عمومیمجله کسب و کار

درمان شیره سیاه درخت گردو

علت سیاه شدن تنه درخت گردو + راهکار

علت سیاه شدن تنه درخت گردو می تواند ناشی از عوامل بیماری زا و یا قرار گرفتن درخت در معرض تنش های متفاوت باشد.

علت سیاه شدن تنه درخت گردو چیست؟

قبل از پاسخ به این سوأل ابتدا چند نکته ی مهم را برای شما بازگو می کنیم. درخت گردو علی رغم اینکه نسبتا مقاوم شناخته می شود، به مراقبت های خاصی نیاز دارد. اگر صاحب یک باغ گردو هستید و به سلامتی درختان خود اهمیت می دهید، بایستی موارد زیر را همیشه در نظر داشته باشید.

  • آبیاری منظم و مناسب
  • سمپاشی اصولی
  • تغذیه ی کافی
  • کوددهی مرتب در زمان مناسب
  • هرس کردن
  • عدم شوری خاک
  • رسیدن نور کافی
  • رعایت الگوی کاشت درخت
  • رعایت مراقبت های استاندارد مورد نیاز

چنانچه به جمیع مواردی که در فوق اشاره کردیم همواره توجه داشته باشید، می توانید تنش ها، تهدید ها و عوامل بیماری زا را به حداقل میزان ممکن برسانید. با این حال درختان، مانند هر موجود زنده ی دیگری ممکن است با مشکلات و عوامل بیماری زا درگیر شوند.

در صورتی که متوجه سیاه شدن تنه درخت گردو شدید قبل از هر چیزی به نحوه ی نگهداری و مراقبت از درخت توجه داشته باشید. در نظر بگیرید که به درخت از هر نظر رسیدگی کرده اید و موردی از قلم نیفتاده است. چرا که بر خلاف تصور افراد گاه بسیاری از مشکلات درخت به دنبال عدم مراقبت صحیح از درخت اتفاق می افتد. چنانچه تمام و کمال به درخت خود رسیدگی کرده اید باید درخت را از نظر عوامل بیماری زا مورد بررسی قرار دهید.

شانکر سطحی پوست گردو

شانکر سطحی پوست گردو نوعی بیماری است که عامل مولد آن نوعی باکتری می باشد. این بیماری به ضعیف شدن درخت و خشکیدگی شاخه ها منجر می گردد. باکتری مولد این بیماری در فصل زمستان از بین نمی رود، بلکه با آغاز بهار و افزایش رطوبت هوا فعالیت خود را آغاز کرده و به درخت نفوذ می کند.

بهترین قارچ کش درخت گردو | خواص شیره درخت گردو | درمان سیاه شدن تنه درخت گردو

شانکر سطحی گردو در خاک های خشک و فقیر که فاقد املاح و عناصر کافی هستند با سرعت بیشتری منتشر می شود. این بیماری باکتریایی با ایجاد لکه هایی متعدد روی تنه ی درخت و یا شاخه های اصلی آغاز می شود. رنگ لکه ها قهوه ای تیره مایل به مشکی می باشد. لکه ها روی پوسته ی خارجی تنه و یا شاخه های اصلی کاملا نمایان هستند.

نکته ی مهم تر اینکه از محل لکه ها ممکن است مایع سیاه رنگی به بیرون تراوش کند. این ماده پس از اینکه در معرض هوا قرار می گیرد خشک و غلیظ می شود و ظاهری شبیه به قیر پیدا می کند. اگر به دنبال علت سیاه شدن تنه درخت گردو هستید این بیماری می تواند یکی از علل محتمل آن باشد. این تراوشات و آلودگی به وسیله ی باد و باران  می تواند به سایر نقاط درخت منتقل شده و آلودگی های بیشتری را به وجود بیاورد.

مهم ترین نکته در پیشگیری از شانکر سطحی پوست نهال گردو خوشه ای؛ توجه به تامین مواد غذایی مورد نیاز درخت است. نحوه ی آبیاری درخت بسیار مهم است. تنش های آبی می تواند شرایط مساعد تری برای ابتلای درخت به این بیماری را به وجود بیاورد. البته متذکر می شویم استفاده از ارقام مقاوم و سالم برای کاشت نهال گردو پیش از هر چیزی مهم و ضروری می باشد. در صورت مشاهده ی هرگونه علائم و آلودگی در درخت خود سریعا محل آلودگی را از درخت به صورت کامل جدا کنید و محل بریدگی ها را به وسیله ی محلول اکسی کلرور مس ضد عفونی نمایید.

شانکر سیتوسپورایی

بیماری شانکر سیستوسپورایی نوعی بیماری قارچی می باشد که می تواند به تمامی ارقام درخت گردو حمله کرده و آنها را آلوده نماید. مواردی مانند رطوبت محیط و عدم مراقبت صحیح و اصولی از درخت می تواند شرایط بسیاری مساعدی برای رشد و تکثیر این قارچ ای ایجاد نماید و در چنین شرایطی میزان آسیب پذیری درخت به مراتب افزایش می یابد.

شانکر سیتوسپورایی بافت های چوبی درخت را مورد حمله قرار می دهد. به طوری که باعث از بین رفتن بافت های چوبی بارور در درخت گردو می شود. چنین امری می تواند یک خطر جدی برای درخت به حساب بیاید و در نهایت باعث مرگ و از بین رفتن درخت شود.

شانکر سیتوسپورایی در شرایطی بیشتر به درختان حمله می کند که درخت با عدم مراقبت صحیح و اصولی مواجه باشد. به عبارت دیگر قرار گیری درخت در برابر انواع تنش ها می تواند به میزان قابل توجهی احتمال مبتلا شدن درخت به این بیماری را افزایش دهد.

چنانچه در تنه ی درخت شما و یا شاخه هایی آن زخم هایی در اثر نیش حشرات آفتاب سوختگی و یا جای هرس کردن وجود داشته باشد، در صورت رطوبت هوا این قارچ می تواند از محل همین زخم ها وارد درخت گردد. با ورود قارچ به درخت در اطراف شاخه ها علائمی به چشم می خورد و اصطلاحا حالت کمربندی در اطراف شاخه ها مشاهده می شود. این زنگ خطریست که شما باید کنترل و درمان بیماری را آغاز نمایید. چنانچه اقدامات لازم و مورد نیاز برای کنترل و درمان بیماری صورت نپذیرد، قارچ به قسمت تنه ی درخت حمله می کند.

در این مرحله علائم بیشتری قابل رویت است. شانکر ها (زخم ها) به رنگ تیره و صورت فرورفته بر روی شاخه های درخت و تنه ی آن ایجاد می گردد. در قسمت شاخه ها برگ ها خشک می شوند و به همان صورت روی درخت قرار دارند. در قسمت هایی از تنه که دچار آلودگی شده، زائده های جوش مانند ریزی به رنگ سیاه به وجود می آید.

با افزایش رطوبت دما ممکن از است در محل این زائده های سیاه توده هایی به رنگ نارنجی رشد کند. این توده ها بلند بوده و از قسمت زائده ها به وجود می آید. این توده های نارنجی هاگ های قارچ هستند که به سرعت در حال رشد و تکثیر می باشند. در صورت عدم کنترل و درمان بیماری تنه ی درخت گردو سیاه شده و سلامتی درخت در معرض خطر جدی قرار می گیرد.

درمان سم شیره درخت گردو

استفاده از سموم درخت گردو، می تواند به عنوان یک روش کارآمد در کنترل آفات، بیماری ها و مشکلات این درخت به کار گرفته شود. یکی از این مشکلات، خروج شیره یا صمغ از بدنه درخت گردو است که وضعیتی چسبناک را ایجاد می کند و با استفاده از سم شیره درخت گردو می توان آن را مهار کرد. هر چند برخی از درختان به طور طبیعی شیره بیشتری دارند که در مصارف صنعتی و خوراکی مورد استفاده قرار می گیرد، اما دلایل دیگری نیز ممکن است باعث نشت شیره از درخت شوند.

جهت درمان شیره درخت گردو، انتخاب سم مناسب امری حیاتی است و انتخاب آن نیازمند دقت و اطلاعات کافی می باشد. ما در این مقاله، اطلاعات مفیدی را برای شما گردآوری کرده ایم تا بتوانید با مطالعه آن، اطلاعات بیشتری درباره استفاده از سم شیره درخت گردو و روش های کنترل آفات و بیماری ها کسب نمایید.

شیره درخت گردو چیست؟

قبل از بررسی سموم مورد نیاز برای درمان شیره گردو، اجازه دهید تا با آنچه که به عنوان صمغ از تنه خارج می شود، آشنا شویم. این ماده در واقع یک مایع شیرین است که حاوی آب، مواد مغذی و مواد معدنی می باشد و از طریق آبکش و آوند چوبی به سراسر درخت منتقل می شود و همانند جریان خون در بدن انسان عمل می کند. شیره درخت گردو برای سلامت آن حیاتی است و درخت نمی تواند بدون آن زنده بماند.

آوندهای چوبی درون درخت گردو، آب و مواد معدنی و همچنین هورمون های لازم را به سمت بالای درخت منتقل می کنند. آوندهای چوبی، کانال های انتقال یا در واقع، همان حلقه هایی هستند که تنه درخت را شکل می دهند. با استفاده از این حلقه ها می توان سن درخت را مشخص نمود.

چه چیزی باعث ترشح بیش از حد شیره درخت گردو می شود؟

اگرچه استفاده از سموم برای درمان شیره درختان گردو استفاده می شود، اما همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. باید بدانید چه عواملی باعث به وجود آمدن این حالت در درخت شما شده است. خروج و نشت شیره می تواند معانی مختلفی داشته باشد. عدم هرس در موقعیت مناسب و ایجاد تنش در گیاه، باعث ایجاد بیماری می شود.

آسیب هرس

پس از هرس، مشاهده شیره درخت گردو در مقادیر کم، طبیعی است و مشکلی نخواهد داشت. با این حال، این حالت زمانی به مشکل تبدیل می شود که نشت شیره بیش از حد و به مدت طولانی باشد، که دراین صورت منجر به مشکلات زیر خواهد شد:

  • حساسیت درخت گردو در برابر آفات و بیماری ها
  • خطر نابودی درخت گردو در صورت عدم درمان
  • کاهش عمر مفید درخت گردو
  • کاهش عملکرد درخت
  • افزایش هزینه های درمانی و نگهداری درخت گردو

از این رو، هرس خوب و به موقع، بهترین راه حل برای جلوگیری از نشت شیره درختان گردو محسوب می شود. هرس باید موقعی که درخت در خواب زمستانی است صورت گیرد، به خصوص درختان گردو که به “خونریز” معروف هستند. در کشورهای مختلف، شیره درخت گردو برای موارد خوراکی و صنعتی استفاده می شود؛ اما شیره باید سالم باشد و تمام انواع آن، این کاربرد را نخواهد داشت.

درمان آسیب های هرس درخت گردو

برای درمان آسیب های ناشی از هرس، از پانسمان زخم و یا رنگ استفاده نکنید. اجازه دهید درخت خود به تنهایی زخمش را التیام بخشد. اگرچه زخم درخت می تواند خطرناک باشد و باعث حمله های باکتریایی شود، اما استفاده از رنگ یا افزایش هرس، باعث افزایش عفونت و پوسیدگی خواهد شد.

شکل گیری زخم درخت گردو

تجمع باکتری ها، به ویژه در فصل بهار یا پاییز، بیشتر است. این تجمع، باعث ایجاد فشار داخلی و خروج شیره درخت گردو به بیرون می شود. با گذشت زمان به دلیل تخمیر، شیره بیرون زده بوی الکلی خواهد داشت که به مرور ترش می شود. در این شیره، رشد قارچ ها، کپک ها و باکتری های ثانویه صورت می گیرد و منجر به ایجاد لایه لزج بر روی پوست درخت گردو می شود.

مشاهده مطالب بیشتر

تحریریه مجله ایرانی

اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا