دانش و سلامت

اسراییل و اشتباه تاکتیکی – مجله ایرانی

این قدیمی‌ترین روزنامه اسرائیلی است و طبق دایره‌المعارف بریتانیکا، معتبرترین روزنامه اسرائیلی است و اکثر خوانندگان آن تحصیل کرده‌اند. این سرمقاله از چند جهت حائز اهمیت است.

درست یک روز قبل از مقاله روزنامه هاآرتص، تمام 4300 پمپ بنزین در ایران به یکباره تعلیق و تحویل سوخت به جایگاه ها متوقف شد. علت این حادثه که مشکلات زیادی را برای مردم ایران به همراه داشت، مدتی در هاله ای از ابهام قرار داشت تا اینکه خبرگزاری آنلاین مجله ایرانی که معمولا زودتر از دیگران اطلاع دارد، احتمال حمله سایبری را گزارش کرد، من صحبت کردم. در نهایت دبیر شورای عالی فضای مجازی ایران در گفت و گو با تلویزیون گفت که حملات سایبری به پمپ بنزین ها ممکن است توسط یک کشور خارجی انجام شده باشد، اما هنوز برای اعلام جزئیات زود است. خبرگزاری آنلاین مجله ایرانی باز هم اولین خبرگزاریی بود که اخیرا مطلبی را در روزنامه هاآرتص منتشر کرد.

تاریخچه حملات سایبری اسرائیل به ایران

اسرائیل در گذشته در چندین حمله سایبری به ایران دست داشته است.

نیروگاه اتمی بوشهر: شاید اولین مورد حمله سایبری اسرائیل به ایران، مورد استاکس نت و نیروگاه اتمی بوشهر باشد. Stuxent بدافزاری بود که توسط دولت های آمریکا و اسرائیل ایجاد شد و در سال 2010 به تاسیسات هسته ای ایران به ویژه نیروگاه بوشهر حمله کرد. یاهو نیوز بعداً ادعا کرد که به اصطلاح «بازی‌های المپیک» برای نابودی برنامه هسته‌ای ایران نبود، بلکه هدف آن ضربه زدن به آن برای خرید زمان و موفقیت تلاش‌های دیپلماتیک بود. ادوارد اسنودن، کارمند سابق سیا که چندین اسناد مربوط به فعالیت های اطلاعاتی آمریکا را فاش کرده است، در مصاحبه با اشپیگل گفت که این بدافزار با همکاری آژانس امنیت ملی آمریکا و اسرائیل ایجاد شده است.

– زیرساخت های مخابراتی: در سال 1397، حمید فتاحی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در توییتی مبنی بر “حمله های پراکنده” به برخی زیرساخت های ارتباطی مدعی شد که منشأ این حملات اسرائیل بوده است. به گفته غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، این حملات سایبری در «کلاس‌های چندگانه» با استفاده از نسل جدید ویروس استاکسونت انجام شده است.

– تأسیسات نظامی پارچین: در 4 مرداد 1378 انفجاری در تأسیسات نظامی پارچین رخ داد. روز بعد، زوئی یازکلی، تحلیلگر سیاسی کانال 13 تلویزیون اسرائیل، گفت که انفجار شب گذشته در پارچین تهران به نظر “نتیجه یک حمله سایبری” بوده است.

– تاسیسات هسته ای نطنز: 21 فروردین ماه سال جاری حادثه ای در تاسیسات هسته ای نطنز رخ داد. شبکه دولتی کن اسرائیل روز یکشنبه (12 آوریل) گزارش داد که “حادثه” در تاسیسات هسته ای نطنز کار اسرائیل و نتیجه “حمله سایبری جدید به ایران” بوده است.

– تأسیسات بندر شهید رجعی: آخرین حمله به تأسیسات آبی و جاده ای بندر شهید رجعی در 10 اردیبهشت ماه سال جاری صورت گرفت. واشنگتن پست روز دوشنبه 19 مه به نقل از یک مقام دولت آمریکا که نامش فاش نشده و مقامات “ناشناس” دولت خارجی گفته است که اسرائیل اخیراً حملات سایبری به تأسیسات آبی و جاده‌های بندر شهید رجایی در استان هرمزگان انجام داده است. داده شده. انجام شده است.

البته حملات قبلی اسرائیل به کشور ما احتمالاً محدود به این موارد نبوده است.

شباهت دو اتفاق و یک نکته عجیب

در 18 ژوئیه سال جاری، سیستم‌های رایانه‌ای شرکت راه‌آهن دچار اختلال جهانی شد و باعث توقف یا حتی لغو صدها قطار و حتی ورود و خروج، مراکز خرید بلیط، کالاهای الکترونیکی و خدمات مسافری و وب‌سایت راه‌آهن شد. شرکت. دردسر خبرگزاری آنلاین مجله ایرانی در همان روز با انتشار عکسی از یک تابلوی اطلاع رسانی از حرکت قطارهای راه آهن ایران خبر از اختلال جهانی در سیستم های رایانه ای شرکت راه آهن داد که هرج و مرج بی سابقه ای را در ایستگاه های قطار سراسر کشور به وجود آورد. پیام “قطارها به دلیل حملات سایبری” در تابلوی اطلاعات قطار نمایش داده شد. این پیام شامل یک شماره تلفن نیز بود.

اما آنچه در مورد حمله سایبری هفته گذشته عجیب بود این بود که در حمله سایبری اخیر به پمپ بنزین ها همین عدد در پیامی روی صفحه نمایش داده شد.

این شباهت یک نکته ظریف داشت. تحقیقات شرکت امنیت سایبری آمریکا و اسرائیل «چک پوینت» در رابطه با حمله چهار ماه پیش نشان می‌دهد که یک گروه هکری به نام «ایندیرا» اختلالات گسترده‌ای در سیستم‌های رایانه‌ای شرکت راه‌آهن ایران ایجاد کرده است. حمله اسرائیل کار یک گروه هکری مشکوک نبود.

بنابراین اندکی احتیاط در این قیاس یک نکته مهم را نشان می دهد. : اسرائیل مدعی است که حمله اخیر کار اوست، در حالی که متن پیام در حمله اخیر شباهت غیرقابل انکاری به متن پیام حمله قبلی دارد و منطقا اسرائیل که بعداً ادعا می کند این کار را انجام داده است، نمی تواند توجیه کند. این قیاس با ادعای تصادفی بودن آن است. . این نشان می دهد که یا هر دو حمله کار اسرائیل بوده و در مورد قبلی اسرائیل به دروغ مسئولیت را بر عهده گرفته است یا اینکه هیچ یک از این حملات کار اسرائیل نبوده و این بار اسرائیل به دروغ ادعا کرده که این کار او بوده است. قابل توجه است که هر دو حمله به پلتفرم خدمات عمومی آسیب نزدیک می‌کنند و هیچ یک از آنها هدف نظامی ندارند، موضوعی که هاآرتص اخیراً اذعان کرده است.

دشمنی دولت اسرائیل با مردم ایران؟

جامعه شناسان معتقدند که افکار عمومی جامعه در یک موقعیت ممکن است با انتقام گیری در مقابل دشمن، در موردی که ماهیت نظامی ندارد و یا با توجیه دشمن در رفتار تلافی جویانه مردم عادی و زندگی روزمره آنها، ارضا شود. باورش دردناکه بزرگان به یاد دارند که زمانی که دولت بعث عراق ناامید از یک نبرد تقابلی بود و کورکورانه موشک‌های اسکاد بی را با کمک کشورهای بزرگ هدف قرار داد، برخی به آرامی شعار «پاسخ موشکی» سر دادند. نشان داد که درخواست تلافی جویانه در برخی موارد قابل انتظار است. اما شکی نیست که کشوری که در دشمنی با مردم پیش قدم شود، منفورتر از همیشه خواهد شد.

تا آنجا که می دانیم، زیرساخت های خدمات عمومی که به طور مستقیم با امنیت و آرامش همه مردم ارتباط دارد، هرگز هدف حملات سایبری ایران در اسرائیل یا حتی ایالات متحده نبوده است. البته ایران در مورد حملات سایبری در مقیاس جهانی نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و دو سال پیش وزارت امنیت داخلی آمریکا در بیانیه‌ای درباره حمله سایبری توسط ایران هشدار داد: «ایران یک برنامه سایبری قوی دارد، یک برنامه سایبری وجود دارد که می‌تواند ایجاد کند. تهدیدی برای ایالات متحده آمریکا، رفتار این کشور نه تنها عطف به ماسبق نیست، بلکه نمی تواند تلافی جویانه باشد و نوعی ابتکار برای آسیب رساندن به امنیت و آرامش مردم ایران است.

موضوع مشکلات ناشی از تهاجم به زیرساخت‌های عمومی را نمی‌توان به‌عنوان موضوع مشکلات ناشی از محدودیت‌های همجنس‌گرایان تلقی کرد و در هر دو مورد نارضایتی عمومی را می‌توان ابزاری دانست که تأثیر یکسانی در اعمال فشار دارد. روی سیستم ممکن است برخی تحریم ها و مشکلاتشان را به تصمیمات سیاسی نسبت دهند و آن را به انتخاب خود یا سیاستمداران بسپارند، اما چه کسی می تواند ادعا کند که مردم ضد مردمی متخاصم و انتقام جو هستند؟ به سیستم اهمیت نمی دهید؟

مردم ایران پیش از این در جنگ هشت ساله نشان داده بودند که برای مقاومت در برابر تهاجم به میهن خود متحد شده و متحدتر شده اند. بنابراین این یک اشتباه تاکتیکی عجیب است که انتظار داشته باشیم اگر امنیت عمومی مردم هدف یک کشور متخاصم قرار گیرد، مردم به دلیل نارضایتی از سیستم حرکتی این کار را انجام دهند. این ادعا در تضاد کامل با پیام های دوستانه ای است که دولت اسرائیل گاها سعی می کند برای مردم ایران ارسال کند.

آب کثیف و اینترنت ملی!

من همیشه بر شبکه ملی اطلاعات (تشکیل یک شبکه مستقل که در آن اطلاعات سازمان‌ها و سازمان‌ها و خدمات دولتی مستقل نگه داشته می‌شود) به جای نام مستعار شبکه ملی اینترنت (اینترنت جهانی بر روی مردم) تاکید کرده‌ام. اینترنت است.) همانطور که وزیر سابق فناوری اطلاعات نیز همین تمایز را تایید کرد و اساساً به دومی دروغ گفت. اما زمان بندی موضوع اینترنت در کشورمان در کنار زمان حمله سایبری اخیر نیز نکته مهمی است. این روزها طرحی با عنوان حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی در صحن مجلس مطرح شده است که هم اکنون در مرحله آزمایشی برای تصمیم گیری نهایی است. افکار عمومی با حساسیت این طرح را دنبال می کند و اگر بنا باشد عمداً بر خلاف وعده مسئولان تضعیف یا محدود کردن دسترسی مردم به اینترنت باشد، مخالفان زیادی دارد از جمله آقای آقاتهرانی نماینده تهران. تعدد وی در مجلس شورای اسلامی و همچنین یکی از حامیان طرح مورد اذعان قرار گرفته است.

همزمانی آزمایشی این حمله سایبری با شرایطی که برخی به دنبال شبکه ملی اینترنت در سایه طرح شبکه ملی اطلاعات هستند، از جمله احتمال دست داشتن موافقان ممنوعیت در این حمله سایبری را تقویت می کند. علاوه بر اینکه مستقیماً امنیت و آرامش مردم را مورد تهاجم قرار می دهند، قطعاً در رفع مخالفت با تحریم ها بی تأثیر نیستند.

1717

مشاهده مطالب بیشتر

دکمه بازگشت به بالا