اجتماعمجله کسب و کار

حلال چسب 123 بر روی سنگ چیست ؟

حلال چسب 123 چیست؟

چسب معروف ۱۲۳ که به سرعت ابزارها و سطوح را به هم وصل می‌کند، در انواع صنایع پزشکی، فلزی، چوبی و غیره کاربرد دارد. اما گاهی مقداری از چسب ناخواسته به یک سطح دیگر برخورد می‌کند. اینجاست که سرعت بالای آن برای خشک شدن، نه تنها مزیت نیست بلکه یک عیب محسوب می‌شود. به دلیل ماندگاری بسیار بالای این چسب، پاک کردن آن از سطوح مختلف می‌تواند دشوار باشد.

حتی برخی افراد پاک کردن انواع چسب 123 از سطح لباس را غیر ممکن می‌دانند و ممکن است دیگر از آن لباس استفاده نکنند. تصور کنید که این چسب روی بدنه ماشینی که تازه خریده‌اید، فرش یا مبل بریزد! این باعث کلافگی می‌شود و ممکن است در ابتدا کاملا شما را ناامید کند. اینجاست که شما می‌پرسید «آیا چسب ۱۲۳ حلال دارد؟» یا حلال چسب ۱۲۳ چیست؟

اسپری چسب 123 چیست | چسب 123 | چسب 123 100 میل

خوشبختانه در حال حاضر کارخانه‌هایی وجود دارند که حلال چسب ۱۲۳ را هم تولید می‌کنند. این حلال‌ها می‌توانند انواع چسب‌هایی را که حاوی پلی اورتان و سیانواکریلات هستند، پاک کنند. پاک کننده چسب ۱۲۳ به دو صورت اسپری و مایع به بازار عرضه می‌شود و در نهایت کار هر دو یکی است. اما با توجه به سطح مورد نظر ممکن است یکی را به دیگری ترجیح دهید. این حلال‌ها به نام‌های «اسپری حلال چسب ۱۲۳»، « مایع پاک کننده چسب» یا «حلال چسب ۱۲۳» شناخته می‌شوند.

اما دقت داشته باشید که حلال‌های تجاری چسب ۱۲۳ بسیار قوی هستند. بنابراین حتما هنگام استفاده از این حلال‌ها از دستکش و عینک استفاده کنید. خبر خوب این است که قرار نیست برای پاک کردن چسب ۱۲۳ حتما از حلال تجاری استفاده کنید. خوشبختانه روش‌های خانگی هم برای این کار وجود دارد. مواد خانگی که می‌توانند به عنوان حلال چسب ۱۲۳ مورد استفاده قرار بگیرند، عبارتند از:

  • انواع روغن مانند روغن زیتون و کره
  • خمیر دندان
  • استون
  • سرکه
  • صابون
  • پودر تالک
  • سس مایونز

این روش‌ها مخصوصا زمانی که سطح مورد نظر از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است، کاربرد بیشتری پیدا می‌کنند. در رابطه با کاربرد چسب ۱۲۳ می‌توان موارد متعددی را عنوان کرد. در ادامه مقاله با بررسی شیوه‌های پاک کردن چسب ۱۲۳ از روی سطوح مختلف، حلال‌های خانگی را معرفی خواهیم کرد.

حلال چسب ۱۲۳ روی ماشین

ماشین از آن دست وسایلی است که بیشتر افراد معمولا روی آن حساسیت ویژه‌ای دارند. این حساسیت علاوه بر ظاهر ماشین به قیمت آن هم مربوط می‌شود. هر تغییری که در رنگ یا شکل ماشین ایجاد شود باعث کاهش قیمت آن می‌شود. اگر چسب ۱۲۳ روی بدنه یا شیشه ماشین شما ریخته است، نگران نباشید.

چنانچه روش ویژه را بلد باشید چسب بدون ایجاد مشکل از روی ماشین پاک خواهد شد. اما به این نکته هم توجه داشته باشید که پاک کردن چسب از روی رنگ یکی از سخت‌ترین کارها است چرا که این دو ماده به شدت به هم می‌چسبند و جدا کردن آن ممکن است باعث آسیب به رنگ شود. پیشنهاد ما این است که اگر نگران تغییر رنگ بدنه وسیله خود هستید، از اسپری یا قطره حلال چسب ۱۲۳ روی ماشین استفاده نکنید.

در بیشتر موارد، برای از بین بردن چسب ۱۲۳ از روی بدنه ماشین، باید از استون استفاده کنید. اما توجه داشته باشید که این کار را با دقت انجام دهید. چرا که استون یک پاک کننده رنگ نیز می‌باشد. در این صورت باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • یک حلال حاوی استون (مانند پاک کننده لاک ناخن)، آب، کرم دست، صابون ظرفشویی و یک پارچه تهیه کنید.
  • ایمنی حرف اول را می‌زند! برای محافظت از دستان خود دستکش بپوشید و در مکانی با تهویه مناسب و بدون شعله کار کنید (استون بسیار قابل اشتعال است).
  • چسب را خیس کنید. محل را بشویید و با استفاده از پارچه مرطوب در آب گرم خیس کنید. سپس مخلوطی از صابون ظرفشویی و کرم دست روی آن بمالید. این ممکن است بهترین گزینه برای از بین بردن چسب بدون حذف رنگ باشد. اگر چسب ریخته شده زیاد نباشد، این احتمال وجود دارد که در این مرحله کاملا پاک شود و نیاز به استون وجود نداشته باشد.
  • استون بزنید. مقداری از حلال را روی پارچه خود بریزید، سپس آن را به آرامی روی ناحیه آسیب دیده بمالید تا چسب ۱۲۳ از روی ماشین پاک شود. استون به سرعت چسب را نرم می‌کند، بنابراین مکررا بررسی کنید تا مطمئن شوید که حلال خود را بیش از زمان مورد نیاز استفاده نمی‌کنید.

پاک کردن چسب ۱۲۳ روی داشبورد ماشین

روش پاک کردن چسب ۱۲۳روی داشبورد ماشین مشابه روشی است که در بالا توضیح داده شد.

  • ابتدا مواد مورد نیاز را تهیه کنید. مهمترین اقلام یک حلال با استون (مانند لاک پاک کن) و یک پارچه است.
  • ایمن بمانید! برای محافظت از دستان خود دستکش بپوشید و درها یا پنجره های خودرو را باز کنید. همچنین مطمئن شوید که منبع شعله وجود ندارد.
  • استون را تست کنید! استون می‌تواند سطوح را تغییر رنگ دهد. بنابراین، قبل از شروع آن را در نقطه‌ای دیگر تست کنید.
  • استون بزنید. آن را روی پارچه خود بریزید و به آرامی روی ناحیه آسیب دیده بمالید تا چسب فوق العاده از روی داشبورد ماشین پاک شود.
  • توجه داشته باشید که به محض پاک شدن چسب استون را از روی داشبورد بردارید تا به آن آسیب نزند.

پاک کردن چسب ۱۲۳ از روی شیشه

در کل پاک کردن چسب ۱۲۳ از روی شیشه راحت‌تر از پاک کردن آن از روی موادی مانند رنگ، پارچه، فرش و غیره است. اگر متوجه شدید که چسب ۱۲۳ روی شیشه ماشین، شیشه عینک شما و … ریخته است، با کندن چسب سخت شده به سطح شیشه آسیب نرسانید. در عوض، این مراحل را دنبال کنید:

  • به دنبال استون باشید. این ماده برای پاک کردن چسب ۱۲۳ روی شیشه به خوبی عمل می‌کند.
  • بگذارید خیس بخورد. مایع استون را روی پارچه یا پارچه نرم بمالید. پارچه را به قسمت چسب فشار دهید و آن را خیس کنید، سپس بگذارید بماند. همانطور که استون روی چسب کار می‌ماند، چسبندگی آن را شل می‌کند.
  • چسب را بردارید. با استفاده از کاردک، چسب نرم شده را از زیر لبه آن جدا کنید. اگر به چسب کاملا نرم نشده است، کار را متوقف کرده و استون بیشتری بمالید. به آرامی ادامه دهید و چسب را مجبور نکنید تا زمانی که نرم شود جدا شود. پس از آن، شیشه را با یک پارچه تمیز پاک کنید.

