اقتصادی

اختلال بازار جهانی سوخت از حملات پهپادی اوکراین به پالایشگاه‌های روسی

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) هشدار داد حملات پهپادی اوکراین به پالایشگاه‌های روسی، ممکن است بازارهای جهانی سوخت را مختل کند.

به گزارش مجله ایرانی، آژانس بین‌المللی انرژی در جدیدترین گزارش ماهانه خود اعلام کرد بازارهای جهانی به صادرات دیزل، نفتا و سوخت جت روسیه متکی هستند و برآورد کرد حداکثر ۶۰۰ هزار بشکه در روز ظرفیت پالایش روسیه ممکن است در سه ماهه دوم، آفلاین شود.

این آژانس، به دلیل تولید پالایشگاهی پایین‌تر روسیه، اختلالات غیرمنتظره در اروپا و فعالیت ضعیف چینی، پیش بینی خود از تولید پالایشگاهی جهانی در سال میلادی جاری را به میزان ۱۶۰ هزار بشکه در روز پایین برد و اکنون انتظار دارد میزان تولید، یک میلیون بشکه در روز رشد کرده و به ۸۳.۳ میلیون بشکه در روز صعود کند.

در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی آمده است: اختلالات پالایشگاهی روسیه، به نگرانی در بازار جهانی محصولات نفتی افزوده است.

اوکراین در ماه‌های اخیر، حملات علیه پالایشگاه‌های نفت روسیه را افزایش داده که باعث کاهش ظرفیت پالایش روسیه شده و ظاهرا، کاخ سفید را نسبت به افزایش قیمت‌های جهانی سوخت، نگران کرده است.

روزنامه فایننشیال تایمز ماه گذشته به نقل از منابع آگاه گزارش کرد آمریکا مکررا از اوکراین خواسته است حملات پهپادی به پالایشگاه‌های نفت روسیه را متوقف کند زیرا بنا بر ارزیابی واشنگتن، این حملات ممکن است به تلافی‌جویی روسیه منجر شده و قیمت‌های جهانی نفت را بالا ببرد.

طبق برآورد رویترز، میزان ظرفیت پالایشی که به دلیل حملات پهپادی اوکراین از کار افتاده، معادل ۱۴ درصد از کل ظرفیت پالایش روسیه است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، روزنامه کومرسانت هفته گذشته به نقل از سرویس آمار دولتی روس استات گزارش کرد به دلیل صدمات حاصل از حملات پهپادی به پالایشگاه‌های نفت روسیه، تولید بنزین این کشور در هفته آخر مارس در مقایسه با متوسط تولید در فوریه، به میزان ۱۲ درصد کاهش پیدا کرده است. بازار داخلی روسیه، به دلیل واردات بالاتر سوخت از بلاروس، هنوز تاثیر این کمبود را لمس نکرده است.

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر

تیم تحریریه اقتصادی

درود بر شما! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم و به تحلیل‌های اقتصادی می‌پردازم. با استفاده از روش‌های پیشرفته تحلیل، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در مورد مسائل اقتصادی تصمیم‌گیری کنید.
دکمه بازگشت به بالا