اقتصادی

برای پیامک‌های انبوه و تبلیغاتی چه چاره‌ای اندیشیده شد؟

پیامک‌های تبلیغاتی انواع مختلفی دارند و از وعده‌ی برنده شدن در جشنواره‌های مختلف تا معرفی کسب‌وکار و محصولات شرکت‌ها را شامل می‌شوند. اگرچه این پیامک‌ها پیشینه‌ای طولانی دارند اما هر بار با روشی جلوی آن‌ها گرفته شده است.

به گزارش مجله ایرانی، برای جلوگیری از ارسال پیامک‌های تبلیغاتی، راه‌های مختلفی از جمله استفاده از سامانه #۸۰۰* برای ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی که از طریق سامانه‌های ارسال پیام کوتاه و با سرشماره‌های مختلف برای مشترکان تلفن همراه ارسال می‌شد، ایجاد شد؛ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) نیز از سامانه ۱۹۵ را برای ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی که با شماره‌های شخصی ارسال می‌شدند، استفاده کرد.

طبق گفته مسئولان بخشی از پیامک‌های تبلیغاتی از طریق سرشماره‌های شناسنامه‌دار از جمله ۲۰۰۰ و ۳۰۰۰، برای کسانی که تبلیغاتشان را از ستاره ۸۰۰ مربع مسدودسازی نکردند، ارسال می‌شود؛ این پیامک‌ها شناسنامه‌دار هستند و مشخص است که از کجا ارسال می‌شوند و اگر تخلفی هم کنند، برخورد با آن‌ها روال مشخصی دارد و اعمال مقررات می‌شود.

به همین دلیل سازمان تنظیم مقررات به عنوان روشی دیگر به ریشه تولید این سیم کارت‌ها پرداختند چون پیامک‌ها به واسطه سیم‌کارت ارسال می‌شوند. سیم‌کارت‌ها هم شامل دو بخش حقوقی و افراد حقیقی می‌شوند، بخشی هم به اتباعی برمی‌گردد که به کشور می‌آیند و می‌روند و از طریق اسنادی که از آن‌ها می‌ماند، سیم‌کارت به نامشان ثبت می‌شود؛ با بررسی این سیم‌کارت‌ها به موضوع احراز هویت رسیدیم، زیرا گره و نقطه مرکزی اینها به این برمی‌گردد که احراز هویت به درستی صورت نمی‌گیرد.

در همین رابطه، مجید حقی- معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- در گفت‌وگو با مجله ایرانی، درباره اقدامات مهم سازمان در زمینه پیامک‌های انبوه که باعث نارضایتی بسیاری از مشترکان شده، توضیح داد.

وی گفت: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از جمله اقدامات مختلف می‌توان به برگزاری جلسات متعدد و مستمر هفتگی با مدیران عامل و نمایندگان اپراتورهای سیار، مخابرات ایران و شرکت‌های دارای مجوز ارسال پیامک انبوه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ابلاغ تذکرات متعدد توسط سازمان متبوع به اپراتورهای دارای مجوز ارسال پیامک انبوه، راه‌اندازی و متمرکز سازی سامانه مدیریت دریافت پیامک انبوه بر بستر کد دستوری (USSD)با قالب ۸۰۰#*، ساماندهی دریافت/عدم دریافت پیامک اطلاع‌رسانی از باشگاه مشتریان کسب و کارهای مربوط با راه‌اندازی سامانه ۱۱ و ۱۲، اخطار به کلیه اپراتورها در جهت الزام اخذ رضایت از مشتریان پیرامون دریافت پیامک انبوه از طرق مختلف (اعم از پنل‌های پیامکی، رضایت کتبی و … ) اشاره کرد. 

وی ادامه داد: علاوه بر موارد گفته شده سازمان تظیم مقررات اقدامات دیگری مانند معرفی متخلفین به کمیته تخلفات و صدور جرایم برای اپراتورهای مربوطه، محدودسازی تعداد ارسال پیامک مشترکین از سرشماره‌های شخصی، راه‌اندازی سامانه‌های تشخیص تقلب پیامک انبوه سازمان، الزام راه‌اندازی سامانه تشخیص تقلب پیامک انبوه توسط همه اپراتورهای فعال در این حوزه، انعکاس فهرست متخلفین ارسال‌کننده پیامک انبوه به وزارت ارشاد، الزام اپراتورهای مجازی به تفکیک رنج شماره‌های ارسال کننده پیامک انبوه، برگزاری جلسات و بازدیدهای متعدد از کلیه فعالین حوزه پیامک انبوه بمنظور نظارت بر حسن اجرای مصوبات و دستورالعمل‌های ابلاغی و پیگیری توسعه سامانه مدیریت فعال‌سازی/ غیرفعال‌سازی (۱۱/۱۲) دریافت پیامک انبوه از سرشماره‌ها به پیامک‌های مسک شده از جمله اقداماتی است که توسط این سازمان در زمینه پیامک های انبوه انجام داده است.

حقی در پایان گفت: نظارت‌های سازمان تا زمان ساماندهی هرچه بهتر ارسال پیامک انبوه به طور مستمر ادامه خواهد داشت.

چندی پیش هم این مقام مسئول اعلام کرد برای حل این موضوع، اپراتورهای همراه ملزم شدند تا در صورت ارسال پیامک بدون درخواست و رضایت مشترک، بلافاصله با متخلفان برخورد کرده و برای توقف ارسال پیامک، سرشماره مورد نظر را به رگولاتوری اعلام کنند.

همچنین ارسال کنندگان پیامک‌های اطلاع‌رسانی از سرشماره‌های خدماتی ملزم شده‌ بودند که عبارت “لغو ۱۱” را در انتهای پیامک خود درج کنند تا مشترکان بتوانند با ارسال عدد ۱۱ به سرشماره‌ای که از آن پیامک دریافت کرده‌اند، ادامه دریافت پیامک را لغو و برای عضویت مجدد و دریافت پیامک‌های اطلاع‌رسانی خدماتی، عدد ۱۲ را به همان سرشماره ارسال کنند.

در هر صورت ممکن است برخی کاربران از دریافت پیامک‌های انبوه و تبلغیاتی ناراضی باشند که در این صورت اپراتورهای تلفن همراه هر کدام راه حلی را ارائه کرده‌اند. برای عدم دریافت پیامک‌های تبلیغاتی در اپراتور اول تلفن همراه، مشترکان می‌توانند با یکی از روش‌های ارسال عدد «۱» به «۸۹۹۹»، شماره گیری کد دستوری #۸۹۹۹*،  تماس با مرکز اطلاع‌رسانی ۹۹۹۰،  مراجعه به سامانه همراه من (پرتال و اپلیکیشن)  نسبت به قطع سرویس پیام تبلیغاتی خود اقدام کنند.

البته این اپراتور ذکر کرده که پیامک‌های اطلاع‌رسانی اپراتور و اطلاع‌رسانی سرویس‌های پایه و باند پهن همراه اول، پیامک‌های تبلیغاتی محسوب نمی‌شوند، بنابراین درصورت قطع سرویس پیام تبلیغاتی، مشترکین این نوع پیام‌ها را دریافت می‌کنند. همچنین برخی مشترکین به واسطه عضویت در باشگاهی خاص یا ارائه شماره خود به فروشگاه‌ها از این مبادی پیامک تبلیغاتی دریافت می کنند که در این خصوص نیز اپراتور دخالتی ندارد.

همچنین کاربران اپراتور دوم تلفن همراه می توانند تصمیم بگیریند که مایل به دریافت کدام گروه پیامکی هستند و سپس برای دریافت یا عدم دریافت هر دسته از پیامک‌ها اقدام کنند. این کار با مراجعه به اپلیکیشن ایرانسل‌من و گزینه  «مدیریت پیامک‌های تبلیغاتی، شماره‌گیری کد ‌۵۰۰۶#* و دریافت فهرست کاملی از گروه‌های پیامکی و پیامک به ۵۰۰۶ و انتخاب کلیدواژه مربوط به دریافت هر دسته از پیامک‌ها،  امکان‌پذیر است.

از سوی دیگر در اپراتور سوم تلفن همراه هم کاربر می تواند با استفاده از نرم‌افزار این اپراتور و مراجعه به منوی “مدیریت خدمات پیامکی انبوه و ارزش افزوده”، شماره‌گیری کد دستوری #۸۰۰* یا کد دستوری #۱۹۵* و انتخاب قطع تبلیغات، شماره‌گیری کد #۳*۸۰۰* یا ارسال عدد ۳ به ۸۰۰، برای غیرفعال‌سازی و جلوگیری از دریافت پیامک‌های تبلیغاتی که از مراکز پیام‌ مانند (۱۰۰۰۱۲۳۴۵ و ۳۰۰۰۰۱۲۳۴۵) و شماره‌های مشابه ارسال می‌شود، کاربرد دارد.

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر

تیم تحریریه اقتصادی

درود بر شما! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم و به تحلیل‌های اقتصادی می‌پردازم. با استفاده از روش‌های پیشرفته تحلیل، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در مورد مسائل اقتصادی تصمیم‌گیری کنید.
دکمه بازگشت به بالا