عمومی

دست بالای ایران در تقابل با رژیم صهیونیستی

تمامی نگاه‌ها در سطح جهانی به ساعت صفر انتقام ایران از رژیم اسرائیل دوخته شده است. صهیونیست‌ها بیش از هر زمان دیگری از حمله احتمالی ایران در هراس هستند و در آماده باش کامل قرار گرفته‌اند.

به گزارش مجله ایرانی، روزنامه «تجارت» در شماره امروز خود نوشت، در وضعیت جدید برای افکار عمومی و ناظران سیاسی پرسش بر سر این نیست که آیا تهران به تل‌آویو واکنش نشان خواهد داد یا خیر، بلکه مساله این است که چگونه ایران از رژیم اسرائیل انتقام می‌گیرد. کلیت منطقه خاورمیانه در یک وضعیت التهاب و انتظار فرو رفته و به نظر می‌رسد صهیونیست‌ها نیز بیش از همیشه خطر را احساس کرده‌اند.

حتمی بودن سیلی خوردن اسرائیل
احتمال قطعی و بی‌بدیل در مبحث واکنش ایران به اسرائیل را می‌توان قطعی بودن پاسخ تهران دانست. طی روزهای گذشته بسیاری از مقامات ارشد کشورمان به ویژه رهبر انقلاب تاکید کرده‌اند که انتقام حتمی خواهد بود. در یکی از جدیدترین نمودها نیز امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران دیروز، در حاشیه حضور در راهپیمایی روز جهانی قدس در گفت‌وگو با المیادین تاکید کرد: رژیم صهیونیستی به خاطر ترور مستشاران ایرانی در سوریه سیلی محکمی خواهد خورد.
فراتر از مواضع رهبران سیاسی کشورمان، حالا اسرائیلی‌ها نیز به این باور رسیده‌اند که واکنش ایران حتمی بوده و انتقام از آن‌ها قطعی خواهد بود. در مهم‌ترین نمود، یک اکانت وابسته به موساد از این‌که سردار قاآنی و سردار حاجی زاده در مراسم نماز امشب شهدا (۱۶ فروردین ۱۴۰۳) حضور نداشتند نتیجه گرفته که انتقام نزدیک است. در سطحی دیگر، شبکه دولتی «کان» اسرائیل گزارش داد که براساس ارزیابی ارتش اسرائیل، روز جمعه به عنوان یک روز خاص مشخص شد، زیرا ای روز آخرین جمعه ماه رمضان است. ایرانیان این روز را به عنوان روز قدس گرامی می‌دارند. شبکه دولتی «کان» نوشته است: سیستم امنیتی و ارتش اسرائیل برای آخر هفته به ویژه فردا در حالت آماده باش هستند. این در سایه تهدید مستقیم ایران به انتقام پس از ترور محمدرضا زاهدی یکی از اعضای ارشد سپاه پاسداران در اوایل هفته جاری در حمله به اسرائیل در سوریه صورت می‌گیرد.

آماده باش رژیم اسرائیل برای مقابله با حمله احتمالی

تمامی شواهد و قراین از آماده باش در سراسر سرزمین‌های اشغالی برای مقابله با حمله احتمالی ایران حکایت دارند. روزنامه اسرائیلی جروزالم پست به نقل از منابع آگاه گزارش داده که سفارتخانه‌های اسرائیل در سراسر جهان با سطح هشدار بالا در برابر تهدید احتمالی علیه دیپلمات‌هایشان در آماده‌باش هستند. بر این مبنا از برخی از سفرای اسرائیل خواسته شده که از بیم امنیتشان در برنامه‌های عمومی شرکت نکنند. همزمان اسرائیل سیستم موقعیت‌یاب ماهواره‌ای (جی‌پی‌اس) را در بخش‌های وسیعی از این دولت را مسدود کرده تا امکان مختل کردن حرکت موشک‌ها و پهپادهای احتمالی مهاجم را داشته باشند. ارتش اسرائیل (آی‌دی‌‎اف) همچنین اعلام کرد که کلیه مرخصی‌ها در یگان‌های رزمی را متوقف کرده است. این یک روز بعد از آن است که نیروهای ذخیره برای تقویت واحدهای دفاع هوایی فراخوانده شدند. سیستم‌های جی‌پی‌اس روز پنجشنبه در بخش‌های مرکزی اسرائیل از کار افتاد که اقدامی دفاعی با هدف ایجاد تداخل در تسلیحاتی است که برای جهت‌یابی به آن وابستگی دارند شهروندان اسرائیلی از اخلال در این سیستم در شهرهای بزرگی مثل تل‌آویو و بیت‌المقدس خبر دادند. دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، تایید کرد که این کشور از فناوری انسداد جی‌پی‌اس یا به اصطلاح «اسپوفینگ» استفاده می‌کند. روزنامه تایمز اسرائیل گزارش داد که از مردم این کشور خواسته شده موقعیت خود در یک اپلیکیشن تلفن همراه که نسبت به حملات قریب‌الوقوع موشکی و راکتی هشدار می‌دهد را به طور دستی وارد کنند تا این «اپ» از کار نیافتد. اسرائیل قبلا جی‌پی‌اس را در شمال این منطقه، در نزدیکی مرز لبنان، از کار انداخته است، جایی که درگیری با گروه حزب‌الله لبنان برای شش ماه جریان داشته است. همزمان ارتش اسرائیل به مردم گفته است سراسیمه نشوند و برای خرید مایحتاج اولیه به فروشگاه‌ها هجوم نبرند. هاگاری در شبکه «ایکس» نوشت: «نیازی به خریداری ژنراتور، انبار کردن آذوقه و کشیدن پول از خودپرداز نیست.»

