اجتماعمجله کسب و کار

واژگان پرکاربرد و اصلی تلویزیون شهری

آیا می دانید بهترین و موثرترین روش تبلیغاتی چیست؟

با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی و در ادامه روند تکمیلی تابلوهای تبلیغاتی، تلویزیون شهری که یکی از مناسب ‌ترین و تاثیرگذارترین ابزارها محسوب می‌شوند، پا به عرصه تبلیغات گذاشت. تابلو های تبلیغاتی انواع مختلفی دارند که می توان به تابلو های نئون، چنلیوم، فلکسی، بنر، لایت باکس، تابلو ال‌ای‌دی و تلویزیون شهری اشاره کرد. امروزه نصب بیلبورد های تبلیغاتی و تلویزیون های شهری گسترش زیادی پیدا کرده است و افراد هنگام عبور از بزرگ راه ‌ها، معابر و خیابان ها شاهد این تابلو های غول پیکر می باشند. علت استفاده فراوان از این تابلوها و پروسسور ویدئو وال، تاثیر قابل توجه بر ذهن مخاطب است.

تشریح تلویزیون شهری و اجزاء آن

کوچکترین بخش یا جزء تشکیل دهنده تلویزیون led است و led یک دیود است که از دو نیمه های نوع Nو P تشکیل شده است که با اعمال ولتاژ از آن نور نامرئی ساطح می شود که با ترکیب ناخالصی های مختلف، نور آن را به رتگهای مختلف مرئی نموده و با گذاشتن لنز پلاستیکی روی آن به این نور شدت می بخشند. همانطور که می دانید از ترکیب سه رنگ اصلی قرمز، آبی، سبز می توان تمامی رنگ ها را به وجود آورد. پس با کنار هم گذاشتن سه LED (نوع RGB) یا چهار LED(نوع 2R1G1B) تشکیل یک پیکسل کوچکترین جزء تصویر را می دهند. که این پیکسل قادر خواهد بود با دریافت فرمانهای مختلف تمامی رنگ ها را برای ما ایجاد کنند.

با کنار گذاشتن تعدادی از پیکسل ها کنار هم با فاصله ای معین که به این فاصله اصطلاحاً (دات پیچ) گفته می شود تشکیل یک ماژول (MODUL) می دهند. پس می توان فهمید که بدینگونه ماژولهای با دات پیچ های مختلفی وجود دارد که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند که در ادامه به توضیح آنها می پردازیم. اصطلاح دات پیچ را به اختصار با حرف P و یک عدد نشان می دهند که این عدد نشانگر فاصله مرکز تا مرکز پیکسل ها برحسب میلیمتر می باشد مانند P10, P16, P20

حالا با قرار دادن ماژولها در کنار یکدیگر در یک قاب ضدآب تشکیل یک کابین را می دهند. کابین ها نیز ابعاد مختلفی دارند این کار برای راحتی در حمل و نقل و ساخت و تعمیر تلویزیون می باشد چرا که ساخت یک تلویزیون با ابعاد بزرگ کار بسیار دشوار خواهد بود که در انتها با کنار هم قرار دادن کابین ها به تعداد مورد نیاز تشکیل یک نمایشگر غول پیکر را خواهد داد.

کاربردهای تلویزیون شهری

تبلیغات محیطی

شامل نصب تابلو های تبلیغاتی مرتبط با کسب و کارها در معابر، بزرگراه‌ها، پاساژ ها و میادین شهری می باشد.

اطلاع رسانی

یکی دیگر از کاربردهای تابلو ال‌ای‌دی های بزرگ، اطلاع رسانی و پخش اخبار و رویدادها می باشد.

زیبا سازی

با پیشرفت این صنعت و تولید ماژول های منعطف و شفاف، موارد جدیدی به کاربردهای تلویزیون شهری اضافه شده است که می توان به استفاده به عنوان المان های شهری مختلف یا استفاده در نمای ساختمان ها و دکوراسیون های مدرن اشاره کرد که در سال های اخیر با استقبال خوبی روبرو شده است.

مزایای تلویزیون شهری

  • قابلیت نمایش تمام رنگ ها برای جذب مخاطب
  • توان برق مصرفی پایین
  • نمایش تصاویر با کیفیت بالا
  • مقاوم در برابر شرایط محیطی و آب و هوایی
  • مقاوم در برابر نفوذ آب
  • پیاده‌ سازی در اندازه‌ های مختلف
  • پیاده‌سازی در اشکال مختلف ( دایره، مثلث، مکعب، منحنی و …)
  • پخش تصاویر به صورت شفاف و درخشان
  • زاویه دید کامل
  • رابط کاربری ساده با جدید ترین تکنولوژی های روز دنیا

شرایط و ضوابط لازم برای نصب تلویزیون شهری

  • کسب مجوزهای لازم برای نصب از سازمان های مربوطه ( اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ، شهرداری و … )
  • پیروی از ضوابط و مقررات عمومی شرکت‌ها، کانون‌ها و موسسات

برای انتخاب تلویزیون شهری باید موارد بسیار زیادی از جمله محل نصب، نوع کسب و کار، سایز تلویزیون، ارتفاع، شرایط آب و هوایی و موارد مختلف دیگر در نظر گرفته شود که تاثیر زیادی بر هزینه تمام شده دارند. برای اطلاع از این موارد می توانید با مشاوران دیاکو ال ای دی در ارتباط باشید و بعد از بررسی تخصصی موارد ذکر شده، بهترین انتخاب را با خیالی آسوده داشته باشید.

اصطلاحات تلویزیون شهری

شما برای خرید تلویزیون شهری یا هر نوع نمایشگر LED، نیازمند آگاهی از مشخصات فنی و تخصصی این کالاها هستید و هرچه اطلاعات فنی شما در این زمینه بیشتر باشد، انتخاب موفق تری خواهید داشت. منظور از انتخاب موفق انتخابی است که با پرداخت هزینه ای معقول و مقرون به صرفه بتوانید صاحب یک تلویزیون شهری یا نمایشگر ال ای دی شوید. اما بدانید که قیمت، تنها رکن انتخاب مناسب نیست و شرایط دیگری هم برای انتخاب آگاهانه و حرفه ای وجود دارد و آن دانستن و مطالعه راجع به مسائل فنی و تخصصی تلویزیون شهری می باشد.

تلویزیون شهری مناسب با شرایط کسب و کار شما، بازدهی و اثر بخشی روند توسعه کار را بالا می برد و پیشرفت کاری شما را به همراه دارد. اولین قدم برای خرید تلویزیون شهری، جستجو برای یافتن تولید کنندگان معتبر است. وقتی برای دریافت اطلاعات در موتور های جستجو سرچ می کنید مطالبی در اختیارتان قرار داده می شود که برخی از آن ها حرفه ای بوده و برخی نیز جنبه تبلیغاتی دارند. در این مطالب که اغلب در قالب مقاله ارائه می شوند با واژگانی روبرو می شوید که فهم آن ها پیچیده بوده و اگر معانی این اصطلاحات تلویزیون شهری را ندانیم، خواندن درباره آن ها و اقدام جهت خرید و نصب تلویزیون شهری برایمان دشوار خواهد شد.

واژگان پرکاربرد و اصلی تلویزیون شهری

برخی از واژگان تلویزیون شهری به خاطر ماهیت و کاربرد بسیار، واژگان اصلی خطاب می شوند. دانستن این واژگان به حدی پر اهمیت است که برای یک صحبت مقدماتی و معمولی راجع به تلویزیون شهری الزامی می باشد. در این مقاله، این را نام برده و معانی آن ها را به طور قابل فهمی برای عموم ذکر خواهیم کرد. وقتی درخواست خرید تلویزیون شهری می کنید اولین سوالی که با آن مواجه می شوید، مربوط به outdoor  یا indoor بودن نمایشگر است. ایندور یا اوت دور بودن به چه معنا می باشد؟

-تلویزیون داخل سالن یا indoor

به نوعی تلویزیون شهری می گویند که برای فضاهای داخل و سرپوشیده استفاده می شود. این نوع از تلویزیون های شهری، برای مکان های سر پوشیده مانند سینما، اتاق کنترل، سالن رستوران، سالن آمفی تئاتر، تالارها و سالن جلسات مناسب می باشد.

-تلویزیون خارج سالن یا outdoor

به نوع دیگری از تلویزیون های شهری گفته می شود که قابلیت نصب در فضاهای باز و سطح شهر را دارا می باشند. این تلویزیون ها از ماژول های مستحکمی تشکیل شده اند که در مقابل گرد و غبار هیچ آسیبی ندیده، ضد آب و ضد ضربه هستند. تلویزیون های اوت دور دارای شدت نور بالایی هستند و اغلب در مراکز شهر مانند میادین، پارک ها، سر درب پاساژها و مغازه ها دیده می شوند.

-دات پیچ:

دات پیچ یکی دیگر از این واژگان است که می توان گفت در هر نوع از آن (خارج سالن، داخل سالن، تابلو روان و …) اهمیت دارد. دات پیچ به فاصله بین دو پیکسل گفته می شود که کیفیت تصویر تلویزیون شهری را از فواصل مختلف مشخص می کند.  دات پیچ معمولا با حرف P  نمایش داده می شود و هرچه پایین تر باشد کیفیت صفحه نمایش در فواصل کمتر، بهتر است.

