اجتماع

دریافت دستور قضایی برای مقابله با ضایعات فروشی‌ها/ پلمب ۸۵ مجموعه ضایعات فروشی

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با اشاره به اینکه سطح رفت و روب شهر تهران ۱۳۰ میلیون مترمربع است، گفت: دستور قضایی محکمی برای مقابله با ضایعات فروشی‌ها دریافت کردیم و در مدت اخیر ۸۵ مجموعه ضایعات فروشی پلمب و بیش از ۱۵۰ خودرو توقیف شده است.

به گزارش مجله ایرانی، رضا محمدی در دویست و بیست و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در ارائه گزارشی از عملکرد سازمان مدیریت پسماند گفت: من از تیرماه سال قبل مشغول به فعالیت شدم. دو مأموریت شامل تنظیف و آراستگی و مدیریت پسماند برعهده ماست. در هشت ماه اخیر پنج گام برنامه تحولی را در نظر گرفتیم که مشارکت مردم در آراستگی شهر اولین بند این پنچ گام بود و سامانه ۱۳۷ برای قضاوت عملکرد ما فعال است. تا امروز مباحث متعددی در مورد تفکیک پسماند از مبدأ مطرح شده بود؛ اما زیرساخت های آن فراهم نبود و در این دوره اقداماتی در این خصوص انجام شد.

وی با تأکید بر اینکه مدیریت پسماند پیش از این به عنوان یک سازمان ستادی تعریف شده بود، افزود: قرار بر این شد بر مبنای اساسنامه، سازمان پسماند عملیاتی باشد و ما در اقدام اخیر خود به اساسنامه پرداختیم. پایتخت به یک اقدام تحولی در زمینه مدیریت پسماند نیاز داشت؛ لذا در دوره پیشین مدیریت شهری به دهه ۷۰ بازگشتیم و با ۱۵۴ پیمانکار، امور دنبال شد. هر ناحیه به یک و یا بعضاً به دو پیمانکار واگذار شد و بیشترین نارضایتی از وضعیت رفت و روب به ۵، ۶ سال اخیر مربوط می شود.

محمدی ادامه داد: ۱۳۰ میلیون مترمربع سطح رفت و روب شهر است. بر اساس آنالیزها برای هر ۱۰ هزار مترمربع یک کارگر در نظر گرفته بودند. گفتند ۱۴ هزار پاکبان برای شهر نیاز داریم و خود به خود جاروی مکانیزه از چرخه خارج شد. تا قبل از قرارداد جدید و در دوران فرآیند غلطی که وجود داشت، ۴۰ میلیون تومان هزینه یک جاروی مکانیزه بود؛ اما امروز هزینه اجاره آن ۱۲۰ میلیون تومان است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند با تأکید بر اینکه عملاً مکانیزاسیون را حذف کردند، گفت: براساس قراردادهای قبل باید سرمایه ۶ تا هفت میلیارد تومانی به کار گرفته می شد تا از یک جاروی ۴۰ میلیون تومانی استفاده شود. ما پیمانکارانی که توان فنی داشته باشند تا بتوانند ۱۴ هزار پاکبان را مدیریت کنند، نداشتیم و به ناچار به سمت یک اقدام تحولی با زیرساخت درست رفتیم؛ به سمت مدیریت فرامنطقه ای رفتیم.

وی با بیان اینکه قراردادها سه ساله منعقد شد تا پیمانکاران ماشین آلاتی که از شهر خارج شده بود را بازگردانند، افزود: دو هزار میلیارد تومان در هشت ماه اخیر از سوی پیمانکاران سرمایه گذاری و ماشین آلات خریداری شده است. امروز پیمانکاران با توجه به اینکه خودشان سرمایه گذاری کرده و ماشین آلات خریداری کرده اند با حساسیت بیشتری خدمات ارائه می دهند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند با بیان اینکه درخصوص ماشین‌های دیزلی با مشکل روبه رو هستیم، اظهار کرد: ۸۰ دستگاه ماشین دیزلی خریداری شده اما هنوز موفق به شماره گذاری نشده‌ایم. هم جغرافیای قراردادها و هم مدت پیمان ها اصلاح شده است. سامانه نوماند زیر نظر سامانه شهرزاد راه اندازی شد. در این راستا توان پیمانکاران افزایش یافت و با توجه به اینکه ممکن بود رانندگان آموزش لازم را ندیده باشند، این آموزش صورت گرفت تا نوماند در ۲۲ منطقه شهر تهران اجرا شود و باید تا پایان خردادماه اطلاع رسانی نیز انجام شود. زیرساخت ها ایجاد شده و از هر نقطه از تهران با ما تماس گرفته شود که شرایط برای جمع آوری پسماند آنها فراهم است.

محمدی با تأکید بر اینکه ناحیه سه منطقه ۲۱ روزانه ۱۵ تن و یکی دیگر از نواحی شهر روزانه ۱۵۰ تن زباله دارد، گفت: ما فهرست بهای ابلاغی سازمان برنامه را ابلاغ کردیم تا عدالت اجرا شود. امروز عدد عادلانه ای برای جمع آوری پسماند در نواحی مختلف داریم و مبنای کارشناسی‌ برای قیمت گذاری، مدت قراردادها و جغرافیای کار وجود دارد.

وی با بیان اینکه این اقدامات در بازه زمانی ۵ تا ۶ ماهه انجام شد، تاکید کرد: باید قضاوت شهروندان را مبنای کار خود قرار دهیم. ما از نگاه سامانه ۱۳۷ عملکرد را در ۱۰ آیتم بررسی کردیم. به طوری که در تیرماه ۳۶ هزار و ۶۰۲ شکایت از عملکرد مدیریت پسماند داشتیم که اقدامات زیرساختی داشتیم؛ البته هنوز در خیابان ۱۰۰ درصد کار خود را انجام نداده ایم اما با این وجود نارضایتی ها در بهمن ماه به ۱۸ هزار مورد رسید. در این بازه زمانی نارضایتی ها ۵۰ درصد کاهش یافت. با این وجود معتقدیم همین ۵۰ درصد نیز میزان بالایی است. این را هم باید درنظر گرفت که آبگرفتگی در بهمن ماه روند افزایشی دارد؛ اما با این وجود پیام های نارضایتی ۵۰ درصد کاهش یافته است.

میزان تفکیک از مبدأ حتی به درصد نمی رسد

وی با تأکید بر اینکه یکی از معضلات ما زباله گردی است، افزود: شعار تفکیک از مبدأ سالها مطرح می شود و بیش از ۱۸ سال است که آموزش تفکیک از مبدأ داده می شود. بیش از ۲۰۰ نفر آموزشگر در سطح شهر آموزش تفکیک از مبدأ می دادند؛ اما میزان تفکیک از مبدأ حتی به درصد نمی رسد. تمام آموزشگران تجمیع شدند تا در حوزه نوماند کار کنند.

دستور قضایی محکمی برای مقابله با ضایعات فروشی‌ها دریافت کردیم

۸۵ مجموعه ضایعات فروشی پلمب و بیش از ۱۵۰ خودرو توقیف شده است

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با بیان اینکه زیرساخت‌ها برای اخذ درآمد پیمانکار از محل طرح نوماند فراهم شده است گفت: دستور قضایی محکمی برای مقابله با ضایعات فروشی‌ها دریافت کردیم. ضایعات فروشی‌ها بدون دخالت شهرداری در سامانه مجوزها، اجازه فعالیت دریافت کرده بودند و ما جلوی این درگاه را گرفتیم. کسانی که پیش از این نیز اقدام کرده بودند، باید توسط شهرداری بررسی شوند. ماشین آلاتی که به صورت غیرمجاز پسماند جمع آوری می کنند، توقیف می شوند. در مدت اخیر ۸۵ مجموعه ضایعات فروشی پلمب و بیش از ۱۵۰ خودرو توقیف شده است.

کاهش ۷۰ درصدی عدم آراستگی ناشی از فعالیت زباله گردها

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با بیان اینکه عدم آراستگی ناشی از فعالیت زباله گردها در یک ماه گذشته کاهش ۷۰ درصدی داشته است، تأکید کرد: این طرح تا پایان فروردین ادامه خواهد یافت تا میزان زباله گردی مجدداً کاهش یابد.

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر

انتشارات علوم اجتماعی

تحلیل‌گر مسائل اجتماعی با تمرکز بر نقش تغییرات فرهنگی در جامعه و تأثیر آن بر ساختار اجتماعی و ارتباطات بین افراد. تلاش برای درک عمیق‌تر نحوه تأثیر فرهنگ بر عقاید، ارزش‌ها و رفتارهای افراد و جوامع.
دکمه بازگشت به بالا