ورزش

به نام ایران؛شگفتی را تکمیل کن

ایمان گودرزی؛ تیم ملی فوتبال ساحلی ایران موفق شد در مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی، با نتیجه ۲ بر ۱ از امارات عبور کند و باید در نیمه نهایی به مصاف برزیل برود. ساحلی بازان ایران ساعت ۱۷:۳۰ امروز به مصاف برزیل خواهند رفت تا برای صعود به فینال تلاش کنند.

از زمان برگزاری نخستین دوره مسابقات جهانی فوتبال ساحلی، این رقابت ها ۲۱ دوره برگزار شده است اما از سال ۲۰۰۵ فرمت این مسابقات تغییر کرد تا جام جهانی ۲۰۲۴ یازدهمین دوره این مسابقات در فرم جدید باشد.

از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۴ این مسابقات با عنوان «مسابقات جهانی فوتبال ساحلی» شناخته شده بود که به صورت سالانه به میزبانی کشور برزیل برگزار می‌شد و که این تیم در هر ۹ دوره این رقابت‌ها عنوان قهرمانی را از آن خود کرد. ایران در هیچ‌کدام از این دوره‌ها شرکت نداشت.

نخستین دوره جام جهانی فوتبال ساحلی

از سال ۲۰۰۵ عنوان این مسابقات به «جام جهانی فوتبال ساحلی» تغییر کرد که برزیل در این دوره میزبان بود و فرانسه عنوان قهرمانی را از آن خود کرد و تیم‌های پرتغال، برزیل و ژاپن به ترتیب دوم، سوم و چهارم شدند. تیم ملی ایران در این دوره از مسابقات حاضر نبود.

تاریخچه حضور ایران در جام‌جهانی/ در انتظار درخشش فوتبال ساحلی

دومین دوره؛‏‬ نخستین حضور تیم ملی ایران

در سال ۲۰۰۶ این مسابقات باز هم به میزبانی برزیل برگزار شد و تیم ملی فوتبال ساحلی ایران برای نخستین بار به این رقابت‌ها راه پیدا کرد و در مرحله گروهی که فرانسه، کانادا و اسپانیا حضور داشتند بدون کسب امتیاز و با ۱۰ گل زده و ۱۸ گل خورده در جایگاه چهارم قرار گرفت و از دور رقابت‌ها کنار رفت.

* ایران ۶ – کانادا ۶ (پیروزی کانادا در ضربات پنالتی)
* ایران یک – اسپانیا ۶
* ایران ۳ – فرانسه ۶

در پایان این دوره، برزیل به مقام قهرمانی دست پیدا کرد و اوروگوئه، فرانسه و پرتغال هم دوم تا چهارم شدند.

سومین دوره؛‏‬ حذف ایران در مرحله گروهی

در سال ۲۰۰۷ سومین دوره جام جهانی به میزبانی برزیل برگزار شد و تیم ملی ایران دومین حضور خود را در این مسابقات تجربه کرد. ایران در مرحله گروهی با اسپانیا، پرتغال و آمریکا هم‌گروه شد و با کسب ۳ امتیاز در رده سوم قرار گرفت و از راهیابی به مرحله حذفی بازماند.

* ایران ۳ – پرتغال ۳ (شکست در ضربات پنالتی)
* ایران ۶ – آمریکا ۷
* ایران ۵ – اسپانیا ۴

در این دوره تیم ملی ایران پیشرفت قابل توجهی داشت و توانست در جریان بازی پرتغال را متوقف کند و برابر آمریکا و اسپانیا هم با اختلاف یک گل شکست خورد. در این سال برزیل قهرمان شد. مکزیک به مقام نایب قهرمانی رسید و اروگوئه و فرانسه سوم و چهارم شدند.

تاریخچه حضور ایران در جام‌جهانی/ در انتظار درخشش فوتبال ساحلی

چهارمین دوره؛ بازهم حذف برای ایران

در سال ۲۰۰۸ برای نخستین بار، این رقابت‌ها در خارج از برزیل برگزار شد و فرانسه توانست میزبانی را کسب کند. تیم ملی ایران در این دوره با فرانسه، اروگوئه و سنگال هم گروه شد اما در هر سه دیدار شکست خورد و به عنوان تیم چهارم از دور رقابت‌ها کنار رفت.

