استقبال فولادیها از سرمایه گذاری در میادین گازی کشور

دانیال زاده نمین با اشاره به مصرف انرژی صنعت فولاد کشور اظهار داشت: گاز طبیعی در صنعت فولاد نه نقش سوخت دارد و نه نقش خوراک، بلکه این ماده در فرآیند احیا و کوره قوس که 80 درصد فولاد ایران از این شیوه تهیه می‌شود، زمینه شکست عناصر پایه به عناصر تولید فولاد را فراهم می‌کند. نایب رئیس انجمن فولاد با اشاره به مصرف گاز طبیعی در این صنعت گفت: هم اکنون روزانه 37 تا 38 میلیون مترمکعب گاز طبیعی در صنعت فولاد مصرف می‌شود و با توجه به افق ظرفیت 55 میلیون تنی تولید فولاد در سال 1404 ما نیاز به 40 الی 45 میلیون مترمکعب گاز طبیعی در روز را داریم.

انرژی | سرمایه‌گذاری | صنعت فولاد

* آمادگی انجمن فولاد برای سرمایه‌گذاری در صنعت گاز

وی افزود: در جلسه انجمن فولاد با وزیر نیرو مسأله سرمایه‌گذاری صنایع فولاد در توسعه میادین گازی مطرح شد که ما با توجه به محدودیت‌هایی که در فصل زمستان داریم، از این موضوع استقبال کردیم.

ابراهیمی با بیان اینکه اگر ما بخواهیم به جای گاز طبیعی از قراضه استفاده کنیم، باید هزینه بیشتری بپردازیم، گفت: سرمایه‌گذاری در توسعه میادین گازی می‌تواند زمینه تثبیت مصارف فولاد را فراهم و به ناترازی گازی نیز کمک کند و از طرفی صنعت فولاد کشور گام دیگری در راستای توسعه ایران بردارد.

نایب رئیس انجمن فولاد با اشاره به اینکه فولاد خوزستان در هر روز 4.6 میلیون مترمکعب گاز مصرف می‌کند، گفت:‌راهکارهایی نظیر ذخیره سطحی نمی‌تواند پاسخگوی نیاز فولادی‌ها باشد و بهترین راهکار به منظور تأمین گاز پایدار در فصل سرد توسعه سرمایه‌گذاری فولادی‌های در میادین گازی است.

* رشد 29 درصدی مصرف برق فولادی‌ها

وی با اشاره به تأمین برق در فصل گرم گفت: بر اساس آمار مدیریت شبکه برق، فولادی‌ها 29 درصد برق بیشتری در فصل گرم سال جاری نسبت به سال گذشته گرفته‌اند و شرایط تأمین انرژی ما در فصل تابستان قابل مقایسه با سال 1400 نیست.

ابراهیمی در بیان راهکارهای جبران تولید بر اثر برنامه مدیریت مصرف برق گفت: در فصل گرم شب‌ها اجازه برداشت بیشتر از سقف دیماندی (تقاضا) کارخانه‌های فولاد داده شده و همین مسأله سبب شده تا تولید ما از برنامه مدیریت مصرف برق آسیب نبیند.

به گزارش فارس، مسئله سرمایه‌گذاری صنعت فولاد در میادین گازی از سال گذشته در پی محدودیت‌های تامین گاز طبیعی در فصل زمستان به دلیل مصرف قابل توجه بخش خانگی مطرح شده است و در جلسه اخیر وزارت نیرو با انجمن فولاد نیز این موضوع بار دیگر مورد تاکید قرار گرفت و مقرر شد، اقدامات اجرایی در این زمینه در دستور کار قرار گیرد.

بسته‌ پیشنهادی مدیرعامل فولاد مبارکه برای توسعه میادین گازی و مصرف بهینه گاز

مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: جایگزینی بخاری‌های خانگی، اهدای پاداش به مشترکین کم‌مصرف و استفاده از گاز صرفه‌جویی‌شده در مصارف خانگی برای بخش صنعت و همچنین سرمایه‌گذاری بخش فولاد کشور در میادین گازی از اقدامات مؤثر برای تأمین گاز صنعت فولاد کشور است.

در نخستین همایش تخصصی انرژی در صنعت فولاد که با حضور مدیران شرکت‌های بزرگ فولادی، معدنی و نیروگاهی، معاونان و مدیران وزارتخانه‌های نفت، نیرو و صمت، شرکت ملی گاز، شرکت مدیریت برق، ایمیدرو، تشکل‌ها و تأمین‌کنندگان برتر حوزه انرژی و رئیس و اعضای انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران برگزار شد، محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه، جایگزینی بخاری‌های خانگی، اهدای پاداش به مشترکین کم‌مصرف و استفاده از گاز صرفه‌جویی‌شده در مصارف خانگی برای بخش صنعت و همچنین سرمایه‌گذاری بخش فولاد کشور در میادین گازی را از اقدامات مؤثر برای تأمین گاز صنعت فولاد کشور دانست.

 در این همایش که در هتل همای تهران و با محوریت طرح چالش‌ها و راهکارهای تأمین انرژی (برق و گاز) موردنیاز صنعت فولاد کشور برگزار شد، سخنرانان به بیان دیدگاه‌های خود در این حوزه پرداختند. در ادامه مطلب، گزیده‌ای از سخنرانی‌های این همایش را می‌خوانید.

