دانش و سلامت

راه‌اندازی مرجعی برای تشخیص ویروس “پاپیلومای انسانی”

رئیس پژوهشکده سرطان وابسته به این دانشگاه از راه اندازی ابزار مرکزی تشخیص، درمان و پیشگیری از عفونت ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) خبر داد.

طبق گزارش ها، دکتر رامین متخصص تحقیقات سرطان در نشست خبری به مناسبت هفته پژوهش با بیان این مطلب گفت: کارشناس تحقیقات سرطان دارای سابقه 25 ساله در زمینه پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان است و به همین دلیل است. یکی از قطب های علم و فناوری در حوزه سرطان، پستان در کشور به حساب می آید، از طرفی جهاد کمتر ظرفیت پژوهشی دارد که شبکه آن در عظمت و وسعت کشور باشد. این توانمندی یعنی شایستگی و تجربه و سابقه طولانی تحقیقات سرطان و از سوی دیگر ظرفیت کمتر از شبکه جهاد درگاه این قابلیت را ایجاد کرد که با حمایت شورای اسلامی و در چارچوب شورا وظیفه هدایت شبکه پیشگیری، کنترل و درمان سرطان سینه را بر عهده گرفت و تحقیقات سرطان را به عهده گرفت.

رئیس پژوهشکده سرطان دانشگاه جهاد تاکید کرد: فاز اول این شبکه شامل 11 واحد منطقه ای خواهد بود و با حمایت های مستمر شورا توسعه می یابد. در این مسیر، جلساتی که با حمایت وزارت بهداشت و درمان و حمایت شورای بهداشت و درمان برگزار شد، در نهایت منجر به امضای تفاهم نامه ای شد تا فعالیت شبکه را از سرطان سینه به زنان سرطانی گسترش داده و ما را قادر سازد. برای درمان انواع سرطان زنان که ارکان خانواده هستند وارد شوند، اجازه دهید شبکه ای جامع در قالب پیشگیری و درمان معرفی کنیم.

دکتر صرامی افزود: در این راه یکی از موضوعاتی که در خور توجه جدی است، موضوع آلودگی به ویروس «پاپیلومای انسانی» یا پاپیلومای انسانی (HPV) است. این ویروس دارای طیف وسیعی از ژنوتیپ ها است و بیش از 350 ژنوتیپ از این ویروس شناسایی شده است که بسیاری از آنها به تبخال تناسلی معروف هستند اما بسیاری از این ژنوتیپ ها منجر به تبخال تناسلی می شوند. برخی از این کرم های حلقوی خطر کمتری دارند و برخی منجر به بدتر شدن چهره می شوند. بنابراین تشخیص به موقع و به موقع شانس درمان را افزایش می دهد و از انتقال این ویروس بسیار مسری جلوگیری می کند.

وی با بیان اینکه هنوز آمار دقیق و رسمی از ابتلای جامعه ایرانی به این ویروس در دست نیست، خاطرنشان کرد: متاسفانه اطلاعات اولیه نشان می دهد که میزان انتقال این ویروس و آلودگی آن بسیار گسترده است و بنابراین ، نیاز به شناسایی و پیشگیری از این عفونت وجود دارد که شیوع آن و استفاده از واکسن در قالب مشابه اعلام می شود.

رئیس پژوهشکده معتبر سرطان: با زیرساخت های فراهم شده در پژوهشکده معتبر سرطان، مرکزی مجهز برای تشخیص این ویروس فراهم شده است تا پژوهشکده معتبر به عنوان مرجعی مطمئن برای تشخیص و تشخیص این خطرناک باشد. ویروس کار خود را شروع می کند.

وی در پایان گفت: علاوه بر تشخیص بیماری و نوع ویروس بر اساس تحقیقات خود، آزمایشات و مشاوره های تکمیلی لازم را برای پیشگیری، تشخیص و درمان نیز انجام خواهیم داد. همچنین قرار است با استفاده از ظرفیت این شبکه سراسری و واحدهای جهاد دانشگاهی، طی 2 تا 3 ماه آینده چندین مرکز منطقه ای فقر و مبارزه با این ویروس را راه اندازی کنیم.

پیام پایانی

مشاهده مطالب بیشتر

دکمه بازگشت به بالا