* ایران یک – اوروگوئه ۶
* ایران ۶ – فرانسه ۶ (شکست در ضربات پنالتی)
* ایران یک – سنگال ۴

تیم ملی فرانسه که در این دوره توانسته بود میزبانی را از برزیل خارج کند در کسب عنوان قهرمانی ناکام بود و بازهم برزیل بود که به مقام قهرمانی رسید. ایتالیا، پرتغال و اسپانیا هم دوم تا چهارم شدند.

پنجمین دوره و غیبت ایران

در سال ۲۰۰۹ میزبانی جام جهانی فوتبال ساحلی به کشور امارات رسید و برزیل باز هم مقام قهرمانی را از آن خود کرد و سوئیس دوم شد. پرتغال و اروگوئه در جایگاه سوم و چهارم قرار گرفتند.

تیم ملی فوتبال ساحلی ایران به این دوره از رقابت‌ها راه پیدا نکرد. در مرحله انتخابی در قاره آسیا، تیم ایران پس از حذف در مرحله نیمه نهایی برابر ژاپن، در دیدار رده بندی از عمان شکست خورد تا نتواند به عنوان یکی از ۳ سهمیه آسیا راهی امارات شود.

تاریخچه حضور ایران در جام‌جهانی/ در انتظار درخشش فوتبال ساحلی

ششمین دوره؛ چهارمین حضور تیم ملی ایران

طبق تصمیم فیفا، از این دوره مسابقات به صورت ۲ سال یک بار برگزار شد و میزبانی جام جهانی ۲۰۱۱ به ایتالیا رسید. ایران در مرحله گروهی با ایتالیا، سنگال و سوئیس هم‌گروه شد و با ۳ شکست از دور رقابت کنار رفت.

* ایران ۶ – ایتالیا ۶ (شکست در ضربات پنالتی)
* ایران ۴ – سوئیس ۶
* ایران ۳ – سنگال ۵

در این دوره برای نخستین بار در تاریخ این مسابقات برزیل نتوانست به مقام قهرمانی دست پیدا کند و این تیم ملی فوتبال ساحلی روسیه بود که در دیدار نهایی قهرمانی را از برزیل ربود. برزیل دوم شد و پرتغال و السالوادور هم سوم و چهارم شدند.

هفتمین دوره؛ نخستین صعود تیم ملی ایران

در سال ۲۰۱۳ تاهیتی میزبان جام جهانی بود. ایران در این دوره با برزیل، اوکراین و سنگال هم‌گروه شد و با کسب ۳ امتیاز و به لطف تفاضل گل بهتر نسبت به اوکراین و سنگال در رده دوم قرار گرفت و برای نخستین بار در تاریخ راهی مرحله حذفی شد.

* ایران یک – برزیل ۴
* ایران ۵ – سنگال ۳
* ایران ۲ – اوکراین ۳
* ایران ۵ – روسیه ۶ (مرحله یک چهارم نهایی)

تیم ملی ایران در مرحله یک چهارم نهایی برابر برزیل قرار گرفت و در یک دیدار نزدیک با نتیجه ۶ بر ۵ از روسیه شکست خورد. در پایان این مسابقات روسیه موفق شد دومین عنوان قهرمانی خود را کسب کند و اسپانیا، برزیل و تاهیتی دوم تا چهارم شدند.

تاریخچه حضور ایران در جام‌جهانی/ در انتظار درخشش فوتبال ساحلی

هشتمین دوره؛ ‏‬ جدال ایران با غول های جهان

در سال ۲۰۱۵ میزبانی به پرتغال رسید و تیم ملی ایران در مرحله گروهی با برزیل، اسپانیا و مکزیک هم‌گروه شد و با کسب ۶ امتیاز به عنوان تیم دوم راهی یک چهارم نهایی شد.

* ایران ۶ – اسپانیا ۵
* ایران ۳ -برزیل ۴
* ایران ۳ – مکزیک ۲
* ایران ۴ – تاهیتی ۵ (مرحله یک چهارم نهایی)

تیم ملی ایران در مرحله یک چهارم نهایی به مصاف تاهیتی رفت و با نتیجه ۵ بر ۴ شکست خورد. در این دوره پرتغال به قهرمانی رسید. تاهیتی دوم شد. روسیه عنوان سوم را کسب کرد و ایتالیا چهارم شد.

نهمین دوره؛ ‏‬ ایران در جایگاه سوم جهان

در سال ۲۰۱۷ باهاماس میزبان جام جهانی فوتبال ساحلی شد. تیم ملی ایران در این دوره از رقابت‌ها با ایتالیا، مکزیک و نیجریه هم‌گروه بود و با کسب ۴ امتیاز به عنوان تیم دوم راهی مرحله یک چهارم نهایی شد.

* ایران ۳ – مکزیک ۲
* ایران ۴ – ایتالیا ۵
* ایران ۴ – نیجریه ۴ (برتری در ضربات پنالتی)
* ایران ۴ – سوئیس ۳ (مرحله یک چهارم نهایی)
* ایران یک – تاهیتی یک (مرحله یک چهارم نهایی- شکست در ضربات پنالتی)
* ایران ۵ – ایتالیا ۳ (دیدار رده بندی)

تیم ملی ایران در مرحله یک چهارم نهایی با نتیجه ۴ بر ۳ سوئیس را شکست داد و برای اولین بار در تاریخ به نیمه نهایی صعود کرد و در این مرحله رو در روی تاهیتی قرار گرفت که پس از تساوی یک به یک در وقت‌های قانونی، در ضربات پنالتی از این تیم شکست خورد. تیم ملی ایران در دیدار رده بندی با نتیجه ۵ بر ۳ ایتالیا را شکست داد و به عنوان سوم رسید. برزیل به عنوان قهرمانی دست پیدا کرد و تاهیتی دوم شد.

تاریخچه حضور ایران در جام‌جهانی/ در انتظار درخشش فوتبال ساحلی

دهمین دوره؛ غیبت ناباورانه ایران

دهمین دوره جام جهانی فوتبال ساحلی به میزبانی پاراگوئه برگزار شد و پرتغال به قهرمانی رسید. ایتالیا دوم شد. روسیه به مقام سوم رسید و ژاپن عنوان چهارمی را کسب کرد.

یکی از بزرگترین شگفتی‌های این دوره از رقابت‌ها عدم صعود تیم ملی ایران به عنوان تیم سوم دوره قبل به جام جهانی بود. در مسابقات مقدماتی جام جهانی در منطقه آسیا، تیم ملی ایران در مرحله یک چهارم نهایی از ژاپن شکست خورد و از راهیابی به جام جهانی باز ماند.

یازدهمین دوره؛ ‏‬ ایران به دنبال تکرار درخشش

امارات میزبان یازدهمین دوره جام جهانی فوتبال ساحلی است و ایران تا اینجای کار موفق شده با شکست دادن اسپانیا، آرژانتین، تاهیتی در مرحله گروهی و شکست دادن امارات میزبان به نیمه نهایی برسد. شاگردان علی نادری امیدوارند که شگفتی خود را کامل کنند و پس از شکست برزیل بتوانند به فینال برسند.

بیشتر بخوانید:

257 251

مشاهده مطالب بیشتر

کارگروه خبری ورزشی

با تمرکز بر ورزش‌های توانبخشی، من به عنوان نویسنده‌ی ورزشی به ارائه‌ی مطالبی درباره‌ی تمرینات ورزشی برای بهبود و بازسازی بدن پس از آسیب‌ها و صدمات می‌پردازم. هدفمندی خود را در بازگشت به وضعیت قبلی و تقویت بدن در فرآیند توانبخشی قرار می‌دهم. همراه با من را بپذیرید و به دنیای امید و قدرت در توانبخشی نفس بکشید.
دکمه بازگشت به بالا