عمومیمجله کسب و کار

آنالیز شیمیایی میلگردهای تولیدی ذوب آهن

آنالیز میلگرد ذوب آهن اصفهان

ورق های فلزی چه کاربردی دارند؟ پاسخ این سوال را در ادامه خواهید دانست.هر کارخانه تولیدات خود را براساس استاندارد بین المللی و یا داخلی تولید نموده و بر این اساس کیفیت محصولات تولیدی خود را تضمین می نماید. هرچه این استاندارد به استانداردهای بین المللی نزدیک تر باشد، اعتبار بیشتری دارد. کارخانه ذوب آهن اصفهان نیز از این قاعده مستثنا نبوده و میلگردهای تولیدی این شرکت براساس استاندارد Gost و DIN به بازار عرضه می شوند.

برای اطمینان و رسیدن به استاندارد تعیین شده در هر بخش صنعتی قسمتی به نام کنترل کیفیت وجود دارد. وظیفه این بخش کنترل محصولات تولیدی است تا از هرگونه تولید محصول خارج از استاندارد جلوگیری شود. در ادامه به بررسی برگه آنالیز میلگرد ذوب آهن اصفهان، استانداردهای مورد استفاده، بسته بندی و علائم حک شده بر روی این محصول خواهیم پرداخت.

تیرآهن ۱۸ اصفهان چند کیلو است | قیمت تیرآهن ۱۲ | قیمت تیرآهن 14

بررسی مشخصات فنی میلگرد اصفهان

در هنگام خرید محصولات فولادی کیفیت و قیمت مهم ترین فاکتورهای موردبررسی توسط مشتریان می باشد. همان طور که می دانیم پایه و اساس هر بنایی را میلگرد تشکیل می دهد و از این رو کیفیت این محصول تاثیر بسزایی بر کیفیت و طول عمر سازه خواهد داشت. کیفیت میلگرد ذوب آهن اصفهان بر کسی پوشیده نیست و چنانچه بخواهیم کیفیت یک سازه را تامین کنیم در نخستین قدم به سراغ تولیدات ذوب آهن خواهیم رفت.

محصولات تولیدی این کارخانه به دلیل استفاده از مواد اولیه مرغوب و تبعیت از جدول اشتال، دارای کیفیت منحصر به فردی می باشند. در ادامه قصد داریم برای آشنایی بیشتر خریداران مشخصات فیزیکی و مکانیکی این محصول را با هم بررسی نماییم. پس از خرید میلگرد ذوب آهن اصفهان، در هنگام تحویل برگه آنالیز این محصول در اختیار مشتری قرار می گیرد که مشخصاتی از جمله درصد ترکیب شیمیایی و خواص مکانیکی میلگرد در آن ذکر شده است. نمونه ای از این برگه را در ادامه مشاهده می نمایید.

 استاندارد میلگرد ذوب آهن اصفهان

شرکت ذوب آهن اصفهان برای تولید آهن آلات خود از جمله تیرآهن 16 و تیرآهن 12 از استاندارد Gost شوروی سابق و DIN آلمان استفاده می نماید. هر محصول پس از تولید به بخش کنترل کیفیت وارد شده و از لحاظ مرغوبیت مورد بررسی قرار می گیرد. در تولید محصولات ذوب آهن از دو نوع فولاد ساختمانی و فولادهای کیفی و کم عیار استفاده می گردد. در جدول های زیر می توانید مشخصات این محصول شامل درصد ترکیب شیمیایی، تنش تسلیم، مقاومت کششی و درصد ازدیاد طول را مشاهده نمایید.

پس از تحویل کالا لازم است موارد ذکر شده را با محصول دریافتی مقایسه نموده و در صورت مغایرت به فروشنده اطلاع دهید. در جداول زیر می توانید مشخصات فنی میلگرد اصفهان را به طور کامل مشاهده نمایید.

 اندازه قطر اسمی، سطح مقطع، وزن یک متر طولی و رواداری وزن میلگردهای بتن مسلح می بایستی با مندرجات جدول زیر مطابقت نماید. اختلاف بین حداقل و حداکثر قطر یک مقطع میلگرد بایستی در فاصله 70 درصد دامنه رواداری قطر اسمی قرار گیرد. همچنین طول استاندارد میلگردهای ساده و آجدار با رواداری های مربوطه بایستی طبق جدول زیر باشد. در هنگام تحویل این محصول باید در نظر داشته باشید که انحنای موضعی میلگرد نبایستی از 6 میلی متر در هر متر طول و انحنای کل شاخه نبایستی از حاصلضرب طول شاخه در انحنای موضعی تجاوز نماید.

خواص مکانیکی میلگرد اصفهان

خواص مکانیکی شامل مشخصاتی اعم از استحکام تسلیم میلگرد، استحکام کششی و ازدیاد طول می باشد. استحکام تسلیم حداکثر میزان فشاری است که میلگرد می تواند تحمل کرده و تسلیم شکست نشود. در واقع می توان گفت مهم ترین خصوصیت میلگرد استحکام تسلیم بوده که هرچه این مقدار بالاتر باشد می توان گفت میلگرد از مقاومت بالاتری برخوردار است. در جدول زیر استحکام تسلیم میلگردهای ذوب آهن اصفهان به تفکیک میلگرد ساده، آجدار مارپیچ، آجدار جناقی و آجدار مرکب آورده شده است. استحکام کششی نیز دیگر فاکتور مطرح برای بررسی مشخصات و کیفیت میلگرد بوده که بالا بودن آن نشان دهنده مقاومت بالای محصول می باشد. تمامی اعداد مرتبط با استحکام کششی میلگردهای تولیدی اصفهان در جدول زیر آورده شده است. در ستون بعدی درصد ازدیاد طول این محصول را نیز می توانید برای بررسی بیشتر کیفیت میلگرد اصفهان مشاهده نمایید.

 ترکیب شیمیایی میلگرد اصفهان

ترکیب شیمیایی فولادهای کیفی و نیز کربن معادل آن ها در ارتباط با جوش پذیری فولاد و رواداری مربوطه در جدول زیر آورده شده است. کلیه محصولات گرم نورد شده تولیدی ذوب آهن اصفهان از فولادهای ذکر شده تهیه می گردد.

 طبقه بندی و علائم میلگرد ذوب آهن

میلگردهای تولیدی کارخانه ذوب آهن مطابق جدول زیر طبقه بندی و مشخص می گردد. در جدول زیر حرف س نشانه ساده بودن و کلمه آج معرف آجدار بودن میلگرد و اعداد همراه به ترتیب حداقل مقادیر تنش تسلیم و مقاومت نهایی کشش محصول می باشد.

 آنالیز میلگرد a3

میلگرد a3 یا S400 که با نام میلگرد مارپیچ نیز شناخته می شود دارای آج های ضربدری بوده و کاربرد فراوانی را در صنعت و ساخت و ساز به خود اختصاص داده است. این محصول که یکی از محبوب ترین میلگردهای ذوب آهن اصفهان به شمار می رود، در دسته میلگردهای جناقی بوده و از لحاظ مقاومت در رده بالایی قرار دارد. به طور کلی میلگردهای a3 نسبت به میلگردهای a1 و a2 از استحکام بالاتری برخوردار می باشند و از این رو در کاربردهایی که نیاز به استحکام بالایی دارند استفاده می شوند. از مشخصات و آنالیز میلگرد a3 می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درصد کربن: 28-27 درصد
  • تنش جاری: 4000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع
  • تنش گسیختگی: 6000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع
  • تغییر شکل پلاستیکی: 14 درصد

لازم به ذکر است که این میلگرد ترد و شکننده بوده و انجام عملیات جوشکاری بر روی آن ممنوع است. از میلگردهای a3 در ساخت و ساز استفاده فراوانی می شود.

بسته بندی میلگرد ذوب آهن اصفهان

بسته بندی این محصول شامل 5 تسمه و سه حلقه خاموت می باشد. بر روی بندیل میلگرد ذوب آهن دو پلاک نصب می شود که یکی از آن ها به یکی از تسمه ها و یکی دیگر به انتهای شاخه متصل می گردد. رنگ این پلاک ها یا در هر دو سمت سفید و یا یک طرف سفید و یک طرف زرد می باشد. اطلاعاتی شامل سایز میلگرد، نوع، شماره ذوب، کارگاه نورد، طول و وزن، تاریخ تولید و آرم استاندارد ایران و آرم ذوب آهن بر روی محصول آورده می شود.

همچنین در طرف دیگر اطلاعاتی همچون علامت میلگرد، آدرس سایت ذوب آهن و استاندارد ایران ذکر شده است. در هنگام تحویل بار میلگرد ذوب آهن اصفهان توجه داشته باشید که وزن بندیل مربوطه بین 5-5.5 تن بوده و آرم ESCO به صورت برجسته بر روی آن حک شده است. لازم به ذکر است که برای بارهای بالاتر از 25 تن ارائه گواهینامه فنی از سمت تولیدکننده لازم است که شامل نام و نشانی کارخانه سازنده، شماره گواهینامه، تاریخ صدور گواهینامه و علامت مشخصه می باشد.

همان طور که ذکر شد کیفیت میلگرد ذوب آهن اصفهان بر کسی پوشیده نیست و ویژگی ها و خواص منحصر به فرد این محصول موجب کاربرد زیاد آن در صنایع مختلف گردیده است. همان طور که در مقاله نحوه تشخیص تیرآهن اصفهان گفته شد، برای اطمینان از اصل بودن محصول لازم است با مشخصات و ویژگی های ظاهری آن آشنا باشید.

در این مقاله به بررسی جامع آنالیز میلگرد ذوب آهن اصفهان و خواص ظاهری، فیزیکی و شیمیایی این محصول پرداختیم. آهن هایپر یکی از نمایندگان فروش میلگرد اصفهان بوده که این محصول را با قیمتی مناسب و کیفیت بالا در اختیار خریداران قرار می دهد. برای اطلاع از قیمت میلگرد اصفهان می توانید به سایت مجموعه مراجعه نموده و یا با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

مشاهده مطالب بیشتر

تحریریه مجله ایرانی

اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا