اقتصادی

رایزنی با وزرای اقتصادی کشورهای مختلف در حاشیه اجلاس سازمان جهانی تجارت

رئیس سازمان توسعه تجارت، با اشاره به دیدار وزیر صمت با وزرای اقتصادی کشورهای چین، صربستان و …. در حاشیه اجلاس سازمان جهانی تجارت گفت: در این دیدارها بر تعمیق روابط اقتصادی و تجاری تاکید شد.

به گزارش مجله ایرانی، مهدی ضیغمی، در حاشیه اجلاس سازمان جهانی تجارت، با اشاره به ملاقات با وزرای اقتصادی کشورهای مختلف، گفت: در این سفر با وزرای کشورهای چین، صربستان،ساحل عاج، عمان و ….دیدار و در جهت تعمیق روابط اقتصادی، صنعتی و تجاری گفت‌وگو صورت گرفت.

رئیس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: در اجلاس وزرای سازمان جهانی تجارت دو کشور جدید به عضویت این سازمان در آمدند و تعداد اعضای این سازمان از ۱۶۴ کشور به عنوان عضو دائم به ۱۶۶ کشور رساندند. 

ضیغمی وزرای سازمان جهانی تجارت را عالی‌ترین رکن تصمیم‌گیری در این سازمان معرفی کرد و افزود: این اجلاس هر دو سال یک بار برگزار و تصمیمات مهم اخذ می‌شود و ادامه فعالیت این سازمان در طول سال‌های آتی توسط وزرا سازمان گرفته خواهد شد.

به گفته معاون وزیر صمت. در این اجلاس توافقنامه‌های وزرا به عنوان موافقت‌نامه‌های جدید ظهور می‌کنند و کشورها نسبت به رعایت این قوانین پس از تصویب ملی در مورد اجرای آن تصمیم‌گیری می‌کنند.

وی با اشاره به ملاقات وزیر صمت با مقامات اقتصادی امارات، تصریح کرد: در این دیدار درباره بسط مناسبات تجاری بین دو کشور دیدار و گفت‌وگو شد. 

ضیغمی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران یکی از اعضای ناظر این سازمان از ۵ خرداد ۱۳۹۸ است گفت: به دلیل مشکلاتی که در فرآیند الحاق ایجاد شده است، جمهوری اسلامی ایران نتوانسته مذاکرات الحاق به این سازمان را آغاز کند. 

به گفته او جلسه‌ای که در ابوظبی امارات برگزار می‌شود، سیزدهمین جلسه این سازمان محسوب می‌شود و در این اجلاس الحاق دو کشور کومور و تیمور شرقی تصویب شد و این دو کشور به زودی پس از تصویب ملی به عضویت دایمی در خواهند آمد.

گفتنی است عباس علی‌آبادی وزیر صمت در راس هیاتی یکشنبه ۶ اسفند سال جاری، با هدف حضور در سیزدهمین اجلاس سازمان جهانی تجارت وارد ابوظبی امارات شد.

لازم به ذکر است مقر سازمان جهانی تجارت، در ژنو سوئیس است. در حال حاضر ۱۶۴ کشور عضو دایم این سازمان هستند و ۲۲ کشور در فرآیند عضویت دایم این سازمان هستند و به عنوان اعضای ناظر این سازمان از آنها یاد می‌شود. این اعضا برای تنظیم مقررات حاکم بر تجارت بین‌الملل با یکدیگر همکاری دارند. در اعلامیه این اجلاس که در روز پایانی به تصویب خواهد رسید، بر خطوط اصلی فعالیت‌های سازمان و تمرکزهای دو سال آینده اشاره خواهد شد و در برخی موارد تصمیمات قطعی گرفته خواهد شد.

ایران در سال ۱۳۷۵ درخواست الحاق خود را ارائه داده است و ۵ خرداد ۱۳۸۴ بعد از ۹ سال موفق شده به عنوان عضو ناظر در این سازمان حضور پیدا کند و از اجلاس پنجم به این سو امکان حضور در سطح وزیر را داشته است.

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر

تیم تحریریه اقتصادی

درود بر شما! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم و به تحلیل‌های اقتصادی می‌پردازم. با استفاده از روش‌های پیشرفته تحلیل، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در مورد مسائل اقتصادی تصمیم‌گیری کنید.
دکمه بازگشت به بالا