پاک کردن چسب ۱۲۳ از روی لباس

یکی از بدترین چیزهایی که ممکن است تجربه کنید، آغشته شدن لباس به چسب ۱۲۳ است. برای پاک کردن چسب ۱۲۳ از روی لباس باید دقت و وسواس خاصی به خرج دهید و از حلال چسب ۱۲۳ روی لباس مناسبی استفاده کنید. چرا که استفاده از برخی مواد می‌تواند به جنس پارچه لباس یا رنگ آن آسیب وارد کند و دیگر نتوانید از لباس خود استفاده کنید.

اولین اقدامی که خیلی از افراد برای پاک کردن چسب یک دو سه از روی لباس انجام می‌دهند این است که شروع به خراش دادن آن می‌کنند. اما شما این کار را انجام ندهید. این یکی از بدترین روش های جدا کردن چسب ۱۲۳ از لباس است. چسب ۱۲۳ با چسب قطره‌ای معمولی تفاوت دارد. شاید روش خراش دادن برای پاک کردن چسب قطره‌ ای معمولی تا حدودی جواب دهد اما در مورد چسب ۱۲۳ اصلا این طور نیست. برای پاک کردن چسب ۱۲۳ می‌توانید از سه روش استفاده کنید:

۱. استون

یکی از شایع‌ترین روش‌های پاک کردن چسب ۱۲۳ از روی لباس استفاده از استون است. البته باید به این نکته توجه خاص داشته باشیم که استون های صنعتی غلیظ‌‌ تر از استون‌های معمولی هستند. بنابراین احتمال اینکه این ماده به رنگ لباس شما آسیب بزند، بسیار زیاد است. توصیه سپید آرنگ این است که تنها از استون‌های خانگی به عنوان حلال چسب ۱۲۳ روی لباس استفاده کنید. در این روش طبق مراحل زیر عمل می‌کنید:

  • ابتدا استون را به یک حوله نرم یا یک پارچه معمولی آغشته و آن را به محل چسب می‌زنید.
  • استون کم‌کم چسب را رقیق می‌کند.
  • با استفاده از پارچه چسب را از روی لباس پاک کنید.
  • اگر با یک بار استفاده از استون چسب از روی لباس پاک نشد چندین بار این کار را انجام دهید. توجه داشته باشید که اگر استون معمولی را هم بیشتر از یک دقیقه روی لباس خود نگه دارید، احتمال دارد به رنگ آن آسیب بزند.

۲. صابون و آب سرد

ممکن است جنس لباس شما چنان حساس باشد که اصلا دوست نداشته باشید از استون استفاده کنید. در این موارد می‌توانید از آب و صابون استفاده کنید. مراحل پاک کردن چسب ۱۲۳ از روی لباس به این صورت است:

  • ابتدا صابون را به محل چسب آغشته کنید.
  • بعد از حدود ۱۵ دقیقه آن را با آب سرد بشویید.
  • قسمت شسته شده را با حوله خشک کنید.
  • اگر لکه چسب یک دو سه به صورت جزئی باقی مانده باشد، با چند بار شستن معمولی از بین می‌رود.

یک توصیه ایمنی برای خشک کردن لباسی که با آب و صابون شسته‌اید این است که از خشک کن استفاده نکنید. این کار باعث می‌شود لکه روی لباس شما ثابت شود. بهترین راه این است که لباس به صورت طبیعی و در معرض هوا خشک شود.

۳. سرکه

از سرکه هم می‌توانید به عنوان پاک کننده چسب ۱۲۳ برای لباس استفاده کنید. در این روش قسمتی از لباس را که به چسب آغشته شده داخل محلول آب و سرکه قرار می‌دهید و پس از چند ساعت آن را می‌شویید.

