دانش و سلامت

بحران آلودگی سرب در جهان و ۸۰۰ میلیون کودکِ در معرض خطر

سازمان ملل متحد در گزارش جدید نسبت به بحران عظیم و ناشناخته بهداشت هشدار می دهد؛ بحرانی که طبق گفته های این سازمان ، 800 میلیون کودک در سراسر جهان را در معرض سمیت ناشی از این نوع آلودگی هوا قرار می دهد.

به گزارش مجله ایرانی ، صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) گزارش داد كه از هر سه كودك یك میزان سرب بالای خون خود را نشان می دهد و برای جلوگیری از صدمات طولانی مدت نیاز به اقدام فوری دارد.

چنین سرب که حاوی نوروتوکسین قوی است ، تهدیدی جدی برای سلامتی کودکان با علائم اولیه کم و آرام ایجاد می کند.

هانیوت چهار ، مدیر اجرایی یونیسف گفت: “دانستن چگونگی آلودگی گسترده بر زندگی افراد و جوامع ، و درک عواقب آن می تواند عزم ما را برای اقدام فوری برای محافظت از کودکان تقویت کند.”

قرار گرفتن در معرض كودك در معرض سرب عواقب بسیار دور از جمله مشکلات رفتاری ، آسیب کلیه و بیماری قلبی در آینده دارد.

این مشکل در جنوب آسیا شیوع بیشتری دارد و کودکان منطقه بیشتر از سایرین در معرض خطر هستند. آلودگی سرب از منابع مختلفی مانند کوره های رنگی بیرونی و کوره های بنزینی ناشی می شود. لوله کشی سرب همچنین مقادیر خطرناک مواد شیمیایی را در آب آشامیدنی در بسیاری از کشورها معرفی می کند.

در بخش دیگری از گزارش سازمان ملل متحد ، اظهار شده كه دیگر منبع اصلی تولید سرب مسمومیت باتریهای غیر قابل بازیافت یا باتری های ضعیف ماشین است. مسئله دیگر این است که در کشورهایی که کودکان دارای مسمومیت با سرب بیشتر هستند ، از سال 2000 تعداد وسایل نقلیه در جاده های آن کشورها دو برابر شده است.

این گزارش تحلیلی و تحقیقاتی توسط یک مؤسسه برای ارزیابی استانداردهای بهداشتی ، یک گروه پیشرو در زمینه تحقیقات جهانی بهداشت انجام شده است.

این مطالعه همچنین نشان می دهد که سطح خون در کودکان در کشورهای ثروتمند کاهش یافته است ، در حالی که این مشکل در کشورهای فقیر به طرز چشمگیری افزایش یافته است.

به گزارش یورونیوز ، ریچارد فولر ، مدیر موسسه خیریه های زمین پاک ، که همکار این مطالعه بود ، می گوید: “شما می توانید اطلاعات بیشتری در مورد خطرات رهبری زمین و ایمنی فرزندان ما کسب کنید.” خبر خوب این است که سرب می تواند با خیال راحت بازیافت شود. همچنین ، منافع اقتصادی و اجتماعی سرمایه گذاری در کاهش آلودگی سرب می تواند بسیار زیاد باشد.

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر

تحریریه مجله ایرانی

اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا