اقتصادی

برآورد سهم ۳۵ درصدی برندهای خارجی از بازار لوازم خانگی

دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با اشاره به بلاتکلیفی پنج ماهه صنعت لوازم خانگی برای صدور مجوزهای افزایش قیمت، گفت: برآورد انجمن این است که برندهای خارجی در بازار حدود ۳۵ درصد سهم دارند که بخشی از آن‌ها سهمیه قانونی برای واردات مرزنشینی و بخشی قاچاق است.

به گزارش مجله ایرانی، عباس هاشمی در نشست خبری، با بیان اینکه سهم صنعت لوازم خانگی از تولید ناخالص داخلی ۱۳ درصد است، گفت: سیاست کلان این است به سمت اقتصاد بدون نفت حرکت کنیم و از حالت تک محصولی بیرون بیایم. پس حمایت از صنعت و توسعه پایدار آن اهمیت ویژه دارد.

وی با بیان اینکه سهم مالیاتی این صنعت که پرداخت می‌کند، ۶۸ درصد کل مالیات کشور است، تصریح کرد: اما یک توسعه متوازن زمانی محقق می‌شود که همه چیز با یکدیگر هم خوانی داشته باشد. این حجم بالای مالیات، سفره صنعت را کوچک‌تر و ارزش افزوده آن را نحیف تر می‌کند و سیگنال مثبتی برای سرمایه گذاری مولد در کشور نیست‌.

هاشمی اظهار کرد: بر اساس آمارهای جهانی شاخص فضای کسب و کار، رشد سرمایه‌گذاری مولد و غیره رتبه بندی شده که ایران الآن در هیچ کدام از آن‌ها جایگاه مطلوبی که در شان ایران باشد ندارد. اما باید حکمرانی برای ارتقای این رتبه‌ها هدفگذاری کند.

دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با بیان اینکه بر اساس آمارهای رسمی میزان موفقیت در دستیابی به اهداف برنامه ششم ۲۷ درصد اعلام شده، گفت: در برنامه هفتم رشد اقتصادی ۸ و رشد صنعت ۸.۵ درصد دیده شده که تحقق آن نیاز به الزاماتی دارد و باید بزرگ‌ترین اهداف ارکان حکومت فراهم کردم این الزامات باشد. یکی از این الزامات، رشد پایدار صادرات است. اما این روند تغییرات صادرات در حال حاضر سینوسی است.

وی با اشاره به لزوم بهره‌گیری از الگوهای تولید لوازم خانگی در دنیا، گفت: توجه به محیط زیست، کم مصرف بودن کالاها، هوشمندسازی و در عین حال ساده سازی استفاده در دنیا اهمیت دارد.

اندازه بازار لوازم خانگی در ایران و جهان

به گفته دبیر انجمن لوازم خانگی، اندازه بازار لوازم خانگی در ۲۰۲۲ در دنیا ۵۹۰ میلیارد دلار بوده که ۳۶۰ میلیارد دلار از آن مربوط به لوازم خانگی بزرگ بوده است. اگر میانگین رشد متوسط دنیا را هفت درصد نظر بگیریم، پیش بینی می‌شود در ۲۰۲۶ اندازه این بازار حدود ۸۰۰ میلیارد دلار باشد.

وی با بیان اینکه باید برای سهم ایران از این رقم هدف‌گذاری شود و الزامات رسیدن به آن مشخص شود، گفت: گردش مالی صنعت لوازم خانگی در ایران شش تا ۶.۵ میلیارد دلار است که حدود ۲.۵ میلیارد از آن مربوط به لوازم خانگی بزرگ است.

هاشمی با بیان اینکه پیشنهاد انجمن ارتقای کیفی و رقابتی کردن صنعت است، اظهار کرد: اعتقاد انجمن این است که باید به صورت سیستماتیک به زنجیره ارزش و تامین جهانی متصل شویم. نمی‌توانیم با تعامل نکردن یا تعاملات محدود به اهداف بزرگ برسیم. برای مثال بدون پذیرش اف ای تی اف، نمی‌توان انتظار داشت بازارهای هدف صادراتی را فتح کنیم. همچنین تا زمانی که این شیوه پیمان سپاری ارزی برقرار باشد، امکان توسعه صادرات وجود ندارد.

وی همچنین با تاکید بر توجه بنگاه‌ها به توسعه و نوآوری، گفت: استراتژی انجمن تعمیق ساخت داخل و فاصله گرفتن از مونتاژ است. در حال حاضر صادرات قطعه حتی به ترکیه که خودش به اتحادیه اروپا صادرات لوازم خانگی دارد، انجام می‌شود.

به گفته دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی، میزان تعمیق ساخت داخل در کالاهای مختلف متفاوت است، اما برآورد می‌شود میانگین آن عمق ساخت داخل در کالاهای مختلف ۶۵ تا ۷۰ درصد باشد. میزان ارز بری هم بستگی به میزان تولید دارد.

برآوردها از میران قاچاق

وی در ادامه از برگزاری نمایشگاه لوازم خانگی ایراد در آبان ماه خبر داد و گفت: میزان قاچاق برآوردی است. خود ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز معمولا کشفیات را اعلام می‌کند، اما این تنها ملاک نیست. برآورد انجمن این است که برندهای خارجی در بازار حدود ۳۵ درصد سهم دارند که بخشی از آن‌ها سهمیه قانونی برای واردات مرزنشینی و بخشی قاچاق است.

ادامه دارد

مشاهده مطالب بیشتر

تیم تحریریه اقتصادی

درود بر شما! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم و به تحلیل‌های اقتصادی می‌پردازم. با استفاده از روش‌های پیشرفته تحلیل، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در مورد مسائل اقتصادی تصمیم‌گیری کنید.
دکمه بازگشت به بالا