اقتصادیمجله کسب و کار

با طرز کار میکسر بتن آشنا شوید

آشنایی با نحوه کار میکسر بتن یا بتونیر، باعث می شود تا راندمان کار با این دستگاه را تا چند برابر افزایش دهد. برای کار با بتونیر لازم است تا نکاتی را هم در مورد خود دستگاه میکسر و هم در مورد تهیه بتن بدانیم. چرا که اگر به کار با دستگاه مسلط باشیم اما بتن خوبی درست نکنیم حتی ممکن است به خود میکسر هم آسیب وارد شود. در ادامه به صورت کامل به بررسی نحوه کار بتونیر یا همان میکسر بتن می پردازیم.

انواع میکسر بتن | قیمت ماشین میکسر بتن دیوار | قیمت میکسر بتن 1000 لیتری

عملکرد بتونیر چگونه است؟

ابتدا توضیحی در مورد عملکرد میکسر بتن می دهیم سپس نحوه کار آن را بررسی میکنیم. استفاده از میکسر بتن به 2 منظور اصلی است:

  • ترکیب و ساخت بتن: چرخش دیگ بتونیر منجر به ترکیب شدن مواد داخل آن می شود. در این قسمت باید به حجم مواد و ظرفیت دیگ دقت کنید. دیگ هر میکسر ظرفیت و حجم مشخصی دارد، که بر اساس همین ظرفیت ها نیز می توان آن ها در دسته بندی های مختلفی تقسیم کرد. به همین دلیل لازم است پیش از خرید بتونیر، حجم کار خود را بسنجید و میکسر مناسب انتخاب کنید.
  • جلوگیری از سفت شدن بتن: با توجه به اینکه بتن در صورت ساکن بودن، سفت می شود؛ میکسر بتن طوری طراحی شده که با استفاده از چرخش دیگ از سفت و خشک شدن آن جلوگیری میکند.

میکسر بتن چگونه کار میکند؟

میکسر های بتن می تواند با الکتروموتور، هیدروموتور یا موتور بنزینی و دیزلی کار کند. با استفاده از یک گیربکس، انرژی از موتور دریافت و به دیگ میکسر منتقل می شود.

معمولا گیربکس هایی که برای انواع بتونیر خریداری می شود، گیربکس حلزونی است. به صورت دقیق تر در میان انواع گیربکس حلزونی در سایزهای مختلف، گیربکس حلزونی vf86 و 62  بیشترین استفاده را برای این کاربری دارند.

تمام مراحل کار میکسر بتن را می توان به صورت زیر در نظر گرفت:

تولید دور از طریق موتور ← دریافت دور توسط گیربکس ← انتقال دور به دیگ میکسر ← چرخش دیگ ← ترکیب مواد و جلوگیری از سفت شدن آن ها

انواع میکسر بتن | قیمت ماشین میکسر بتن دیوار | قیمت میکسر بتن 1000 لیتری

در حین کار با میکسر بتن در نظر داشتن چند نکته ضروری است. در ادامه آن ها را بررسی می کنیم.

مهم ترین نکات در کار با میکسر بتن

دستگاه بتونیر پیچیدگی چندانی ندارد اما به دلیل صنعتی بودن آن نکات ایمنی و تکنیکی وجود دارد که با رعایت آن ها می توان راندمان بالاتری را بدست آورد:

چک کردن منبع تغذیه: چنانچه از بتونیر برقی استفاده می کنید، پیش از راه اندازی و حتی پیش از خرید میکسر بتن، لازم است نوع برق مشخص کنید. چرا که باید مشخص شود الکتروموتور تکفاز مناسب شما است یا سه فاز.

بررسی اتصالات: قبل از راه اندازی مکیسر بتن لازم است اتصال گیربکس به موتور، و دیگ به گیربکس چک شود. چرا که در صورت اتصال نادرست آن ها، علاوه بر خطرات مختلف عملا کار دستگاه مختل می شود.

اسقرار در محل مناسب: میکسر بتن، باید روی سطحی صاف و ایمن قرار گیرد. در نظر داشته باشید، که مواد داخل این دستگاه، بتن است. چنانچه تعادل دستگاه بهم ریزد، هم خسارات جانی خواهیم داشت و هم مالی.

استفاده از لباس کار مناسب: قبل از هرچیز لازم است از دستکش ها و لباس کار مناسب استفاده کنید. بتن مواد شیمیایی و دارای آهک است که برای سلامت پوست ضرر دارد. جدای از این در صورت خشک شدن بتن روی پوست، به سختی می توان آن را تمیز کرد.

توجه به میزان بتن مورد نیاز: بتن سریع سفت می شود، دیگ میکسر با قابلیت چرخش از سفت شدن بتن جلوگیری می کند. با این وجود باید مقدار دقیق بتن مورد نیاز به درستی محاسبه شود.

در نهایت توجه کنید روند کار میکسر بتن یا همان بتونیر، ساده اما حساس است. به همین دلیل باید کارایی صحیح گیربکس و موتور آن مرتب چک شود تا از ضررهای احتمالی جلوگیری شود.

مشاهده مطالب بیشتر

تحریریه مجله ایرانی

اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا