دانش و سلامت

مواد قندی عامل ابتلا به زوال عقل است؟

مجله ایرانی/خراسان رضوی نتایج تحقیق کنونی نشان داد که خطر ابتلا به زوال عقل ممکن است با خوردن برخی غذاهای رایج افزایش یابد.

به نقل از هلث، نتایج تحقیقات جدید ارتباطی بین سطح بالای قند خون و زوال شناختی پیدا و قند را با کاهش عملکرد مغز ناشی از زوال عقل مرتبط کرده است.

نتایج تحقیقات منتشرشده در ماه ژانویه نشان داد که بیماران دیابتی نوع ۲ که اختلال شناختی (CI) از خود نشان دادند، سطح قند خون بالاتری داشتند همچنین مدیریت ضعیف‌تری بر وضعیت بیماری آنان مشاهده شد.

سرویس سلامت ملی بریتانیا (NHS) اعلام کرد که زوال عقل بیش از ۹۰۰هزار نفر (حدود یک نفر از هر ۱۱ فرد بالای ۶۵ سال) را در بریتانیا تحت تاثیر قرار داده است. زوال عقل اصطلاحی برای گروهی از شرایط است که بر مغز تاثیر می‌گذارد که آلزایمر، شایع‌ترین شکل آن محسوب می‌شود.

بسیاری از علائم آن ناتوان‌کننده هستند و شامل از دست دادن حافظه، مشکل در تمرکز، قضاوت ضعیف، مشکل در انجام وظایف و تغییرات خلقی است، اما یکی از علائم هشداردهنده غیرعادی‌تر، نشان دادن میل شدید به مواد قندی است.

سطح قند خون بالا فقط در افراد دیابتی دیده نمی‌شود، زیرا می‌تواند در افراد بدون این عارضه پس از خوردن غذاهای شیرین افزایش یابد و به این معنی نیست که اگر میل به شیرینی دارید از زوال عقل رنج می‌برید، اما آخرین یافته‌ها حمایت از تاثیر منفی قند بر مغز را تقویت می‌کنند.

برای رسیدن به نتیجه، دانشمندان ۳۵۰ شرکت‌کننده میانسال بستری در بیمارستان را که همگی دیابت نوع ۲ داشتند، مورد بررسی قرار دادند. هدف، شناسایی عوامل خطر برای اختلال شناختی از طریق بیمارانی بود که آن را نشان دادند و آنهایی که به این مورد مبتلا نبودند.

نتایج نشان داد که ۳۸.۹ درصد از افراد با میانگین سنی ۵۸ سال در مراحل مختلف، کاهش شناختی را نشان دادند. عوامل خطر مستقلی که در این شرکت‌کنندگان برای اختلال شناختی مشاهده شد شامل سن، سطح قند خون، دور کمر بالا، شاخص توده بدنی (BMI) یا سطوح وزن، همچنین مدیریت کمتر وضعیت آنان بود.

افراد مبتلا به اختلال شناختی نیز در عرض سه ماه پس از معاینه، موارد هیپوگلیسمی را تجربه کرده بودند، در حالی که بیماری عروق مغزی (CVD) که بر جریان خون به مغز تاثیر می‌گذارد، نیز عامل خطر بود.

در مقابل، افرادی که مدیریت وزن، الگوهای غذایی قوی دیابتی را نشان دادند یا رژیم غذایی سالمی برای مدیریت شرایط خود داشتند از زوال شناختی محافظت بیشتری داشتند.

محققان دریافتند کسانی که دیابت خود را کمتر کنترل و کمتر به پزشک مراجعه می‌کنند، اما بیشتر در بیمارستان ها و اورژانس ها بستری می‌شوند.

یافته‌ها نشان می‌دهد که اندازه دور کمر همراه با شاخص توده بدنی بالا ممکن است شاخص خوبی برای اختلال شناختی باشد، اگرچه کارشناسان می‌گویند که تحقیقات بیشتری لازم است.

علائم هشداردهنده اولیه زوال عقل که باید مراقب آنها بود، اگرچه متفاوت هستند، علائم اولیه رایج زوال عقل را شامل می‌شود:

• مشکلات حافظه، به ویژه یادآوری رویدادهای اخیر؛

• افزایش سردرگمی؛

• کاهش تمرکز؛

• تغییر شخصیت یا رفتار؛

• بی‌تفاوتی و گوشه‌گیری یا افسردگی و

• از دست دادن توانایی انجام کارهای روزمره.

نتایج این تحقیق در نشریه BMJ منتشر شده است.

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر

گروه تحریریه علوم پزشکی

با تمرکز بر علم و دانش پزشکی، من می‌خواهم مطالبی را ارائه دهم که به شما کمک کند تا سلامتی خود را حفظ کنید و بهبود بخشید.
دکمه بازگشت به بالا