احتمال رقم خوردن نخستین ماموریت هایپرسونیک‌های فتاح
یک از فرضیاتی که طی چند روز گذشته از سوی برخی رسانه‌ها مطرح شده، درباره احتمال استفاده از جدیدترین نسخه موشکی ایران در حمله به اسرائیل بوده است. در واقع، مساله مهم در مقطع کنونی این است که آیا موشک هایپرسونیک فتاح در نخستین ماموریت رزمی خود وارد میدان خواهد شد؟ ایران از چه تاکتیک و از چه موشک‌هایی برای حمله به مواضع دشمن صهیونیستی استفاده خواهد کرد؟ آیا فتاح ۲ در کنار فتاح ۱ در کمترین زمان ممکن اهداف تعریف شده را با خاک یکسان خواهند کرد؟ در این حمله ترکیبی، علاوه بر این دو موشک، شاهد مشارکت کدام مدل از موشک‌های ایرانی خواهیم بود…. چند تیر شلیک خواهد شد؟ کجا را خواهند زد؟ به چه فاصله‌ای شلیک می‌شوند؟

آمادگی اسرائیل برای مواجهه با سه سناریو
شبکه دولتی «کان» اسرائیل نوشت: سیستم امنیتی و ارتش اسرائیل برای آخر هفته به ویژه فردا در حالت آماده باش هستند. این در سایه تهدید مستقیم ایران به انتقام پس از ترور محمدرضا زاهدی یکی از اعضای ارشد سپاه پاسداران در اوایل هفته جاری در حمله به اسرائیل در سوریه صورت می‌گیرد. این شبکه نوشت: سناریوهایی که سیستم امنیتی برای آن‌ها آماده می‌شود از این قرار است:
نخست؛ تلاش شبه نظامیان شیعه مستقر در لبنان، سوریه، عراق و یمن برای حمله به اسرائیل با شلیک موشک، پهپاد و راکت
دوم؛ تلاش ایران برای شلیک مستقیم موشک‌های بالستیک به سمت اسرائیل از فاصله بیش از هزار کیلومتری
سوم؛ تلاش گروه‌ها برای نفوذ به اسرائیل از مرزهای نزدیک آن
براساس بخشی از ارزیابی‌ها در ارتش اسرائیل، بر حسب نیاز، نیروهای ذخیره برای سامانه‌های پدافند هوایی و تشکیلات مختلف ارتش اسرائیل فراخوانده شدند.

اطلاع‌رسانی تل‌آویو به آمریکا برای پاسخ دادن به ایران

در میانه جدی و حتمی بودن حمله انتقامی ایران به اسرائیل، مقامات اسرائیلی به آکسیوس گفته‌اند، تل آویو به واشنگتن گفته است که اگر ایران به تلافی حمله دمشق در اوایل این هفته، از خاک خود حمله‌ای را انجام دهد، پاسخ قوی اسرائیل را به دنبال خواهد داشت و درگیری کنونی را به سطح دیگری می‌برد. در ا ادامه این مطلب آمده است: مقامات اسرائیلی ادعا می کنند اطلاعاتی در اختیار دارند که نشان می دهد ایران ممکن است با استفاده از موشک های بالستیک دوربرد، موشک های کروز یا هواپیماهای بدون سرنشین از خاک خود به اسرائیل حمله کند. این موضوع در جریان تماس تلفنی گالانت وزیر جنگ اسرائیل و وزیر دفاع ایالات متحده به تفصیل مورد بحث قرار گرفت.

قطعی بودن واکنش ایران بدون وقوع جنگ منطقه‌ای
با وجود طرح تمامی گزینه‌ها، حالا پرسش مهم این است که در نهایت واکنش انتقامی ایران به چه صورت خواهد بود؟ آیا یک حمله فراگیر صورت می‌گیرد یا یک حمله هوشمندانه؟ آیا در صورت واکنش نشان دادن رژیم اسرائیل به واکنش انتقامی ایران، منطقه درگیری یک جنگ بزرگ خواهد شد یا خیر؟ در پاسخ به این‌پرسش‌ها می‌توان اظهار داشت که تردیدی در واکنش نشان دادن و سیلی خوردن رژیم اسرائیل وجود ندارد اما تمامی شواهد و منطق عقلانی حکم می‌کند که وقوع یک جنگ منطقه‌ای دور از دسترس و نامحتمل است. بنابراین به نظر می‌رسد ایران با انتخاب گزینه‌ای هوشمندانه به جنایت رژیم صهیونیستی در حمله به کنسول‌گری کشورمان در دمشق پایتخت کشور سوریه واکنش نشان خواهد داد.

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر
دکمه بازگشت به بالا