یکی از متداول‌ترین سطوحی که ممکن است به چسب ۱۲۳ آغشته شود، دست است و به احتمال زیاد شما هم آن را تجربه کرده‌اید. بنابراین نیاز است با نحوه پاک کردن چسب ۱۲۳ از دست آشنا باشید. وقتی چسب روی دست می‌ریزد به سرعت خشک می‌شود و کاملا به پوست آن می‌چسبد. در این موارد ممکن است تلاش کنید تا با ساییدن چسب آن را از بین ببرید اما در این زمینه موفق نخواهید بود. چسب ۱۲۳ پس از شست و شوی مکرر دست از بین می‌رود. اما بسیاری از ما دوست نداریم تا آن موقع صبر کنیم و این کاملا طبیعی است. موارد زیر می‌توانند به عنوان حلال چسب ۱۲۳ روی دست استفاده شوند:

حلال چسب 123 روی دست

۱. استون

مهمترین حلال چسب ۱۲۳ روی دست استفاده از استون معمولی است. برای انجام این کار تنها کافی است که استون را به یک پارچه آغشته کنید و آن را روی چسب بزنید. اگر چند بار این کار را تکرار کنید به سرعت چسب از روی دستتان پاک خواهد شد.

۲. آب گرم و صابون

صابون زدن دست با آب گرم هم یکی از گزینه‌های حلال چسب یک دو سه روی دست است. البته در این روش ممکن است با یک بار شستن دستتان تمیز نشود و بسته به مقدار چسب ریخته شده، لازم باشد چند بار آن را انجام دهید.

۳. روغن زیتون

مورد دیگری که به عنوان حلال برای پاک کردن چسب ۱۲۳ از دست معرفی می‌کنیم روغن زیتون است. استفاده از برخی روغن‌ها مانند روغن زیتون هم می‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب حلال چسب یک دو سه روی دست باشد. این چسب با آغشته شدن به روغن قدرت چسبندگی خود را از دست می‌دهد.

۴. خمیر دندان

خمیر دندان مواد ساینده دارد و می‌تواند همان اثری را که روی دندان می‌گذارد، روی پوست هم بگذارد. برای پاک کردن چسب ۱۲۳ روی پوست با استفاده از خمیر دندان به این روش عمل کنید:

  • مقداری خمیر دندان روی پوست بریزید.
  • پوست خود را ماساژ دهید.
  • چند دقیقه با مسواک یا اسفنج روی آن بکشید.

حلال چسب ۱۲۳ روی پارکت

پارکت هم جزو سطوحی است که می‌تواند ناخواسته به چسب ۱۲۳ آغشته شود. اما حلال چسب ۱۲۳ روی پارکت با تمام مواردی که در این مقاله بحث می‌شود، ‌تا حد زیادی فرق دارد. برای پاک کردن پارکت توصیه می‌کنیم که اصلا از سرکه یا هر مایع اسیدی دیگر به عنوان حلال استفاده نکنید دلیلش این است که این ماده با لایه‌ای که روی پارکت قرار دارد ترکیب می‌شود و به آن صدمه می‌زند. این امکان هم وجود دارد که وارد لایه چوبی شده و باعث متورم و شل شدن پارکت شود. از موارد زیر می‌توانید به عنوان حلال چسب ۱۲۳ روی پاکت استفاده کنید:

۱. آب گرم

برای پاک کردن چسب یک دو سه با آب گرم به این ترتیب عمل کنید:

  • ابتدا مقداری آب جوش تهیه کنید.
  • حوله‌ای را در داخل آب داغ قرار دهید تا کاملا خیس شود.
  • حوله را روی چسب قرار دهید و صبر کنید تا چسب را شل کند. این کار ممکن است ۳ تا ۵ دقیقه طول بکشد.
  • شما می‌توانید با همان حوله چسب را پاک کنید. اما اگر نتوانستید این کار را انجام دهید، می‌توانید از یک کاردک استفاده کنید. توجه داشته باشید که این کار را به آرامی انجام دهید تا روی کفپوش خراش ایجاد نکنید.

۲. سشوار

پاک کردن چسب ۱۲۳ از روی پارکت با استفاده از سشوار به این صورت انجام می شود که:

  • تا جایی که می‌توانید سشوار را نزدیک چسب بگیرید و نگه دارید.
  • گرما باعث شل شدن چسب خواهد شد.
  • چسب را با یک حوله خشک و تمیز پاک کنید.
  • اگر با یک بار استفاده از سشوار چسب پاک نشد، می‌توانید آن را دوباره امتحان کنید. همچنین، برای پاک کردن چسب از کاردک استفاده کنید.

۳. استفاده از یخ خشک

از یخ خشک هم می‌توانید به عنوان حلال چسب ۱۲۳ روی پارکت استفاده کنید. این ماده قوی‌ترین و سریع‌ترین حلال چسب یک دو سه برای پارکت است. اما برای استفاده از آن باید دقت بیشتری به خرج بدهید و از عینک و دستکش به عنوان محافظ چشم و دست استفاده کنید. برای استفاده از یخ خشک به عنوان حلال چسب ۱۲۳ روی پارکت مراحل زیر را دنبال کنید:

  • یک تکه یخ را در مرکز یک سینی قرار دهید.
  • ظرف را روی چسب بگذارید و اجازه دهید یک دقیقه روی آن بماند.
  • یخ خشک چسب را سفت می‌کند و باعث ایجاد ترک روی آن می‌شود.
  • چسب را از پارکت جدا کنید.

۴. استفاده از محصولات تجاری

اسپری یا قطره های تجاری هم می‌توانند برای پاک کردن این چسب قوی از روی پارکت مورد استفاده قرار بگیرند. اما توجه داشته باشید که برای این کار نکات ایمنی لازم را که در قسمت‌های قبل به آن اشاره کردیم، رعایت کنید. هنگام استفاده از محصولات تجاری برای پاک کردن چسب ۱۲۳ از روی پارکت طبق این مراحل عمل کنید:

    قبل از اینکه این مواد را روی پارکت امتحان کنید آن ها را با یک اسفنج در یک قسمت بسیار کوچک یک وسیله چوبی امتحان کنید و مطمئن شوید که روی چوب لکه ایجاد نمی‌کند.

    سپس طبق دستورالعملی که روی محصول درج شده است، آن را استفاده کنید. معمولا در دستورالعمل های این مواد اشاره شده است که:

    مقدار کمی از محلول را روی اسفنج مرطوب بریزید.

    اسفنج به آرامی روی سطح مورد نظر بکشید.

    در انتها با کمک یک دستمال چسب را پاک می‌کنید.

    در صورت نیاز می‌توانید از کاردک کم استفاده کنید.

۵. استفاده از بخارشوی

برخی از افراد برای تمیز کردن لکه‌های روی پارکت مانند لکه چسب ۱۲۳ از بخارشوی استفاده می‌کنند. اما توجه داشته باشید که بخارشو فقط در صورتی می‌تواند مفید باشد که مطمئن باشید پارکت هیچ گونه خراشی ندارد. در غیر اینصورت بخارشوی کار را بدتر می‌کند. چرا که با نفوذ به لایه زیر باعث خراب شدن پارکت می‌شود. مشکل دیگری که در رابطه با استفاده از بخارشوی وجود دارد این است که اگر به طور مداوم از آن استفاده کنیم، برچسب زیر پارکت را شل و لق می‌کند.

پاک کردن چسب ۱۲۳ از روی فرش

پاک کردن چسب فوری ۱۲۳ از روی فرش تنها زمانی مشکل است که شیوه‌های این کار را بلد نباشید. برخی از افراد از حلال چسب ۱۲۳ برای فرش اطلاعات کافی ندارند و اولین کاری که انجام می دهند این است که با یک شی نوک تیز مانند چاقو شروع به خراش دادن و تکه تکه کردن چسب می‌کنند. اما این بدترین کار ممکن است.

چرا که به الیاف فرش آسیب می‌رساند و چسب را هم از بین نمی‌برد. برای پاک کردن چسب ۱۲۳ از روی فرش اصلا نباید از حلال قطره ای یا اسپری استفاده کنید. این مواد ممکن است به رنگ و بافت فرش آسیب بزنند. در عوض شیوه‌های خانگی متنوعی برای این کار وجود دارد که می توانید با استفاده از آن‌ها به راحتی چسب ۱۲۳ را از روی فرش پاک کنید. این شیوه‌ها عبارتند از:

۱. فریز کردن

مراحل فریز کردن چسب ۱۲۳ روی فرش عبارتند از:

    چند تکه یخ را داخل یک کیسه می گذارید.

    کیسه را روی چسب قرار می دهید.

    یخ باعث می‌شود چسب خشک و فریز شود و می توانید آن را از روی قالی جدا کنید.

    البته ممکن است لازم باشد با استفاده از یک ابزار چسب را جدا کنید. در این صورت ابزاری را انتخاب کنید که باعث آسیب به بافت قالی نشود.

۲. استفاده از سرکه سفید

ابتدا با استفاده از قسمت نرم چاقو مقداری از چسب را تراش داده و بعد پارچ های را که کاملا به سرکه آغشته کرده اید ۱۵ دقیقه روی چسب قرار دهید. سپس آن را به‌ مدت یک دقیقه پاک کنید. اگر لازم باشد این کار را تکرار کنید. نکته مهمی که باید در استفاده از سرکه به عنوان حلال چسب ۱۲۳ در نظر بگیرید این است که حتما قبل از استفاده آن را در ناحیه بسیار کوچکی از فرش که در معرض دید نیست، آزمایش کنید تا مطمئن شوید آسیبی به رنگ فرش نخواهد زد. مراحل پاک کردن چسب ۱۲۳ از روی فرش و با استفاده از سرکه به این صورت است:

  • ابتدا با استفاده از قسمت نرم چاقو مقداری از چسب را تراش می دهید.
  • پارچه ای را که کاملا به سرکه آغشته کرده اید ۱۵ دقیقه روی چسب قرار دهید.
  • چسب را به‌ مدت یک دقیقه پاک کنید. اگر لازم باشد این کار را تکرار کنید.

۳. استفاده از اتو

اگر لکه چسب روی قالی، قدیمی است اول باید آن را مرطوب کنید. چون حتما در این همه مدت چسب خیلی خشک شده است. مراحل پاک کردن چسب با استفاده از اتو عبارتند از:

  • یک حوله را خیس کنید.
  • حوله را روی چسب قرار دهید.
  • حوله را با استفاده از اتو گرم کنید.
  • با استفاده از چاقو به آرامی لکه را بتراشید و کم کم پاک کنید.

۴. استفاده از استون

آخرین شیوه پاک کردن چسب ۱۲۳ از روی فرش استفاده از استون است. در این روش تنها کافیست چند قطره استون روی چسب بریزید و آن را از فرش جدا کنید. این کار را با احتیاط کامل و استفاده از قطره چکان انجام دهید تا استون به سایر قسمت‌های قالی نریزد. اما توجه داشته باشید که در این روش نیز مانند روش استفاده از سرکه، ابتدا باید استون را در یک ناحیه بسیار کوچک و غیر قابل دید فرش امتحان کنید و مطمئن شوید که به رنگ و بافت فرش آسیب نخواهد زد.

منبع: ایزار میهن

مشاهده مطالب بیشتر

انتشارات علوم اجتماعی

تحلیل‌گر مسائل اجتماعی با تمرکز بر نقش تغییرات فرهنگی در جامعه و تأثیر آن بر ساختار اجتماعی و ارتباطات بین افراد. تلاش برای درک عمیق‌تر نحوه تأثیر فرهنگ بر عقاید، ارزش‌ها و رفتارهای افراد و جوامع.
دکمه بازگشت به بالا