دانش و سلامت

HIV چگونه منتقل می‌شود و راه‌های پیشگیری از آن چیست؟

HIV یک بیماری عفونی است که در سراسر جهان گسترش یافته است. همچنین افراد مبتلا به HIV با انگ و تبعیض مواجه می شوند و از نشان دادن بیماری خود می ترسند. در حالی که HIV یک بیماری مسری و ویروسی است که در صورت تشخیص و مراقبت به موقع قابل کنترل است.

به گزارش مجله ایرانی، البته این ویروس را می توان به راحتی در خارج از بدن با یک ضدعفونی کننده ساده از بین برد.

HIV از طریق:

انتقال عفونی از مادر به نوزاد در دوران بارداری، زایمان و شیردهی

رابطه جنسی محافظت نشده با فرد آلوده به ویروس

تزریق و انتقال خون آلوده

_ استفاده مشترک از تجهیزات پزشکی آلوده مانند سرنگ و سوزن و …

معتادان تزریقی در معرض خطر بالایی هستند و نباید بیش از یک بار از دستگاه تزریقی استفاده کنند.

دستگاه های آلوده مانند خالکوبی و سوراخ کردن گوش نیز می توانند ویروس را منتقل کنند.

ویروس HIV پس از ورود به بدن، برای زنده ماندن به گلبول های سفید جهش می یابد. یک فرد مبتلا می تواند سال ها بدون هیچ علامتی زندگی کند، اما با رشد ویروس، گلبول های سفید خون که مسئول دفاع بدن هستند، جاودانه می شوند و این مرحله از HIV، ایدز یا سندرم نقص ایمنی نامیده می شود که در آن هر فرصت طلبی یک میکروب است. . ظاهر می شود و در نهایت بیماری های عفونی یا سرطان ها بدن را می کشند.

اگر فردی به موقع تشخیص و مراقبت های درمانی دریافت کند، ممکن است به مرحله ایدز نرسد و زندگی عادی داشته باشد. بنابراین، سازمان بهداشت جهانی معتقد است که از آنجایی که همه افراد ممکن است در معرض خطر ابتلا به HIV باشند، همه باید به آزمایش دسترسی داشته باشند.

این ویروس از طریق هوا، عطسه و سرفه، غذا و حشرات، تماس های اجتماعی و خدمات بهداشتی مشترک منتقل نمی شود و فرد مبتلا در مکالمه عادی در معرض خطر سایر افراد قرار نمی گیرد.

اقدامات پیشگیری از بیماری:

از به اشتراک گذاشتن مواد تزریقی در هنگام تزریق دارو خودداری کنید

استفاده از لوازم و تجهیزات پزشکی یکبار مصرف و استریل

از آزمایش اچ آی وی خون و فرآورده های خونی مربوطه اطمینان حاصل کنید

درمان به موقع

از رفتارهای جنسی پرخطر خودداری کنید

تشخیص HIV فقط بر اساس آزمایش خون است و ممکن است تا 3 ماه اول قبل از شروع عفونت عفونت را نشان ندهد و فرد باید به طور مرتب آزمایش شود.

مهم است که بلافاصله پس از تماس با ویروس به متخصص مراجعه کنید.

برای تسهیل دسترسی به آزمایش HIV، دانشگاه‌های علوم پزشکی آزمایشگاه‌های رایگانی را برای این منظور اختصاص داده‌اند که در وب‌سایت گروه بهداشت دانشگاه فهرست شده‌اند.

به گفته معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران، فراموش نکنید که با مراقبت و درمان به موقع می توان تعداد این ویروس در خون را به میزان قابل توجهی کاهش داد و بیماری به مرحله ایدز رسید و می تواند خطر آن را کاهش دهد. انتقال بیماری به دیگران را می توان تقریباً به صفر رساند.

در مادران باردار مبتلا به HIV، با تشخیص و درمان به موقع می توان خطر انتقال به کودک را کاهش داد. این مادران باید از شیر دادن به نوزاد خودداری کنند.

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر

دکمه بازگشت به بالا