صنعت فولاد تنها حدود ۳ درصد گاز کشور را مصرف می‌کند

صنعت فولاد به‌عنوان صنعتی گازمحور، تنها حدود ۳ درصد از گاز کشور را مصرف می‌کند و با توجه به زمان‌بر بودن سرمایه‌گذاری در میادین گازی، اگر بخواهیم در کوتاه‌مدت اتفاق ویژه‌ای رخ دهد، باید برای صرفه‌جویی در مصرف خانگی برنامه‌ریزی کنیم.

صنعت فولاد کشور بر پایه مزیت‌های نسبی نظیر برق و گاز توسعه یافته و این در حالی است که امروز این صنعت در همین زمینه با چالش‌هایی روبه‌رو است. رقابت در عرصه بین‌المللی جدی است و باید در مورد توسعه‌ها و اقدامات دیگر برنامه‌ریزی‌ کنیم. امروزه علاوه‌بر چالش‌های بین‌المللی، تعارضاتی نیز وجود دارد و این مشکلات باید حل شود تا بتوانیم جایگاه خود را حفظ کنیم.

در سال گذشته نیز این همایش برگزار شد، ولی همچنان مشکلات زیادی وجود دارد و در دسترسی به بخش قابل‌توجهی از گاز موردنیاز صنعت فولاد با محدودیت روبه‌رو شده‌ایم. امروز نگهداری کارخانه‌های فولادی با چالش مواجه شده و این موضوع می‌تواند تبعات بسیار بدی برای کشور داشته باشد. این در حالی است که از سال گذشته تاکنون تنها فولادی‌ها اقداماتی در این زمینه انجام داده‌اند.

روند استفاده از گاز به‌طورکلی در حال افزایش است. با توجه به برنامه‌ریزی برای تولید ۵۵ میلیون تن در سال ۱۴۰۴ و مجوزهایی که برای بالغ‌بر ۱۰۰ میلیون تن صادر شده، قطعا در آینده چالش‌هایی خواهیم داشت؛ این در حالی است که ۵۰ درصد مصارف کشور مربوط به بخش خانگی و نیروگاهی است.

با توجه به زمان‌بر بودن سرمایه‌گذاری در میادین گازی، برای اینکه اتفاق ویژه‌ای در کوتاه‌مدت رخ دهد، ما انجام کارهای عملیاتی برای صرفه‌جویی در مصارف خانگی را مطرح کردیم. البته سازمان‌های مربوطه باید محور این کار باشند. پیشنهادهای عملیاتی برای طرح جایگزینی بخاری و اهدای پاداش به مشترکین کم‌مصرف در این زمینه مطرح شد.

راندمان تولید برق نیروگاهی حدود ۳۸ درصد است که در بسیاری نقاط کشور شاهد راندمان ۲۰ درصدی هستیم. با افزایش راندمان می‌توان شاهد کاهش مصرف گاز در مصارف نیروگاهی بود. این کار با سرمایه‌گذاری کم در کوتاه‌مدت قابل‌انجام است و می‌تواند مشکلات را تا حدی کاهش دهد. فولاد مبارکه به این حوزه وارد شده و امروز شاهد نیروگاهی با راندمان ۶۰ درصد و پیشرفت بالای ۵۵ درصد در پروژه هستیم.

در حوزه کاهش مصرف برق نیز به همین صورت است. مصرف صنعت فولاد چیزی حدود ۷ درصد است و با توجه به زیاد بودن مصرف خانگی باید اقداماتی در این زمینه انجام دهیم. موضوع تولید دی‌اکسید کربن نیز موضوع مهمی است. تولید دی‌اکسید کربن ۱.۹ تن به ازای تولید هر تن فولاد است. در فولاد مبارکه این عدد ۱.۶ تن است؛ بنابراین از بنچ‌مارک‌ها جلو هستیم. در مصرف آب نیز فولاد مبارکه ۲.۲ مترمکعب برای هر تن مصرف می‌کند که بهتر از بنچ‌مارک‌های جهانی است.

فولاد مبارکه برای تولید برق، نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی سیکل ترکیبی، ۲۰۰ مگاواتی بادی و ۶۰۰ مگاواتی خورشیدی را در دست احداث دارد که این پروژه‌ها دستاوردهای زیست‌محیطی بسیاری در پی خواهد داشت. در فولاد مبارکه به‌دلیل کمبود انرژی، شاهد افت تولید در گندله‌سازی به میزان ۶۹۱ هزار تن، در احیا مستقیم به میزان ۱۲۰۷ هزار تن، در ریخته‌گری مداوم به میزان ۸۰۰ هزار تن و در احیا مستقیم سبا به میزان ۴۱۸ هزار تن بوده‌ایم.

برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی، ۳۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری انجام شده و پروژه‌هایی با ارزش ۹۸۴ میلیون یورو فعال است که اهتمام فولاد مبارکه را به بهینه‌سازی مصرف انرژی نشان می‌دهد. پروژه‌های آبی فولاد مبارکه به ارزش ۱.۲ میلیون یورو در دست اقدام است و بخش قابل‌توجهی از این سرمایه‌گذاری مربوط به مشارکت در طرح انتقال آب است که جمع این اعداد در حدود ۳ میلیارد یورو است.

فعال‌سازی میادین گازی نیز توسط فولاد مبارکه پیشنهاد شده و در دست مطالعه است که به حدود یک میلیارد یورو سرمایه‌گذاری نیاز دارد و وزارت نفت باید در زمینه اعطای مجوزها همکاری کند. همچنین باید تضمین داده شود که گاز و برق تولیدشده به خود صنایع تعلق بگیرد.

دکمه بازگشت به بالا