اقتصادی

«الکامپ» به‌وقت اضافه؛ با تلخی قطع برق در افتتاحیه و حلاوت رونمایی از آخرین دستاوردهای فناورانه

الکامپ ۱۴۰۲ هر چند که با قطع سه‌باره برق در مراسم افتتاحیه آغاز شد، ولی در ادامه با حضور ۱۸ شرکت خارجی و برگزاری جلسات B۲B با شرکت‌های ایرانی و همچنین رونمایی از آخرین محصولات حوزه‌های فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی توانست مخاطبان زیادی را راهی این نمایشگاه کند و حتی به زمان اضافه هم کشید و پایان این نمایشگاه از روز ۷ تیر ماه به روز ۸ تیر موکول شد.

به گزارش مجله ایرانی، نمایشگاه الکامپ از روز یکشنبه، ۴ تیرماه ۱۴۰۲ فعالیت خود را با شعار «آینده بهتر برای اقتصاد دیجیتال» در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در حالی آغاز کرد که قطع برق در مراسم افتتاحیه آن حاشیه‌های زیادی را ایجاد کرد، به‌ویژه اینکه بعد از قطع سه‌باره برق در سالن افتتاحیه، وزیر ارتباطات به عنوان میزبان این رویداد، اقدام به ترک سالن کرد.

این افتتاحیه پر حاشیه با حضور دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس‌جمهوری، دکتر محمدصادق خیاطیان رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی بوده و قطعی برق در افتتاحیه الکامپ ۱۴۰۲ در حین سخنرانی رئیس صندوق نوآوری، موجب شد تا سخنرانی خیاطیان نیمه‌تمام رها شود.

«الکامپ» به‌وقت اضافه؛ با تلخی قطع برق در افتتاحیه و حلاوت رونمایی از آخرین دستاوردهای فناورانه

اما تلخی این ماجرا موجب نشد که از شیرینی نمایشگاه بکاهد؛ چرا که در طی آن به گفته دکتر دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی رئیس‌جمهور، ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان آخرین دستاوردهای خود را در حوزه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات ارائه کردند.

حضور ۱۸ شرکت خارجی در خانه نوآوری نمایشگاه بین‌المللی در حاشیه نمایشگاه الکامپ به نشاط بیشتر این رویداد بزرگ فناوری در حوزه فناوری اطلاعات کمک کرد و زمینه‌ای برای برگزاری جلسات B۲B میان شرکت‌های ایرانی و طرف های خارجی شد.

علاوه بر اینها با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، ۵۳ مهمان از ۸ کشور در قالب برپایی غرفه و همچنین بازدید از نمایشگاه در بیست و ششمین دوره نمایشگاه الکامپ حاضر شدند.

شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه از کشورهای روسیه، چین، بوسنی و هرزگوین، ارمنستان، ترکیه، ازبکستان و سوریه هستند. ۱۸ شرکت خارجی در خانه نوآوری iHIT مستقر شدند و اقدام به برپایی غرفه کردند.

رونمایی از محصولات فناورانه

رونمایی‌های آخرین دستاوردهای فناوری بخش دیگری بود که موجب شد بازدیدکنندگان بیشتری را به سمت غرفه‌ها هدایت کند.

از جمله این فناوری‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

پایگاه داده ابری

پایگاه داده ابری (DBaaS) دستاورد یکی از شرکت‌های فناور است که در حاشیه الکامپ ۱۴۰۲ رونمایی شد.

پایگاه داده ابری یا همان دیتابیس ابری یک مدل رایانش ابری‌ است که در آن ارائه‌دهنده خدمات ابری، پایگاه داده را برای کاربر بر روی بستر کلاود (Cloud) میزبانی و مدیریت می‌کند.

در DBaaS کاربران می‌توانند بدون نیاز به مالکیت، نصب و یا مدیریت زیرساخت‌ها و نرم‌افزارهای زیربنایی، به یک پایگاه داده کاملاً کاربردی دسترسی داشته باشند و از آن در توسعه محصولات نرم‌افزاری مورد نیاز استفاده کنند.

دیتاسنتر ابری VDC

یکی دیگر از سرویس‌های ارائه ‌شده در نمایشگاه الکامپ ۱۴۰۲، سرویس دیتاسنتر ابری است که به منظور راه‌اندازی و مدیریت شبکه وسیع و گسترده‌ای از منابع مجازی شامل سرور ابری، شبکه، روتر، فایروال به عنوان یک زیرساخت دسترس‌پذیر و مقیاس‌پذیر بر روی بستر زیرساخت به عنوان سرویس (IaaS) پیاده‌سازی شده است.

در این سرویس، منابع سخت‌افزاری دارای سطح پایداری و قابلیت اطمینان با استانداردهای طراحی Tier IVهستند و ارتقاء و کاهش منابع سرورها در سرویس دیتاسنتر ابری به ‌صورت خودکار و در لحظه از طریق پرتال کاربران انجام می‌شود.

در این سرویس تمام فرآیندهای کنترلی اعم‌از مدیریت سرورهای مجازی، شبکه، فایروال، VPN و Load Balancer از طریق پرتال کاربران به صورت تجمیع شده در دسترس کاربر قرار می‌گیرد.

ربات خودروی خودران

پروژه ربات خودروی خودران، پروژه مشترک دانشگاه شهید بهشتی و همراه اول است که با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نمایشگاه الکامپ رونمایی شد.

«الکامپ» به‌وقت اضافه؛ با تلخی قطع برق در افتتاحیه و حلاوت رونمایی از آخرین دستاوردهای فناورانه

پروژه «ربات خودروی خودران» توسط آزمایشگاه رباتیک دانشکده مهندسی برق-الکترونیک و مخابرات دانشگاه شهید بهشتی و با حمایت و راهبری مرکز تحقیق و توسعه همراه اول اجرایی شده است.

این ربات یک خودروی خودران کامل در ابعاد یک دهم واقعی با قابلیت حفظ حرکت در بین خطوط جاده، تشخیص علائم راهنمایی و رانندگی، چراغ راهنمایی، موانع ساکن و متحرک، انجام پارک خودکار و مکان‌یابی است.

اولین تکنولوژی هوش مصنوعی حقوقی

بهره‌مندی هر فرد از مشاور یا وکیل حقوقی به صورت اختصاصی از طریق ابزار هوش مصنوعی، محصولی است که در الکامپ ۱۴۰۲ رونمایی شد.

فناوران این محصول توانسته‌اند با استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌های روز جهان، امکان گفت‌وگو از طریق هوش مصنوعی را برای کاربران ایجاد کنند.

این محصول با بهره‌مندی از هوش مصنوعی و با استفاده از یک data-set اختصاصی، به راحتی و با ساده‌ترین زبان خدمات حقوقی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و مسیر پیدا کردن مناسب‌ترین راه‌حل برای موضوعات حقوقی را به کاربران پیشنهاد ‌می‌کند.

معرفی اولین مینی‌کامپیوتر

گروهی از مهندسان یکی از شرکت‌های فعال در زمینه تولید مینی‌کامپیوتر و تین کلاینت‌های اداری و سازمانی، در نمایشگاه الکامپ ۱۴۰۲ از اولین مینی کامپیوتر گیمینگ ایرانی رونمایی کردند.

این مینی‌کامپیوتر با پشتیبانی نسل ۱۲ و ۱۳ پردازنده‌های I۷ و I۵ و کارت گرافیک RTX۳۰۵۰ مناسب نیازهای مخاطبان گیمرها، برنامه‌نویسان و طراحان حرفه‌ای است.

خرید هوشمند با الگوریتم‌های بینایی

فناوران یکی از شرکت‌ها در نمایشگاه الکامپ اقدام به معرفی محصول خود با عنوان سبد هوشمند پیکی کردند.

این سبد به نحوی طراحی شده تا استفاده از آن موجب افزایش سهولت و سرعت انجام خدمات به مشتریان فروشگاه‌ها و افزایش رضایت آنها شود. از جمله مزایای این سبد هوشمند می‌توان به عدم تداخل با فرایند فعلی فروشگاه‌ها، نصب روی انواع سبدها، اتصال به انواع درگاه‌های پرداخت، تضمین امنیت خرید، اتصال به سامانه‌های مالی و انبار فروشگاه‌ها اشاره کرد.

سبد خرید امکان تجربه خرید برخط به صورت حضوری را برای مشتریان خود فراهم کرده و به صورت خودکار، با استفاده از دوربین‌های خود و یاری الگوریتم‌های بینایی و یادگیری ماشین، کالا را تشخیص داده و روی صفحه نمایش سبد مشتری نشان می‌دهد. علاوه بر این، امکان توسعه و سفارشی‌سازی آن نیز وجود دارد.

کلینیک نوآوری فینوداد

کلینیک نوآوری فینوداد در حاشیه دومین روز از برگزاری بیست‌وششمین دوره نمایشگاه الکامپ رونمایی شد. این کلینیک به کسب‌وکارها برای ایجاد و ارتقای نوآوری در سازمان‌شان مشاوره و خدمات ارائه می‌دهد.

در واقع کلینیک نوآوری فینوداد با رویکرد تفکر طراحی، به دنبال حفظ پایداری کسب‌وکارهای نوپا، فعالیت‌های کارآفرینانه در صحنه رقابت اقتصادی و توسعه فعالیت‌های دانش‌مدار در واحدهای صنعتی و خدماتی راه‌اندازی شده است.

این کلینیک یکی از حلقه‌های تکمیل‌کننده چرخه فناوری در کشور است که باید در کنار نهادهای موجود و هماهنگ با آنها در چارچوب سیاست‌های مصوب فعالیت کند.

کلینیک نوآوری فینوداد نقشه راه کسب‌وکارها برای نوآوری است که مراحل نوآوری سازمانی را به ترتیب از طریق تعیین اهداف نوآوری، ارزیابی آمادگی نوآوری سازمان، منیج‌مارک صنعت، انتخاب راهکار نوآوری و پیاده‌سازی راهکار برای کسب‌وکارها را فراهم می‌کند.

در این زمینه، کسب‌وکارها می‌توانند با مراجعه به سایت کلینیک نوآوری فینوداد برای مشاوره رایگان در سایت ثبت‌نام کنند تا پس از بررسی نیاز آنها از زیرساخت‌های نوآوری فینوداد استفاده کنند.

وب سرویس (API)

گروهی از فناوران یکی از شرکت‌ها در الکامپ بیست‌وششم در راستای تکمیل سبد محصولات خود، از محصول جدیدی به نام وب سرویس (API)، رونمایی کرده‌اند. این محصول یک درگاه پرداخت اینترنتی امن و پایدار با ۶ شرکت ارائه‌دهنده خدمات پرداخت است.

وب سرویس‌های این شرکت  در ۶ حوزه احراز هویت، بانکی، خدماتی، تبدیل اطلاعات، بورس و بیمه ارائه شده است. با ارائه این محصول کسب‌وکارها می‌توانند با یک بار دریافت زیرساخت این شرکت به صورت کاملا یکپارچه به مجموعه کاملی از خدمات مالی و پرداختی موردنیازشان از جمله درگاه پرداخت اینترنتی، تسویه سریع، وب سرویس‌ها و چندین سرویس کاربردی دسترسی داشته باشند.

در حال حاضر بیش از ۱۴۰۰۰ کسب‌وکار از درگاه پرداخت زیبال استفاده می‌کنند و بیش از ۱۲۰ میلیون تراکنش با ارزشی بالغ بر ۹۰۰ هزار میلیارد ریال با موفقیت توسط زیبال پردازش شده است.

چت بات‌های حج

همزمان با برگزاری نمایشگاه الکامپ ۲۰۲۳، چت بات حج توسط مرکز تحقیق و توسعه همراه اول توسعه یافته و در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت. چت بات یک نرم‌افزار است که هدف آن تقلید مکالمه انسانی از طریق تعاملات متنی یا صوتی و معمولا آنلاین است.

زواری که با توجه به مزایای ویژه سیمکارت‌های ایرانی در مقایسه با اپراتورهای عربستانی، سیمکارت همراه اول خود را به این کشور برده‌اند، اکنون می‌توانند در صورت بروز مشکل یا موردی خاص در ارتباط با سرویس رومینگ‌شان، اقدام به ارتباط با چت بات طراحی شده توسط مرکز تحقیق و توسعه همراه اول کنند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به درخواست آنها رسیدگی شود.

بازدید هیات‌های خارجی الکامپ از مراکز علمی

مهمانان خارجی علاوه بر برگزاری جلسات با شرکت‌های ایرانی از برخی از مراکز علمی کشور بازدید کردند. جمعی از مهمانان خارجی نمایشگاه الکامپ با حضور در پارک فناوری پردیس، ضمن بازدید از شرکت‌های عضو پارک با دستاوردهای آنها آشنا شدند.

«الکامپ» به‌وقت اضافه؛ با تلخی قطع برق در افتتاحیه و حلاوت رونمایی از آخرین دستاوردهای فناورانه

در این بازدید که مهمانانی از کشورهای روسیه، چین، عراق، ازبکستان و سوریه حضور داشتند، توضیحاتی در خصوص تأسیس پارک و فعالیت‌های آن ارائه شد. بازدید از نمایشگاه دستاوردهای فناورانه پارک فناوری پردیس از دیگر برنامه‌های این بازدید بود.

همچنین این مهمانان با حضور در سه شرکت عضو پارک فناوری پردیس، از نزدیک با دستاوردهای آنها آشنا شدند.

انتهای پیام

مشاهده مطالب بیشتر

تیم تحریریه اقتصادی

درود بر شما! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم و به تحلیل‌های اقتصادی می‌پردازم. با استفاده از روش‌های پیشرفته تحلیل، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در مورد مسائل اقتصادی تصمیم‌گیری کنید.
دکمه بازگشت به بالا