واژگان ثانویه تلویزیون شهری

برخی اصطلاحات و واژگان دیگر هم هستند که به بعد فنی تلویزیون شهری مربوط می شوند و دانستن آن ها کمک خواهد کرد تا انتخاب آگانه تری داشته باشید.

-1ال ای دی دیپ (LED):

به معنای دیوود ساطع کننده نور می باشد که در رنگ های مختلف تولید می شود.

-2ال ای دی اس ام دی (SMD):

 همانند ال ای دی های DIP  از خود نور ساطع می کنند و فرق آن ها در نصب روی برد می باشد.

3-پیکسل:

به مجموعه- سه تایی یا تکی  – کنار هم قرار داده شده ال ای دی و یا اس ام دی  ها یک پیکسل میگویند.

4-ماژول:

به قطعه مهمی از تلویزیون شهری میگویند که مجموع پیکسل ها و بورد و ای سی را در بر دارد و یک نمایشگر را میسازد.

5-کابینت یا فرم:

به قابی که چند ماژول را کنار هم نگه میدارد و اغلب فلزی است و در سایز های مختلف تولید میشود.

واژگان تخصصی تلویزیون شهری:

1-برد کنترل :

یک برد الکتریکی است که  وظیفه پردازندگی یک سیستم را دارد.و در انواع مختلف مانند آفلاین-آنلاین ارائه میشود.ودرون هر کابینت نصب خواهد شد.

2-منبع تغذیه:

منبع تغذیه به بیانی ساده تهیه کننده برق همه ی این سیستم است و جریان الکتریسیته را به ماژول ها میرساند.

تعرفه تبلیغات در تلویزیون های شهری

نصب تلویزیون شهری در پر تردد ترین نواحی شهر باعث می شود هر تبلیغ پخش شده در صفحه نمایش آن، توسط هزاران نفر دیده شود و دیده شدن اصل اول تبلیغات است . تعرفه تبلیغات در تلویزیون شهری بسته به شهر و ناحیه نصب تلویزیون شهری متفاوت است، مثلا در کلان شهر هایی مانند تهران و اصفهان قیمت های تبلیغ به طور میانگین چندین برابر شهرستان های دیگر است. پس محل نصب یکی از عوامل تاثیر گذار بر روی تعرفه تبلیغات در تلویزیون شهری می باشد. عوامل دیگری مانند نوع آگهی، زمان پخش، تعداد دفعات تکرار آگهی و ابعاد تلویزیون شهری نیز بر محاسبه قیمت آگهی تاثیرگذار است.

راه های استفاده از تبلیغات تلویزیون شهری

  • خرید تلویزیون شهری
  • همکاری با کانون های تبلیغاتی

دانستن تعرفه تبلیغات در تلویزیون شهری شامل گزینه های اول و دوم نمی شود زیرا در آن دو حالت، شما مالک موقت یا دائم تلویزیون شهری هستید. اما در گزینه آخر یعنی همکاری با کانون های تبلیغاتی این امر صدق می کند. کانون های تبلیغاتی با صاحبان تلویزیون که گاهی ارگان ها و شهرداری ها و گاهی هم افراد معمولی هستند قرارداد می بندد و تبلیغات صاحبان مشاغل را بر روی آن ها پخش می کنند. حال این کانون های تبلیغاتی هستند که تعرفه تبلیغات بر روی تلویزیون های شهری را مشخص می کنند.

این بود خلاصه اصطلاحات کاربردی تلویزیون شهری که با دانستن آنها اطلاعات جزئی را میتوانید در این عرصه کسب کنید و یک خرید مناسب را برای خود رقم بزنید. لازم به ذکر است که اینها کل واژگان و اصطلاحات نیستند و دنیای تلویزیون شهری گسترده تر از این واژگان است.با مطالعه و تحقیقات متداوم از این سایت میتوانید اطلاعات خود را در این زمینه به حد کاملا معقولی برسانید.

منابع : pinterest.com

مشاهده مطالب بیشتر

انتشارات علوم اجتماعی

تحلیل‌گر مسائل اجتماعی با تمرکز بر نقش تغییرات فرهنگی در جامعه و تأثیر آن بر ساختار اجتماعی و ارتباطات بین افراد. تلاش برای درک عمیق‌تر نحوه تأثیر فرهنگ بر عقاید، ارزش‌ها و رفتارهای افراد و جوامع.
دکمه بازگشت به بالا