در شرایط ضروری انجام نگیرد. زیرا ادامه داشتن رشد استخوان فک در این سنین، سبب می شود تا ظاهر کامپوزیت روی دندان ها تغییر کند.

کاربرد ونیر کامپوزیت دندان

یکی‌ از پرمصرف‌ترین کاربردهای ونیر کامپوزیت را باید در پر کردن دندان های خالی دانست. در واقع از این ماده خمیری شکل، بعنوان ماده پرکننده دندان های‌ شما استفاده‌ می شود و یا اگر از رنگ دندان هایتان رضایت‌ ندارید، می توانید با رنگ کامپوزیت دلخواه‌ یا همان‌ عمل ونیر کامپوزیت، آن‌ها را سفید تر و جذاب تر کنید. در مورد ونیر کامپوزیت می توان گفت‌ که روشی‌ تقریبا بدون‌ ضرر برای زیبایی لبخند های‌ شما می باشد. درمانی ماندگار که‌ می تواند لبخندی‌ منحصر به فرد رابرایتان به‌ ارمغان آورد. مهم‌ترین مزیت کامپوزیت ها به‌ نسبت دیگر انواع روکش های دندان، این‌ است‌ که تنها سطح جلوی دندان ها‌ را پوشش می‌دهند، درنتیجه بیشتر دندان سالم می ماند و نیاز به‌ تراش چندانی ندارد. هرچند که‌ روش‌های بدون تراش نیز به‌ دنیا معرفی شده‌ اند. در واقع میزان تراش دندان به‌ طرح و شکل اولیه دندان ها منوط است‌ و گاه‌ ممکن است‌ هیچ‌ نیازی به تراشیدن دندان نباشد.

میزان سفید شدن دندان‌ها با کامپوزیت

میزان سفید شدن دندان‌ها با استفاده از این روش به سلیقه فرد بستگی دارد. دندانپزشک پیش از شروع نصب کامپوزیت سایه رنگی را در اختیار بیمار قرار می‌دهد و راهنمایی‌های لازم درباره انتخاب رنگ را به بیمار می‌دهد. برخی افراد تمایل دارند که دندان‌هایشان خیلی سفید نشوند و طبیعی جلوه کنند، در مقابل برخی دیگر از افراد می‌خواهند که دندان‌هایی بسیار سفید همانند دندان‌ها سلبریتی‌ها و افراد مشهور داشته باشند و رنگ‌های سفیدتر و روشن‌تر را انتخاب می‌کنند. پس در جواب این سؤال که کامپوزیت دندان‌ها را تا چه حد سفید می‌کند، می‌توان گفت که میزان سفیدی به سلیقه و خواسته بیمار بستگی دارد و می‌تواند در درجات مختلفی ارائه شود.

کامپوزیت دندان چگونه انجام می شود؟

بعد از جلسه مشاوره و تعیین مناسب بودن این روند درمانی و زیبایی برای شما و تایید سلامت دندان هایتان، در ابتدا دندان ها بطور کامل‌ تمیز می شوند تا‌ به این‌ ترتیب هرگونه جرم یا‌ پلاک ایجاد شده‌ در سطح دندان ها پاک شده‌ و یک سطح تمیز برای‌ کار گذاشتن روکش ونیر ایجاد شود.

در ادامه دندان ها‌ بطور کامل خشک شده‌ و پاک می شوند تا به‌ این ترتیب اطمینان حاصل ‌شود که هیچگونه رطوبت‌ یا بزاقی در محل وجود ندارد که‌ بتواند درعملکرد مواد باندینگ اختلال ایجاد کند. سپس سطح جلوی دندان ها برای چسباندن مواد کامپوزیت به دندان ها، به وسیله مواد اسیدی متخلخل می گردد.در نهایت، از مواد باندینگ مخصوص (چسب) بر روی سطح دندان استفاده شده‌ و مواد ونیر کامپوزیت به‌ آرامی بر روی دندان ها قرار می گیرند.

در این مرحله فرآیند اضافه کردن، برداشتن و آماده کردن مواد ونیر کامپوزیت به‌همراه صیقل زدن آن و با کمک تکنیک لایه گذاری تکرار می شود تا به‌ این ترتیب بتوان روکش ونیر نهایی‌ را ایجاد کرد.

به‌ هر حال نتایج نهایی بدست آمده‌ در این حالت بستگی زیادی به تجربه هنری دندانپزشک زیبایی و توانایی های‌ وی‌ دارد.
در انتهاى کار، لایه نازک ونیر کامپوزیت روى سطح دندان پولیش و صیقلى می شود. از آنجا که لایه ونیر کامپوزیت بسیار نازک‌ است، لذا براى جبران ضخامت آن لزومى به تراش دندان نیست و در این روش دندان ها تراش داده نمی شوند، مگر براى اصلاح نامرتبى دندان و یا کوچکتر کردن سایز دندان در اصلاح طرح لبخند.
درمان تمامى دندان هاى‌ مورد نظر در یک جلسه قابل انجام‌ است، زیرا تمام مراحل درمان ونیر کامپوزیت در مطب انجام می شود.

تفاوت ونیر کامپوزیت با ونیر پرسلن

  • ونیر کامپوزیت ها در داخل مطب و توسط شخص دندانپزشک زیبایی، قابل ساخته شدن‌ هستند، اما ونیر پرسلن پس‌ از پروسه قالب گیری و فرستادن قالب ها‌ به آزمایشگاه، ساخته می شوند که‌ هم از نظر طول مدت زمان ساخت و هم حین استفاده‌ با یکدیگر متفاوتند.
  • اگر بنا به‌ دلایلی ونیرها دچار آسیب دیدگی‌ شدند، می توان ونیر کامپوزیت را اصلاح و ترمیم نمود، اما ونیر پرسلن لازم است‌ تا تعویض‌گردد.
  • عموما ونیر کامپوزیت هزینه کمتری نسبت به ونیر پرسلن دارد.
  • برای جای‌گذاری ونیر کامپوزیت، دندانپزشک نیازی‌ به تراش دندان ندارد و آسیبی‌ به سطح دندان های‌سالم وارد نمی شود. در حالی‌ که‌ برای استفاده‌از ونیر پرسلن، لازم‌ است تا دندان ها تراش داده‌ شوند.

مواردی که توصیه نمی شود ونیر کامپوزیت کنید

برای‌ بهره گیری از مزایای درمان ونیر کامپوزیت لازم‌ است تا دندان های‌ فرد توسط دندانپزشک به‌درستی ارزیابی و بررسی شوند. و پیش‌ از استفاده از انواع ونیر کامپوزیت، موانع موجود حذف گردند. موارد زیر برای‌ استفاده از درمان ونیر کامپوزیت مناسب نیستند:

·         دندان های ناسالم

لازم‌ است دندان های‌ ناسالم و دچار پوسیدگی قبل‌ از استفاده از ونیرهای پرسلن به‌طور کامل درمان گردند.

·         دندان های ضعیف

اگر ریشه دندان مقاومت معمول‌ را نداشته یا بافت زیادی از دندان از دست رفته باشد، بهره‌گیری از ونیر پرسلن یا کامپوزیت بی‌اثر و بی‌نتیجه خواهد بود.

·         عادات بد

کسانی‌ که عادات اشتباهی چون فشار دادن دندان ها یا دندان قروچه دارند، توصیه نمی شود که از انواع ونیر ها استفاده‌ کنند.

·         بهم ریختگی بسیار زیاد دندان

برای‌ کسانی‌ که دچار به‌هم ریختگی دندان ها به میزان زیاد و حتی با مسئله‌ی روی‌ هم رفتن دندان ها به حد غیر قابل چشم‌پوشی مواجهند، انجام ونیر کامپوزیت یا ونیر پرسلن اثرات ویژه‌ای نخواهد داشت و بهتر است این‌ اشخاص برای‌ داشتن دندان های‌مرتب و لبخند زیبا ابتدا از درمان ارتودنسی استفاده نمایند.

معایب ونیر کامپوزیت دندان

  • در برخی موارد طول‌ عمر ونیر کامپوزیت ها کم بوده‌ و پس‌ از گذشت ۱۰ الی ۱۲ سال‌، لازم است‌ تا با لایه‌های‌ جدید عوض‌ شوند.
  • میزان براقیت‌ این کامپوزیت ها نسبت‌ به لمینیت های‌ چینی کمتر می‌باشد، ولی برخی روش‌ ها برای افزایش جلا و براقیت آن ها وجود دارد.
  • لازم‌ است تا بیمار پس‌ از انجام ونیر کامپوزیت، بهداشت بیشتری‌ را رعایت‌ نماید.

عوارض ونیر کامپوزیت دندان

عوارض ونیر کامپوزیت دندان را باید بیشتر مربوط‌ به نحوه نگهداری از آن‌ دانست تا عملکرد و سازگاری با بدن انسان.  شایع ترین عوارض ونیر کامپوزیت دندان شامل موارد زیر می شوند :

1.      شکستن دندان های ونیر کامپوزیت شده

به‌ منظور دوام و پایداری بیشتر دندان هایی‌که تحت درمان ونیر کامپوزیت قرار گرفته‌اند، توصیه می شود که فرد از مصرف زیاد غذاهای سخت و خشک تا حد امکان خوددارى‌کند. برای مثال عادت تخمه شکستن‌ و یا ناخن جویدن میبایست ترک شود و یا فرد مراقب هسته میوه‌ها باشد که‌ در حین جویدن روى دندان ها فشار زیادى وارد نشود و البته باید توجه داشت‌ که چنانچه دندان ونیر کامپوزیت شده دچار شکستگی و یا آسیب شود به راحتی قابل ترمیم است.

2.      بروز حساسیت دمایی پس از ونیر کامپوزیت دندان

در ابتداى درمان ممکن‌ است دندان ونیر کامپوزیت شده، اندکى در مقابل تغییرات دمایی شدید حساس شوند که البته گذرا بوده و بعد از مدت کوتاهى حساسیت کاملا از بین می رود و لازم است‌ در ابتدا بیمار مراقبت‌ های لازم را انجام‌ داده و از مصرف مواد بسیار سرد یا گرم خودداری‌کند.

3.      تغییر رنگ دندان ونیر کامپوزیت شده

اگر فرد پس‌ از درمان ونیر کامپوزیت در مصرف نوشیدنی‌ های رنگ دار و دخانیات، سیگار، قلیان و . . . افراط کند و یا عاداتی همچون مصرف زیاد چای یا قهوه را داشته‌باشد، ممکن‌ است بخش‌ هایی از لبه دندان تغییر رنگ داده و زیبایی خود را از دست بدهند.

هر چقدر فرد در مصرف این مواد بیشتر زیاده روی داشته باشد، تغییر رنگ دندان نیز بیشتر است، ولى در صورت بهداشت مناسب و مراقبت، تغییر رنگ کامپوزیت ونیر مشابه دندان طبیعى است و هر زمان لازم باشد، مى توان کامپوزیت دندان را پالیش و پرداخت کرد تا رنگ اولیه خود را حفظ کند.

منبع: smilesdental.com

مشاهده مطالب بیشتر

تحریریه مجله ایرانی

اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا