دانش و سلامتمجله کسب و کار

چرا پرتاب باد داکت اسپلیت کم شده است؟

پرتاب باد داکت اسپلیت و یا کولر گازی بسیار کم است، علت چیست؟

در این مقاله قصد داریم شما را با یک عیب دیگر در مورد داکت اسپلیت و کولر گازی برای شما شرح دهیم. زمانی که پرتاب باد از دریچه داکت اسپلیت و یا دهنه کولر گازی بسیار کم باشد باید مرحله به مرحله سیستم را چک کنید.

تنظیم ترموستات داکت اسپلیت | تنظیم داکت اسپلیت برای زمستان | تنظیم هواساز برای زمستان

موتور فن داخلی معیوب شده است

تمامی موتور فن های داخلی کولر گازی  و داکت اسپلیت زمانی که نیم سوز  می شوند پرتاب باد بسیار کاهش یافته و در نهایت سیستم به دمای مطلوب ترموستات نرسیده و اتومات نمی کند و همین امر سبب آسیب دیدن قسمت اصلی  دستگاه که کمپرسور  است می شود و هزینه های بالایی را برای شما به وجود می اورد.

دستگاه سرویس نشده است

مشتریان گرامی حتما به قسمت سرویس داکت اسپلیت و سرویس کولر گازی  توجه ویژه ای داشته باشید .چرا که شما می توانید با یک سرویس ساده کارکرد دستگاه را بهبود ببخشید و از سرمای آن لذت ببرید .زمانی که دستگاه سرویس نشود مجبورا تمامی قطعات تحت فشار بوده الخصوص مصرف برق داکت اسپلیت و کولر گازی بیشتر از حد بالا می رود و به سیم کشی اسیب وارد می کند .

    دقت داشته باشید تمامی مراحل گفته شده فقط باید توسط تعمیرکار صورت پذیرد چرا که عمل خود سرانه شما فقط به دستگاه اسیب وارد می کند.

شارژ گاز دستگاه کم است

 داکت اسپلیت و کولر گازی بعد از مدتی کارکرد نیاز به شارژ گاز دارد زمانی که شما دستگاه را بدون گاز کافی روشن می کنید در دهنه کولر گازی و دریچه داکت اسپلیت گرما را حس می کنید پس حتما بعد از سرویس دستگاه شارژ گاز دستگاه باید چک گردد .

اواپراتور بسیار کثیف

در بعضی از جاها مشاهده شده است که فقط از داکت اسپلیت و کولر گازی استفاده کرده و هیچ توجهی به سرویس و یا شارژ گاز آن نکرده و به خیال خود هزینه ای نمی کنند این کار اشتباه بوده و با این کار به دستگاه خود اسیب جدی وارد کرده  که دیگر با سرویس کردن و کارهای دیگر هیچ تغییری نخواهد کرد. اواپراتور یا همان رادیاتور داخلی داکت اسپلیت  قطعه ای بسیار مهم بوده که در صورت گرفتگی داکت اسپلیت و یا کولر گازی باید سرویس کلی شود و هزینه ای آن بالاتر بوده و محیط اطراف را کثیف می کند.

تفاوت کولر گازی با اسپلیت چیست؟

در ابتدای مقاله بهتر است با تفاوت کولر گازی و اسپلیت آشنا شوید. در واقع باید گفت اسپلیت زیر مجموعه ای از کولرهای گازی می باشد. و یا به عبارتی کولرهای گازی انواع مختلفی دارد که اسپلیت یکی از انواع آن است. کار تمام کولرهای گازی یکسان و مشابه هست و برای خنک کردن یک محیط استفاده می شود.

تنها تفاوتی که می توان در کولر گازی و اسپلیت عنوان کرد، نوع کاربر آنها در محیط است. بعنوان مثال در برخی محیط ها نمی توان از کولر گازی دو تکه ای استفاده کرد. بنابراین باید از کولر گازی نوع ایستاده یا پنجره ای و… استفاده کرد. کولرهای گازی اسپلیت امروزه خیلی طرفدار دارد و به دلیل مزایایی که دارد پرفروش‌ترین کولر گازی ها هستند.

بنابراین می توان گفت موارد و خطاهایی که در مورد تعمیر کولرگازی وجود دارد می تواند برای داکت اسپلیت نیز مورد استفاده قرار بگیرد. در برخی از موارد خطاهای رخ داده در برند های مختلف داکت اسپلیت که منجر به کم و زیاد شدن پرتاب باد کولرگازی می شود یکسان بوده و راه و روش برطرف آن ها نیز مشابه می باشد.

علت کم و زیاد شدن پرتاب باد کولر گازی پنجره ای

یکی از رایج ترین مشکلات کولرگازی پنجره ای کم شدن پرتاب  باد کولر است. این مشکل بعد از چندسال که کولر گازی کار کند اتفاق می افتاد. علت کم و زیاد شدن پرتاب باد کولر گازی پنجره ای شامل:

  • کثیف شدن و مسدود شدن فیلتر هوای کولر گازی پنجره ای: کولر گازی پنجره ای موقع کار همان مقدار هوایی که از طریق فیلتر هوا عبور می کند به بیرون پرتاب می کند. در نتیجه درصورتیکه فیلتر هوا کثیف یا مسدود شده باشد قدرت هوایی که از فیلتر عبور میکند کاهش می یابد.
  • یخ زدن یا برفک زدن کویل ها: روش خنک شدن هوای کولر گازی به این صورت است که هوا از بین لوله ها و کویل های اپراتور عبور می کنند و باعث خنک شدن هوا می شود. در صورت یخ زدن و برفک زدن این لوله ها می تواند منجر به مسدود شدن مجاری هوا شود. یخ زدن لوله به علت کثیف بودن فیلتر هوا و مسدود شدن دریچه، وجود گرد و خاک زیاد روی لوله ها، بروز نشتی در مبرد می باشد.
  • نشتی و یا مسدود شدن لوله ها: از وظایف لوله های کولر گازی پنجره ای انتقال هوایی خنک به داخل خانه است. درصورتی که این لوله ها نشتی داشته باشند باعث کاهش قدرت باد می شود و باید آن را تعمیر کرد.
  • بروز مشکل در فن بلوور کولر گازی: مهمترین دلیل اصلی کم شدن پرتاب باد کولر گازی پنجره ای خراب شدن فن بلوور است. فن بلوور با چرخش خود باد سردی که از لوله های مبرد عبور داده شده اند را به داخل خانه انتقال می دهند. در صورتی که کثیفی و گرد و غبار روی تیغه های این فن وجود داشته باشد یا موتور بلوور خراب شده باشد قدرت باد به داخل خانه کاهش می یابد.
  • خراب بودن برد کولر گازی: آخرین دلیلی که می تواند موجب کاهش پرتاب کولر گازی پنجره ای شود باید در برد کولر بررسی کنید. سوختن و یا نیم سوز شدن برد کولر می تواند روی قدرت کولر و یا میزان پرتاب باد کولر تاثیر گذارد. در صورتی که برد خراب شود دیگر نمی تواند به بخش های مختلف کولر فرمان لازم را صادر کند و در نتیجه کولر وظیفه خود را بدرستی انجام نمی دهد و همین موضوع باعث افزایش و کاهش خودبخودی باد کولر گازی اسپلیت می شود. در برخی از موارد خراب بودن برد کولرگازی می تواند علت روشن نشدن کولرگازی داکت اسپلیت نیز باشد.

دلایل کم و زیاد شدن باد کولر گازی ال جی

کولر گازی ال جی به دلیل کیفیت بالایی که دارد بسیار پرطرفدار می باشد. از کولر گازی ال جی به دلیل داشتن قابلیت های زیادی در محیط های مختلف استفاده می کنند. در این میان ممکن است به دلیل استفاده نادرست متوجه شوید که کولر گازی مثل همیشه کار نمی کند بنابراین ممکن است دچار مشکلاتی مثل کم و زیاد شدن شدت باد کولر شود. در این قسمت از نقاله به بیان دلیل کم شدن پرتاب کولر گازی ال جی می پردازیم:

  • بروز مشکل در فیلتر هوا: یکی از عواملی که باعث کم و زیاد شدن باد کولر گازی می شود کثیف بودن فیلتر هوا می باشد. فیلتر هوا به دلیل اینکه در مسیر هوای ورودی قرار دارد گردو غبار را جذب خود می کند تا مانع ورود به موتور کولر شوند. به مرور زمان آلودگی ها و کثیفی هایی که جذب فیلتر هوا شده اند باعث کاهش باد کولر گازی ال جی می شود که باید فیلتر هوا تعمیر شود.
  • بروز مشکل در نوسانات جریان برق: گاهی اوقات ممکن است به دلیل ضعیف بودن جریان برق کمپرسور و بلوور بدرستی و با تمام توان خود کار نتواند کار کند. بنابراین ضعف در نوسانات جریان برق علت کاهش پرتاب باد کولر گازی اسپیلت یا علت کم و زیاد شدن پرتاب باد کولر گازی می باشد.
  • کویل های اپراتور دچار یخ زدگی شوند: ممکن است این سوال برای شما ایجاد شود که چرا پرتاب کولر گازی کم شده است؟ برای پاسخ به این سوال اول باید به یک نکته مهم توجه داشته باشید که محل قرار گرفتن کویل های خنک کننده کولر گازی در داخل ساختمان است. بنابراین در صورتی که کویل ها یخ بزنند باعث جلوگیری از خروج هوا می شود.
  • بلوور های کولر گازی دچار مشکل شوند: بلوور در واقع قطعه ای است که در قسمت داخلی یونیت قرار می گیرد. ممکن است در موتور بلوور مشکلی ایجاد شده باشد یا اینکه در سطح پره های بلوور جرم و آلودگی های زیادی باشد. برای حل این مشکل ابتدا باید کولر گازی را خاموش کنید و سپس موتور بلوور در قسمت یونیت داخلی کولر بطور دقیق بررسی کنید. در صورت برطرف نشدن مشکل باید از تعمیرکاران حرفه ای کمک بگیرید.
  • خراب بودن محافط برق: اگر محافظ برق نتواند به درستی وظیفه خود را انجام دهد باعث می شود روی عملکرد و کارکرد مناسب کولر تاثیر گذارد و شدت باد را کاهش دهد و همین موضوع می تواند علت کم و زیاد شدن پرتاب باد کولر گازی باشد.

در کنار این عوامل می توان به تعمیر کمپرسور کولرگازی نیز اشاره نمود که می تواند یکی از کارهایی باشد که به سلامت و کارایی بهتر کولرگازی شما کمک می کند تا مشکلاتی در زمینه پرتاب باد یا کم زیاد شدن باد کولرگازی نداشته باشید.

منبع:

https://www.tehranservic.com/

https://www.tehranservic.com/duct-split/repair/

مشاهده مطالب بیشتر

تحریریه مجله ایرانی

اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا